Media-alan tutkimussäätiö ja C.V.Åkerlundin mediasäätiö myönsivät vuonna 2020 Metropolia-ammattikorkeakoululle tukea Painovoimaa 2020-luvulle -hankkeeseen.
Hankkeen päämääränä on elvyttää korkeakoulutasoinen, modernin painotekniikan kehityksen ja ympäristökysymykset huomioiva printtimedian koulutus. Esikuvana Metropolialla on sen sisarkorkeakoulu Hochschule der Medien Stuttgartissa, jossa juuri käynnistyi englanninkielinen BA-tason Print Media Technologies -tutkinto.
Säätiöiden tutkimustukea on käytetty syksyllä 2020 verkkopohjaisten opintojaksojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Syksyllä 2020 tarjotuista opintojaksoista markkinoinnin osioon osallistui 15 opiskelijaa. Tavoitteena opinnoissa on ollut antaa hyvä yleiskuva siitä, mitä markkinointi on, mihin sitä tarvitaan ja mitä eri osa-alueita markkinoinnin laajaan käsitteeseen liittyy. Erityisesti keskiössä ovat olleet kysymykset siitä, mitä markkinointi on, mihin tarpeisiin asiakkaat tilaavat paino- ja mainostuotteita, miten he rakentavat brändiään tai käyttävät markkinoinnin keinoja asiakaskunnan kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi. Kaikki markkinoinnin osiot koostuvat työelämän edustajien videoluennoista ja niihin liittyvistä tehtävistä. Luennoitsijoina opintojaksolla ovat mm. toimitusjohtaja Mikael Jungner mainostoimisto Kreabista, brändimanageri Johanna Lahti Suomalaisen työn liitosta sekä asiantuntija Otto Niinikoski markkinointitoimisto Valveelta. Opintojakson toteutuksesta on vastannut Tuire Ranta-Meyer Metropoliasta.
Syksyllä alkoi myös johdantokurssi Painomenetelmät, materiaalit ja visuaalisuus, jossa lähdettiin tuotenäkökulma edellä avamaan painotekniikoita ja prosesseja ja toteutettiin Moodle-alustalla uudenlaiset verkkopohjaiset opintojaksot. Kokonaan verkkopohjaiselle opintojaksolle ilmoittautui 31 opiskelijaa. Sen sisällöstä ovat vastanneet Metropolian opettajat Toni Spännäri (johdanto, painotuotteiden tulevaisuus, suurkuvatulostus), Pentti Viluksela (painoviestinnän massatuotteet, osa digipainatuksesta), Tuiti Paju (tekstiilipainatus) ja Heidi Söderholm (visuaalisuus) sekä Stadin ammattiopiston painoviestinnän opettajat Annukka Leppänen, Antti Karhu ja Timo Porkka (digipainatus ja leikkurit). Lähtökohtana eri menetelmien opinnoille on ollut valmis tuote, esimerkiksi aikakauslehti, käyntikortti, pussilakana tai teipattu ajoneuvo, minkä kautta on lähdetty purkamaan menetelmiä, materiaalivalintoja ja painotuotteen elinkaareen liittyviä kysymyksiä. Visuaalisuuteen liittyvä osio koostuu sommittelun perusteista, visuaalisen viestinnän mahdollisuuksien erittelystä sekä painotuotannoissa usein havaittujen kuvan laadun ongelmien tunnistamisesta.
Tammikuussa 2021 alkoivat yritystalouden ja myynnin opintojaksot. Niistä ensimmäinen toteutetiin verkko-opintoina niin, että sisällöstä vastasi pääasiallisesti tuotantotalouden yliopettaja Juha Haimala ja tuotteistamisen osalta Tuire Ranta-Meyer. Teknisen ratkaisumyynnin kurssi oli tarkoitus alun perin toteuttaa lähiopintoina, mutta koronana takia vastuuopettaja Anna Sperryn on toteuttanut sitä etäluentoina niin, että mukana on työelämän puheenvuoroja esimerkiksi asiakastarpeiden tunnistamisesta ja myyjäidentiteetin rakentumisesta. Maaliskuussa tarjotaan painotekniikan syventävien opintojen jakso, jossa keskitytään pre-pressiin ja värinhallintaan.
Erityisen ilahduttavaa sivuaineopintojen käynnistämisessä ja tarjoamisessa on ollut saumaton yhteistyö Stadin ammattiopiston kanssa.
Sen ansiosta sivuainetta suorittaa tasavertaisesti Metropolian tekniikan ja visuaalisen muotoilun opiskelijoiden kanssa toistakymmentä Stadin ammattiopiston painoviestinnän linjan opiskelijaa.
Artikkelikuva: Saija Hautaniemen suunnitteleman kuosin tulostus Metropolian tekstiilitulostimella
Ei kommentteja