Hyppää pääsisaltöön
Vuoropuheluja

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Vuoropuheluja
Tehdään yhdessä hyvää
0

Alumnisuhdetoiminta ammattikorkeakoulun mainetekijänä

Milla Åman Kyyrö · 23.4.2015

Ketä alumnin, joka ei ole vuosiin ollut tekemisissä entisen opinahjonsa kanssa, tulisi kontaktoida, jos tulisi jotain oleellista asiaa? Entisten opettajiensa ehkä jo siirryttyä eläkkeelle, tilanne voi olla hankala, ellei asiakaspalveluprosessia ole oppilaitoksessa mietitty alumnin näkökulmasta.

Jos yhteydenotto on vaikeaa tai tuloksetonta, ensimmäinen yritys voi jäädä viimeiseksi. Kotikorkeakoulu ei ehkä koskaan saa edes tietää, että tapahtui yritys, joka johti erehdykseen. Mikä kolhu se on organisaation maineelle yksittäisen alumnin näkökulmasta? Entäpä hänen edustamiensa verkostojen piirissä?

Alumnikoordinaattorin työ korkeakoulussa on monipuolista. Se on myös vaativaa. Kohdeyleisö on lähtökohtaisesti myötämielistä yhteistyön tekemiselle. Oleellisimpia kysymyksiä ovat, miksi suhdetoimintaa harjoitetaan, mitä sillä tavoitellaan ja miten sitä käytännössä toteutetaan niin, että kaikki osallistuvat osapuolet hyötyvät.

Alumni Metropolia

Tarjolla alumnisuhdetoiminnassa: mielekkäitä kohtaamisia.

Opiskelijat eivät ammattikorkeakoulussa välttämättä ole tietoisia siitä, että heistä tulee valmistuttuaan alumneja. Opettajat eivät aina ehdi tai miellä tarvetta lähteä mukaan alumnisuhdetoimintaan, vaikka ovatkin omien opiskelijoiden myöhemmästä urasta ja menestyksestä kiinnostuneita. Opettajista moni on luonut itseohjautuvasti verkostoja alumnien keskuuteen. Joskus he myös visusti varjelevat jakamasta näitä verkostoja muiden tietoisuuteen. Samoin opiskelijat luovat omia, tulevaisuuden alumniverkostojaan opintoaikanaan.

Haastavinta voi olla tavoittaa alumnit sen jälkeen, kun valmistuminen on takanapäin jo joitain vuosia sitten. Korkeakouluilla on ajoittain kampanjoita, joissa alumneja toivotaan palaavan yhteistyön pariin. Mutta miksi? Ja miten? Mitä alumnien kanssa voidaan tehdä yhteistyössä niin, että siihen kannattaa molempien osapuolten tarttua? Kysykäämme alumneilta. Kysykäämme korkeakoulujen opettajilta, johdolta, opiskelijoilta. Jokainen joukkio antaa erilaisia vastauksia. Jokainen yksilö näkee yhteistyön motiivit omien suodattimiensa lävitse.

Koordinaattori pähkäilee näitä näkökulmia päivittäin. Useimmissa korkeakouluissa alumniasioista vastaavia työntekijöitä on yksi. Joskus hänen toimenkuvaansa kuuluu muutakin kuin pelkät alumnisuhteet.

Prosesseja tarvitaan pitämään organisaatio hyvin organisoituna, mutta suhdetoiminta on ihmistenvälistä työtä. Suhdetoiminnassa tuloksia ei saavuteta pikaratkaisuin. Tärkeää on asettaa tavoitteet, suunnitella toimenpiteet ja toteuttaa ne järjestelmällisesti. Kehittämistyössä vaaditaan kerättyä dataa, tilastoja tai palautetta. Välineitä, joiden avulla voidaan arvioida, johtivatko toteutuneet toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseen.

Suhdetoiminta ei voi olla yhden ihmisen varassa. Ei, vaikka kaikki työvälineet olisivat kunnossa ja vastuu siirrettävissä helposti toiselle. Parasta on, jos suhdetoiminnan kehittämistä tehdään useamman henkilön voimin ja käytännön toimenpiteiden toteuttamisvastuuta jaetaan laajemminkin organisaation sisällä – ja ulkona, jossa suurin osa alumneista kuitenkin toimii omissa verkostoissaan.

Ihminen tarvitsee ihmistä, onnistuakseen, menestyäkseen, kehittyäkseen. Alumnia koskettavat syyt palata takaisin vanhan oppilaitoksensa kanssa yhteistyöhön ovat löydettävissä. Omaa ammattia koskettavat tuoreet sisällöt vetävät tuoreita alumneja ja kauan sitten valmistuneita puoleensa. Miten sisällöt tarjoillaan, on toinen juttu. Tapahtumia pursuaa joka päivälle. Alumni on kiinni työelämässä. Ei ehdi, ei jaksa, ei kykene. Sekin on hyvä huomioida.

Joillekin tärkeintä on nostalgia; saada kävellä vielä kerran niillä käytävillä ja luokkahuoneissa, joissa nuorempana tuli vietettyä aikaa. Tavata vanhoja opiskelukavereita. Itse asiassa jokainen tutkintoaikana istuttu luento on osa koko koulun markkinointiviestintää. Mitä niistä vuosista jää mieleen? Tekeekö mieli palata takaisin vai iljettääkö ajatuskin? Milloin nostalgiavaihe aktivoituu? Miten hyvin on tullut pidettyä yhteyttä muihin kollegoihin?

Alumnisuhdetoiminta vaikuttaa jo hakuvaiheessa. Mikä on oppilaitoksen maine sieltä valmistuneiden keskuudessa? Suosittelisivatko he tutkinto-opintoja juuri meillä nuoremmillensa? Ovatko he ylpeitä alumniudestaan?

Miten ylpeitä oppilaitos on alumneistaan? Miten se osoittaa arvostusta?

—

Näitä pohdintoja jatketaan. Myös niitä tärkeimpiä sisältöjä, eli alumnien haastatteluja heidän työelämästään, on vireillä. Ehdotuksia haastateltaviksi saa lähettää meiliin alumni ät metropolia piste fi.

alumnikoordinaattorialumnisuhdetoimintaammattikorkeakoulukoordinaattorimainemetropoliasuhdetoiminta

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
      Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
      10.6.2020
    • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
      Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
      25.8.2021
    • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa
      Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty…
      23.6.2022

    Milla Åman Kyyrö

    on työskennellyt Metropoliassa vuodesta 2006 alkaen. Hän on erikoistunut tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeiden viestintään. Tikissä-blogin päätoimittajana Milla aloitti vuonna 2018. Hän työskentelee asiantuntijana TKI-hankkeet ja kehittäminen -yksikössä. Koulutukseltaan Milla on Master of Media Management (MA) ja kulttuurituottaja (YAMK).

    Uusimmat postaukset

    • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa

      17.11.2022
    • Voiko aikakauslehtiä brändätä?

      28.6.2022
    • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa

      23.6.2022

    Arkistot

    • ► 2022 (3)
      • ► marraskuu (1)
        • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa
      • ► kesäkuu (2)
        • Voiko aikakauslehtiä brändätä?
        • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa
    • ► 2021 (6)
      • ► lokakuu (1)
        • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
      • ► elokuu (1)
        • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
      • ► heinäkuu (1)
        • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
      • ► huhtikuu (1)
        • Tonight we proudly present: Mikko Franck
      • ► tammikuu (2)
        • Printtimedian sivuaine käynnistyi
        • Tuntematon huolinta-ala – merkittävä ja kokoaan suurempi ulkomaankaupan edistäjä
    • ► 2020 (7)
      • ► lokakuu (1)
        • The future is not only digital
      • ► elokuu (1)
        • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
      • ► kesäkuu (3)
        • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
        • Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
        • Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
      • ► toukokuu (2)
        • Digitaalisen sisältötuotannon ja muotoilun Learning Lab toteutettiin apurahalla
        • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
    • ► 2017 (3)
      • ► lokakuu (1)
        • Blogi tauolla - kiitos
      • ► maaliskuu (1)
        • Alumnin uratarina - Juhani Kauhaniemi, automaatioinsinööri
      • ► helmikuu (1)
        • Alumnin uratarina - Tomi Siebel, laatuinsinööri, Saksa
    • ► 2016 (12)
      • ► joulukuu (2)
        • Anonyymit asiantuntijat
        • Varainhankinta on taidetta
      • ► syyskuu (1)
        • Osteopatian osaamista alumnien osuuskunnassa
      • ► kesäkuu (1)
        • Alumnin uratarina - Niko Ekholm, laboratorioanalyytikko
      • ► toukokuu (1)
        • Alumnin uratarina - Olli-Pekka Kursi, reportterin ääni YLEn aalloilla
      • ► huhtikuu (1)
        • Alumnin uratarina - Matti Laukko, tuottaja Helsinki Coffee Festivalin takana
      • ► helmikuu (4)
        • Periscope on helppo väline
        • Alumnien uratarina: opiskelijatiimistä suoraan start-up -yrittäjiksi
        • Alumnin uratarina - Lasse Parkkila on kitaristi, musiikkipedagogi ja yrittäjä
        • Rakas ura
      • ► tammikuu (2)
        • Haluan vain polkea työmatkani
        • To Do or Not To Do
    • ▼ 2015 (11)
      • ▼ marraskuu (1)
        • What I learned from Organizing an Alumni Event
      • ▼ lokakuu (1)
        • E-drive Retro - Innovation Project upcycles Vintage Cars
      • ▼ syyskuu (1)
        • Barbie on esikuvani
      • ▼ elokuu (1)
        • Alumni Career Paths – Joanna Szybińska: from Erasmus exchange in Finland to business-owner in Poland
      • ▼ kesäkuu (2)
        • Tykkisluuppi Diana - opiskelijoilta alumneille
        • Why Alumni Relations Matter?
      • ▼ toukokuu (1)
        • Alumni Career Paths - Njambi Mungai: from engineer in Finland to leader in Kenya
      • ▼ huhtikuu (1)
        • Alumnisuhdetoiminta ammattikorkeakoulun mainetekijänä
      • ▼ maaliskuu (2)
        • 365 päivää myöhemmin
        • Luokkakokous Bulevardilla
      • ▼ helmikuu (1)
        • Alumni palaa innosta
    • ► 2014 (18)
      • ► marraskuu (3)
        • Uutta Metropoliaa Myllypuroon
        • Elävää alumniyhteistyötä
        • Verkostoitumisen vinkkilista
      • ► lokakuu (2)
        • Kiihkottomasti
        • Katse silmiin
      • ► elokuu (1)
        • Älä stressaa, ammattikirjallisuus auttaa
      • ► kesäkuu (1)
        • Soveltuvuusarvioinnit rekrytointiprosessin osana
      • ► toukokuu (1)
        • Tiukkoina aikoina suhdeverkostot ratkaisevat
      • ► huhtikuu (1)
        • Moninaisuuden ymmärtäminen työyhteisössä
      • ► maaliskuu (3)
        • Henkilöarvioinnit työnhaussa konsultin silmin
        • International Workshopping: Student and Alumni Employability
        • Korkeakoulutettujen rekrytointikyselyn tulokset
      • ► helmikuu (4)
        • Ammatti-identiteetin rakentamisesta
        • Työelämään siirtymisen nivelkohta
        • Voiko työyhteisössä olla ystäviä?
        • Yhteisiä ponnistuksia tarvitaan
      • ► tammikuu (2)
        • Miten tulla valituksi työtehtävään?
        • Onnellisuustekijöitä

    Avainsanat

    alumni alumni career paths alumnikoordinaattori alumnisuhdetoiminta alumnisuhteet ammattikorkeakoulu career enneagrammi event management Higher education Huolinta- ja logistiikkalan yritykset Huolinta-alan merkitys ulkomaankaupassa Huolinta-alan tunnettuus insinööri kokemus kulttuurituottaja kysely laboratorioanalyytikko lahjoitukset Logistiikka-alan houkuttelevuus metropolia Metropolia Ammattikorkeakoulu Metropolia opera Metropolia UAS NoNoobNetworks Opintotajonta Metropoliassa opiskelija Printtimedian sivuaine rekrytointi rekrytointiprosessi soveltuvuusarviointi suhteet Talotekniikan ja kiinteistötiedon hyödyntäminen testit tutkimus työelämä työllistyminen työnhaku ura uratarina varainhankinta verkostot yhteisö yhteistyö yrittäjyys

    Alumnisuhdetoiminnasta Metropolia.fi-sivustolla

    Pidetään yhteyttä!

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste