Metropolia ja Business College Helsinki saivat aivan uudenlaisen yhteistyön käynnistämistä varten viime keväänä apurahan Helsingin seudun kauppakamarin hallinnoimasta koulutusrahastosta. Business Collegen opiskelijoille rakennettiin sen avulla valinnainen digitaalisen sisältötuotannon ja palvelumuotoilun Learning Lab -kokonaisuus. Sen suunnittelusta, opettajien yhteisestä pedagogisesta kehittelystä ja vertaistuesta sekä parityöskentelynä toteutetusta opetuksesta vastasivat Metropolian digitaalisen muotoilun lehtorit Juhana Kokkonen, Markus Norrena ja Tero Marin. Heidät tunnetaan opetusmenetelmien uudistajina ja opiskelijalähtöisen ajattelun airueina. Heidän myötään Business College sai parasta mitä Metropolialla on tarjota tutkivan pedagogiikan ja vuorovaikutuksen saralla!
Yhteistyössä kaikki voittavat
Business Collegen rehtori Antti Loukolan mukaan yhteistyö on sujunut positiivisesti ja innostuneesti. ”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä”, hän kertoo ja jatkaa:
”Kurssin opiskelutapa on ollut tutkiva ja ryhmätyöpainotteinen. Jopa perustaitoihin liittyvät rutiininomaiset opinnot on opetettu erittäin mielenkiintoisella ja opiskelijan oppimista aidosti hyödyttävällä tavalla. Opiskeluun on tuotu jatkuvasti vaihtelua. Siksi opiskelijoiden kiinnostus ja intensiteetti ovat pysyneet hyvin yllä.”
Koulutusasteiden välisellä yhteistoiminnalla on tärkeä osaamiseen ja elinkeinoelämän menestykseen liittyvä merkitys. Oppilaitosten välisten nivelvaiheiden joustava ylittäminen lyhentää opiskeluaikoja, jolloin työurat puolestaan pitenevät. Myös opiskelijoiden itsetunnolle tekee todella hyvää, kun heillä ammatillisen toisen asteen tutkinnon sisällä on korkeakoulusuorituksia. Väyläopinnoista hyötyvät aivan kaikki.
Näkökulmaa vaihtamalla ratkaisuja
Metropolian Arabian kampus Hämeentiellä ja Business College Pasilassa sijaitsevat lähellä toisiaan, jolloin henkilökohtainen vuorovaikutus ja läsnäolo ovat voineet olla toteutuksen keskiössä. Tästä kertoo myös opiskelijapalaute:
”Kaikki opiskelijat ja opettajat kannustavat toinen toistaan ja kaikilta saa koko ajan palautetta omasta oppimisestaan. Jos joku tapa työstää tehtävää ei toimi, opettajat rohkaisevat vaihtamaan näkökulmaa ja lähestymään asiaa uudesta tulokulmasta käsin.”
Osaamisen kehittämisessä on tunnistettava nuorten muuttuvat oppimistyylit ja mobiiliin perustuva elämäntapa. Tämä edellyttää myös pedagogiikan uudistamista. Siksi hankkeeseen sisältyi keskinäistä vertaistutorointia: Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa opiskelevat tulevat medianomit ohjasivat toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoita. Niin Metropolian opettajien kuin mediaopiskelijoiden kyky kohdata opiskelijat sai paljon kiittävää palautetta.
Learning Lab tähtää tulevaisuuteen
Kaupalliset menestystuotteet ja työpaikat syntyvät digitaalisten palvelujen, koodauksen ja niihin liittyvien teknologioiden ympärille. Tulevaisuuden ammateissa tarvitaan usein koodausta, mutta teknisen taidon rinnalla edellytetään yhteiskunnallista ajattelua, uteliaisuutta ja palveluasennetta. Alalla tarvitaan monipuolisen taustan omaavia, sekä tietotekniikkaan, kaupalliseen koulutukseen että sisältöjen suunnitteluun suuntautuneita osaajia.
Learning Labissa on ollut tarkoitus lisätä Business Collegen aikuisopiskelijoiden valmiuksia digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen hallintaan. Opintojaksot keskittyivät sähköiseen sisältötuotantantoon, interaktiivisten verkkopalvelujen suunnitteluun, palvelumuotoiluun ja projektinhallintaan. Siksi verkkoteknologiat, informaatioarkkitehtuuri, sosiaalisen median konseptit ja palvelut sekä vuorovaikutteiset toiminnot ovat olleet keskeisiä koulutuksen sisältöjä. Niitä tarvitaan, jotta yrityksissä voidaan vastata yhä paremmin asiakkaiden tai kuluttajien odotuksiin.
Myös opettajat oppivat jatkuvasti uutta
”Learning Labiin oli noin 25 iloittautunutta, jotka kaikki haastattelimme loppuvuodesta 2019. Haastattelu oli tärkeä vaihe, koska saimme samalla tilaisuuden tutustua opiskelijoihin. Sen perusteella valitsimme 20 osallistumaan kurssille”, kertoo lehtori Markus Norrena.
”Ensi kerralla opiskelijoiden haastattelut tulevat varmaan olemaan pidemmät, koska niiden merkitys osoittautui ratkaisevaksi.”
Lehtori Juhana Kokkosen mukaan opetuskokeilu oli palkitseva:
”Iloksemme huomasimme, että opetustyylimme toimi hyvin myös Business Collegen opiskelijoiden kanssa. Osallistujat olivat hyvin motivoituneita ja saimme tarjottua heille monipuolisen läpileikkauksen digitaalisen muotoilun maailmaan”,
”Näinkin lyhyessä ajassa ehtii tutustumaan ihmisiin ja tuntui haikealta, kun kurssi päättyi. Odotamme kiinnostuneina jo seuraavaa kokeilua, sillä silloin opetuksen kohderyhmä on todennäköisesti erilainen ja saamme jälleen lisätietoa oman opetustyylimme mahdollisuuksista ja rajoista”, Kokkonen kuvaa jatkoon kohdistuvia ajatuksiaan.
Yhteisesti jaettu käsitys työelämän tarpeista
Learning Labin avulla etsittiin uudenlaisia ratkaisuja työelämän ajankohtaisiin osaamistarpeisiin. Metropolian opettajille kokeilu antoi samalla mahdollisuuden irrottautua hetkeksi budjettileikkausten myötä hyvin ahtaiksi puristuneista korkeakoulun käytännöistä. Yhtäältä koettiin myös, että median osaamisalueella on erityistä annettavaa yhteistyöhön. Korkeatasoinen ja vetovoimainen digitaalisen viestinnän, käyttöliittymäsuunnittelun, animaation, pelisuunnittelun ja 3D-visualisoinnin tutkintokoulutuksessa on aktiivisesti kehitetty oma-aloitteisuuteen ja vastuun ottoon kannustavaa pedagogiikkaa. Toisaalta Business College on omalla alallaan vetovoimainen, korkean profiilin omaava ammatillinen oppilaitos. Se jakaa Metropolian kanssa myös samanlaisen käsityksen oppimisesta ja siihen liittyvistä tulevaisuuden haasteista.
On hieno kokemus, kun yhdessä pystytään luomaan nuorten näkökulmasta kiinnostavaa opiskelusisältöä, uusia tapoja oppia ja uramahdollisuuksia elinkeinoelämän entistä useammalla sektorilla. Sen tuloksista kertoo myös opiskelijoiden antama lausunto:
”Digitaalisen muotoilun kurssi on kaikista sille osallistuneista opiskelijoista erittäin hyvä, laadukas ja onnistunut kokonaisuus. Opiskelijat ovat kokeneet, että he saavat siitä paljon hyötyä tuleviin ammattitehtäviinsä (mukana myös kirjanpidon opiskelija!).”
Metropolia, Business College ja Helsingin seudun kauppakamari seuraavat Learning Lab -opetuskokeilua suurella kiinnostuksella. Juttuja aikaansaannoksista ja tärkeistä yhteisistä teemoista siis tulossa lisää. Pysy siis kuulolla ja kysy lisää rehtori Antti Loukolalta BC:stä () tai johtaja Tuire Ranta-Meyeriltä Metropoliasta ().
Kotisivut
Ei kommentteja