Practigamen tarina alkoi Metropolian opiskelijoiden osallistumisesta Electrian projektiin opiskeluaikana. Lehtorin idean pohjalta tiimi lähti rakentamaan hoitotyön opetuspeliä. Tietotekniikan, 3D-animoinnin ja muotoilun osaajat tiimiytyivät. Nyt he ovat tuoreita alumneja ja start-up -yrittäjiä.
Practigamen osakkaina käyttöliittymäsuunnittelija Saku Nylund, 3D-artisti Anna-Saida Koskiluoma ja koodari Tuomas Louhelainen muodostavat toimivan tiimin, jossa kaikilla oman osaamisalueen mukaiset työt.
Miten päädyitte yrittäjiksi?
Tuomas: ”Kun tulin Electrialle duuniin, heti alussa projektipäällikkö Sampo Nurmentaus puhui, että projektista olisi mahdollisuus spinnata firma. Ite oon aina tiennyt, että haluan jossain vaiheessa pistää firman pystyyn. Toisaalta luulin, että menisin ensin johonkin firmaan duuniin. En tiedä, ajatteliko kukaan että oikeesti näin tehdään, mutta oli kuitenkin tiedossa se mahdollisuus”.
Anna-Saida: ”Oli se tiedossa, että jossain vaiheessa firma pystyy, mutta vähän epävarmaa alkuun. Sitten tilaisuus tuli ja siihen tartuttiin. Projektin aikana saatiin hommat käyntiin ja tiesi että saman tiimin kanssa jatkaisi, oli aika hyvä fiilis, kun tiesi että kommunikaaito pelaa ja sillä lailla hyvä tehdä töitä yhdessä.”
Electria sijaitsee Vantaan Technopoliksessa, kasvavalla Aviapoliksen alueella. Start-up -toimintaa on voitu tukea tarjoamalla hyvä vuokrasopimus toimitiloihin määräajaksi. Muutakin tukea entinen opinahjo tarjoaa päivittäin: ”Metropolian ja Turbiinin väkeä tapaa toimitiloissa päivittäin. Heiltä saa tukea ja konsultaatiota tarvittaessa, tulee tervehdittyä, spesifimpääkin voi keltä vain kysyä. Tosi positiivista”, Tuomas kertoo.
Vastavalmistuneiden budjetista ei välttämättä löydy isoja varoja investoida yritystoimintaan, onneksi nytkään ei ole tarvinnut. Yritystoiminta on käynnistetty starttirahalla ja Practigamen toimitusjohtaja Jaana-Maija Koivistolta löytyi rahoitus tarpeellisiin laitehankintoihin.
”Kyllähän ”oikeissa töissä” voisi tienata neljäkin kertaa enemmän, eli sikäli riskillä ollaan mukana”, Tuomas huomauttaa.
Anna-Saida jatkaa: ”Starttirahalla yritetään. Taloudellinen tilanne voisi olla parempi, mutta tekeminen on nyt mielenkiintoista ja mielekästä: Lisäksi yrittäjän alkutaipale ja opiskelijan taloudellinen tilanne ei eroa paljoakaan toisistaan, joten oli helppoa jatkaa niukalla ansiotasolla suoraan valmistumisen jälkeen.”
”Kynnys on matalampi, kun ei ole ehtinyt olla töissä tienaamassa ”liikaa”. Lisäksi kellään tiimistä ei ole isompia taloudellisia perhe- tai taloussitoumuksia”, Saku muistuttaa.
Start-up -yrittäjien aika keskittyy tuotekehityksen ympärille. Tuote on selainpohjainen opetuspeli sairaanhoidon eli hoitotyön alalle. Tuote vaatii jatkuvaa testausta, ennen kuin se on myyntivalmis koulutusorganisaatioille ja myöhemmin myös kuluttajille. Ohjelmiston testaamisessa mukana ovat aidot käyttäjät, eli Saku suuntaa protojen kanssa testaamaan peliä opiskelijoilla ja alan ammattilaisilla muun muassa Metropoliasta, Turun AMKista, HUSista. Kerätty käyttäjäpalaute vaikuttaa ratkaisuihin suoraan.
Pelin yksinkertainen tehtävänanto kuuluu: hoida potilasta! Peli toimii webissä ja siinä on täysi muunneltavuus. Pelistä on tarkoitus tulla opiskelijoille motivoiva oppimistyökalu. Ohjaajalla on mahdollisuus seurata osaamisen kehittymistä ja jättää palautetta oppijalle. Opettaja voi tehdä omia ryhmiä ja potilastapauksia voi muokata täysin oman mielen mukaan. Opettaja voi saada tiedon, mikä asia on ollut koko ryhmälle vaikeinta.
Pelituote muokkautuu globaaleille markkinoille kieliversioiden ansiosta. 3D-artistille riittää töitä, koska markkinoille mentäessä hahmojakin täytyy jonkin verran kohdistaa. ”Naishahmoa ja nuorempaa potilasta on toivottu ja toki naiselle tehdään sairaaloissa eri toimenpiteitäkin kuin miehille”, Anna-Saida huomauttaa.
Peli ei ole syntynyt yhdessä yössä. Matka ideasta valmiiksi tuotteeksi on pitkä. ”Ensimmäisten versioiden testausvaiheessa ymmärtää tehneensä jotain huonoja ratkaisuja, jos joutuu demonstroidessa koko ajan selittämään, mitä on tekemässä”, Saku naurahtaa.
Entäpä alumnien tulevaisuudensuunnitelmat?
”Aion olla jatkossakin yrittäjänä, tässä tai jossain muualla. Yrittäjyydessä on niin monta plussaa, kuten työtahti ja itse päätetyt työajat. Joskin Electria sijaitsee paikassa, josta ei pääse yöllä pois…”, Tuomas aprikoi ja toiset räjähtävät nauruun.
”Practigame on pieni organisaatio, mutta koko ajan tässä syntyy ymmärrystä, joka auttaa sopeutumaan isompaakin organisaatioon. Yrittäjänä toimiminen edistää kokonaisvaltaista liiketoiminnan hahmottamista. Siirryn varmaan jossain vaiheessa perustyöntekijäpuolelle johonkin isompaan yritykseen. Siitä voi olla hyötyä, jos hyppää takaisin yrittäjyyteen”, Anna-Saida kaavailee.
”Tähän on nyt sitouduttu. Täytyy luoda yksi peli kerrallaan alusta loppuun, mutta opetuspelejä voisi muillekin aloille tehdä. Tämä on nopeasti kehittyvä toimiala. Ei tiedetä, minkälaisia tulevaisuuden pelit voivat olla”, Saku kiteyttää.
Tutustu yritykseen
http://practigame.com
Ei kommentteja