Hyppää pääsisaltöön
Vuoropuheluja

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Vuoropuheluja
Tehdään yhdessä hyvää
0

Alumnin uratarina – Matti Laukko, tuottaja Helsinki Coffee Festivalin takana

Milla Åman Kyyrö · 1.4.2016
Helsinki Coffee Festivalin tuottaja on alumni Matti Laukko
Helsinki Coffee Festival on alumni Matti Laukon ja kumppanien yhdessä ideoima ja toteuttama tapahtuma.

Matti Laukko päätyi tuottamaan tapahtumia, kun kulttuurituotantoa opiskellessaan, kansainvälisessä opiskelijavaihdossa Espanjassa Madridin kulttuuri-instituutissa ollessaan sai soiton Suomesta ystäviltään. Ruisrockiin tarvittiin tekijää. Vaikka Matti oli jo ajatellut jäädä Espanjaan pysyvästi, hän päätti lähteä Ruisrockiin töihin neljän päivän varoitusajalla. Sillä tiellä hän on ollut jo yhdentoista vuoden ajan. Nyt Matti kumppaneineen tuottaa jo toista vuotta Helsingin Coffee Festivalia.

Matin ura ei kuitenkaan keskity ympäri vuoden yhteen isoon festivaalituotantoon.  Hän on työskennellyt freelancer/yrittäjä -statuksella useiden muidenkin tapahtumien parissa. Näin työskentyyn syntyy mielekästä vaihtelua.  ”Kyllähän mä uran alussa olin kuskina ja roudarina. Ei sitä koulusta valmistuta suoraan tuottajan paikalle.”

Miten Helsinki Coffee Festival syntyi ja mistä siinä on kyse?
”Vuosi sitten järjestettiin ensi kertaa kahvifestivaali Kattilahallissa Suvilahdessa. Me saatiin idea tähän kahden mun kaverin, Maijan ja Tommin kanssa siitä vielä vuosi taaksepäin. Ruvettiin vaan ideoimaan, mitä voitaisiin tehdä yhdessä. Keksittiin sitten yhtenä iltana, ettei sellaista ole Suomessa tai lähimaillakaan tehty. Noin vuoden aikana saatiin kasaan se ensimmäinen. Päätettiin jatkaa, koska se osoittautui hyväksi tapahtumaksi ja selkeästi sille oli tilausta. Sen verran tilausta, että siirrettiin saman tien isompiin tiloihin. Sekin osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Näytteilleasettajia on nyt kolmen viikon kuluttua Kaapelitehtaalle tulossa 35-40.”

”Tapahtuman ideana on tehdä kahvi tutuksi kävijöille. Oikeasti tutuksi. Miltä hyvä kahvi maistuu ja miten se tehdään.”

Minkälaisia riskejä HCF:n tuottamiseen liittyy?
”Ollaan minimoitu riskit. Ekana vuonna tehtiin päätös, että jos ei saada tarpeeksi myytyä paikkoja, täytyy harkita tapahtuman tekemistä.  lipunmyyntiriskillä ei haluttu tehdä tapahtumaa. Ei siis taloudellisesti kovin suuria riskejä.”

Ammattilaispäivä – mitä siellä tapahtuu ja onko siellä restonomeille jotain?
”Tapahtumassa ovat alan firmat paikalla, uusimmat trendit, kahvilaadut, koneet esittelyssä. Uutta ja tuoretta tietoa, ellei sitten ole jo valmiiksi kahvialan täysinoppinut ammattilainen. Puhujat ovat ammattilaispäivänä valittu hieman eri kulmalla kuin muille päiville, tietysti.”

Ammattilaiset myös kisaavat tapahtumassa, mistä siinä on kysymys?
”Kilpailujen karsinnat järjestää SCAE ja tapahtumamme HCF toimii finaaliareenana. Lauantaina on Suomen Brewer’s Cup eli kuka keittää parhaat suodatinkahvit. Sunnuntaina puolestaan kisataan SM-baristan tittelistä. Voittaja lähtee baristojen MM-kilpailuihin.”

Tapahtumassa saa maistella kahveja aamu- tai iltapäiväsessioissa. Onko neuvoja kävijälle, miten välttyä kofeiinin yliannostuksesta?

”Olisi hyvä syödä välissä. Tapahtumassa toki on tarjolla erinomaista ruokaa foodtruckista myytynä.”

Itse en ole kokeillut, mutta niin on sanottu, että banaani on hyvä tasoittaja kahvikupillisten jälkeen. Sitä kannattaa kokeilla. Tai syödä jotain muuta.

Mitä yleisöjä tapahtuma tavoittelee?
”Tavoite on laajapohjainen yleisö. Lähdetään siitä, että kahdeksankymppisistä alaspäin kaikki tulisi tutustumaan kahviin. Viime vuonna haasteena oli, että meidän kävijä oli tyypillisen kaupunkilainen, 25-40 -vuotias. Toivomme, että myös neljästäkympistä ylöspäin olisi tulijoita, siellähän on paljon kahvinkuluttajia. Esimerkiksi vein viime vuonna omille vanhemmilleni uudet myllyt, keittimet ja tutustutin papuihin. Nythän siellä ei keskustellakaan muusta kuin hyvistä kahvilaaduista. Kyllähän kahvi teemana aika hyvin uppoaa kaikkiin; jos miettii, miksi tulla, itse aloitan usein esimerkiksi ajatuksesta, että jos kipristelee vatsaa, kannattaisi tutkia ja tutustua, mitä kahvia juo ja miten sitä keittelee.
Tapahtuma on laajentunut myös sillä, että kahvin kylkeen kuuluu tee. Nyt tapahtumassa on tarjolla myös salathéhuone, jossa pidetään teeseremonia. Se on vetänyt yleisöä niin, että seremoniapaikat on jo lähes loppuunmyyty.”

Miten rakas kahvi on juomana sinulle itsellesi?

”En ole itse mikään himojuoja. Juon mieluiten yhden hyvän kahvin päivässä.”

alumnifreelancerkulttuurituotantotapahtumatapahtumatuottajauratarinayrittäjä

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
      KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
      10.7.2021
    • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa
      Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa
      17.11.2022
    • Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
      Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
      3.6.2020

    Milla Åman Kyyrö

    on työskennellyt Metropoliassa vuodesta 2006. Hän on erikoistunut tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeiden viestintään. Tikissä-blogin päätoimittajana Milla aloitti vuonna 2018. Hän työskentelee asiantuntijana TKI-hankkeet ja kehittäminen -yksikössä. Koulutukseltaan Milla on Master of Media Management (MA) ja kulttuurituottaja (YAMK).

    Uusimmat postaukset

    • Ryhmä aikuisia ringissä, kädet toistensa olkapäillä

      Taiteen menetelmät siivittävät yritystoimintaa kukoistukseen

      25.5.2023
    • Kohderyhmä ratkaisee

      3.4.2023
    • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa

      17.11.2022

    Arkistot

    • ▼ 2023 (2)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Taiteen menetelmät siivittävät yritystoimintaa kukoistukseen
      • ▼ huhtikuu (1)
        • Kohderyhmä ratkaisee
    • ► 2022 (3)
      • ► marraskuu (1)
        • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa
      • ► kesäkuu (2)
        • Voiko aikakauslehtiä brändätä?
        • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa
    • ► 2021 (6)
      • ► lokakuu (1)
        • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
      • ► elokuu (1)
        • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
      • ► heinäkuu (1)
        • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
      • ► huhtikuu (1)
        • Tonight we proudly present: Mikko Franck
      • ► tammikuu (2)
        • Printtimedian sivuaine käynnistyi
        • Tuntematon huolinta-ala – merkittävä ja kokoaan suurempi ulkomaankaupan edistäjä
    • ► 2020 (7)
      • ► lokakuu (1)
        • The future is not only digital
      • ► elokuu (1)
        • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
      • ► kesäkuu (3)
        • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
        • Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
        • Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
      • ► toukokuu (2)
        • Digitaalisen sisältötuotannon ja muotoilun Learning Lab toteutettiin apurahalla
        • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
    • ► 2017 (3)
      • ► lokakuu (1)
        • Blogi tauolla - kiitos
      • ► maaliskuu (1)
        • Alumnin uratarina - Juhani Kauhaniemi, automaatioinsinööri
      • ► helmikuu (1)
        • Alumnin uratarina - Tomi Siebel, laatuinsinööri, Saksa
    • ▼ 2016 (12)
      • ▼ joulukuu (2)
        • Anonyymit asiantuntijat
        • Varainhankinta on taidetta
      • ▼ syyskuu (1)
        • Osteopatian osaamista alumnien osuuskunnassa
      • ▼ kesäkuu (1)
        • Alumnin uratarina - Niko Ekholm, laboratorioanalyytikko
      • ▼ toukokuu (1)
        • Alumnin uratarina - Olli-Pekka Kursi, reportterin ääni YLEn aalloilla
      • ▼ huhtikuu (1)
        • Alumnin uratarina - Matti Laukko, tuottaja Helsinki Coffee Festivalin takana
      • ▼ helmikuu (4)
        • Periscope on helppo väline
        • Alumnien uratarina: opiskelijatiimistä suoraan start-up -yrittäjiksi
        • Alumnin uratarina - Lasse Parkkila on kitaristi, musiikkipedagogi ja yrittäjä
        • Rakas ura
      • ▼ tammikuu (2)
        • Haluan vain polkea työmatkani
        • To Do or Not To Do
    • ► 2015 (11)
      • ► marraskuu (1)
        • What I learned from Organizing an Alumni Event
      • ► lokakuu (1)
        • E-drive Retro - Innovation Project upcycles Vintage Cars
      • ► syyskuu (1)
        • Barbie on esikuvani
      • ► elokuu (1)
        • Alumni Career Paths – Joanna Szybińska: from Erasmus exchange in Finland to business-owner in Poland
      • ► kesäkuu (2)
        • Tykkisluuppi Diana - opiskelijoilta alumneille
        • Why Alumni Relations Matter?
      • ► toukokuu (1)
        • Alumni Career Paths - Njambi Mungai: from engineer in Finland to leader in Kenya
      • ► huhtikuu (1)
        • Alumnisuhdetoiminta ammattikorkeakoulun mainetekijänä
      • ► maaliskuu (2)
        • 365 päivää myöhemmin
        • Luokkakokous Bulevardilla
      • ► helmikuu (1)
        • Alumni palaa innosta
    • ► 2014 (18)
      • ► marraskuu (3)
        • Uutta Metropoliaa Myllypuroon
        • Elävää alumniyhteistyötä
        • Verkostoitumisen vinkkilista
      • ► lokakuu (2)
        • Kiihkottomasti
        • Katse silmiin
      • ► elokuu (1)
        • Älä stressaa, ammattikirjallisuus auttaa
      • ► kesäkuu (1)
        • Soveltuvuusarvioinnit rekrytointiprosessin osana
      • ► toukokuu (1)
        • Tiukkoina aikoina suhdeverkostot ratkaisevat
      • ► huhtikuu (1)
        • Moninaisuuden ymmärtäminen työyhteisössä
      • ► maaliskuu (3)
        • Henkilöarvioinnit työnhaussa konsultin silmin
        • International Workshopping: Student and Alumni Employability
        • Korkeakoulutettujen rekrytointikyselyn tulokset
      • ► helmikuu (4)
        • Ammatti-identiteetin rakentamisesta
        • Työelämään siirtymisen nivelkohta
        • Voiko työyhteisössä olla ystäviä?
        • Yhteisiä ponnistuksia tarvitaan
      • ► tammikuu (2)
        • Miten tulla valituksi työtehtävään?
        • Onnellisuustekijöitä

    Avainsanat

    Ajoneuvotekniikka alumni alumni career paths alumnikoordinaattori alumnisuhdetoiminta alumnisuhteet ammattikorkeakoulu career Huolinta- ja logistiikka-ala Metropoliassa Huolinta- ja logistiikkalan yritykset Huolinta-alan merkitys ulkomaankaupassa Huolinta-alan tunnettuus innostava ja tavoitteellinen brändi insinööri Kiinteistötiedon hallinta kirjat kokemus konetekniikka kulttuurituottaja lahjoitukset lapsuus Logistiikka-alan houkuttelevuus merkitys metropolia Metropolia Ammattikorkeakoulu Metropolia UAS Opintotajonta Metropoliassa opiskelija periscopetv Printtimedian sivuaine rekrytointi rekrytointiprosessi soveltuvuusarviointi Talotekniikan ja kiinteistötiedon hyödyntäminen testit tutkimus työelämä työllistyminen työnhaku ura uratarina varainhankinta verkostot yhteistyö yrittäjyys

    Alumnisuhdetoiminnasta Metropolia.fi-sivustolla

    Pidetään yhteyttä!

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste