Hyppää pääsisaltöön
Vuoropuheluja

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Vuoropuheluja
Tehdään yhdessä hyvää
1

Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla

Tuire Ranta-Meyer · 10.6.2020

Autoalan huippukoulutusta on Suomessa hyvin harvassa korkeakoulussa. Valmistuvista autoinsinööreistä puolet on opiskellut ja tehnyt tutkintonsa Metropoliassa. He työllistyvät yksityisautoilun ja tavaralogistiikan piirissa oleviin mitä monipuolisimpiin tehtäviin. Juuri Metropolian ajoneuvotekniikan tutkinto on siksi merkittävässä roolissa alan kehittämisessä ja osaamisen säilyttämisessä maassamme.

Henry Fordin säätiö on tukenut vuodesta 2018 alkaen merkittävällä tavalla Metropolian autoalan koulutusta, opetushenkilöstön osaamisen kehittymistä ja työelämäyhteistyön tiivistämistä. Myös tämän vuoden huhtikuussa säätiö myönsi 33.000 euron apurahan ajoneuvotekniikan uusien ratkaisujen haltuunottoon ja opinnollistamiseen sekä lisenssimaksuihin. Lisäksi ajoneuvotekniikan opiskelijat saivat stipendejä yhteensä 4.000 euron arvosta.

”Kaksi vuotta sitten käynnistyneen säätiöyhteistyön myötä hahmottui melko nopeasti tarve strategisemmalle ajoneuvotekniikan insinöörikoulutuksen kehityshankkeelle”, kuvaa osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala. Hän jatkaa:

”On erittäin myönteinen signaali, että myös Fordin säätiö on nähnyt tärkeäksi korkeakoulun henkilöstön osaamisen ylläpitämisen nopeasti uudistuvassa ajoneuvotekniikassa. Uudistumiskyvystä on huolehdittava jatkuvasti, sillä ammattikorkeakoulussa opetuksen tulee olla riittävän käytännönläheistä ja olla kehityksen etujoukoissa. Opetusajoneuvojenkin tulee edustaa tuoreinta tekniikkaa.”

Liikennejärjestelyjen ja autoilun koko infrastruktuuri ovat suuren murroksen edessä, alan haasteita ovat:

  • ilmastonmuutoksen pysäyttäminen
  • älyratkaisut
  • autonomiset ajoneuvot
  • sähköautojen kehitysloikka

Edellämainitut tekijät ovat luoneet tilanteen, jossa etsitään kiihtyvällä tahdilla kokonaisvaltaisia ratkaisuja. Kestävän kehityksen kannalta ei ole myöskään samantekevää, miten tavaralogistiikka kehittyy ja millaisen koulutuksen saaneet sen tulevaisuutta miettivät.

Fordin apuraha mahdollistaakin Metropoliassa 2020-luvun tutkimus- ja opetuskäyttöön soveltuvien koulutusajoneuvojen hankkimisen. Kun oppimisen korkeimpana ihanteena ammattikorkeakoulussa on teorian ja käytännön yhdistäminen, uskottavuudesta on huolehdittava myös oppimisympäristöjä uusimalla. Autoinsinöörien koulutuksessa tarvitaan sekä modernin yksityisautoilun että ajantasaisen tavarankuljetuksen opetusajoneuvoja. Esimerkiksi tällä hetkellä Metropolian käytössä oleva vuoden 2002 vuosimallin Ford Transit on ollut kestävä kumppani, mutta tekniikan osalta sen eläkeikä opetuskäytössä on saavutettu.

Ajoneuvo- ja konetekniikan yksikössä on myös vahva sähköisen voimansiirron ja työkoneiden ekosysteemi. Kyse on yritys- ja osaamisverkostosta, jossa Metropolia toimii teollisuuden ja teknologioiden välillä välittäjän roolissa sekä järjestelmien, komponenttien, palvelumuotoilun ja kokonaisvaltaisen ajoneuvoteknologian osaajana. Myös standardisoinnissa ja työturvallisuusohjeiden laatimisessa Metropolian asiantuntemusta arvostetaan.

”Nykypäivänä autoteollisuudessa ja -kaupassa arvostetaan insinöörien monipuolisuutta. Siksi ajoneuvotekniikan tutkinnon laaja-alaisuus ja into kytkeä opintoihin elävän elämän kilpailu-, tutkimus- ja innovaatio-projekteja ovat erinomainen lähtökohta Henry Fordin säätiön ja Metropolian yhteisymmärrykselle hankkeiden päämääristä.”

Näin toteaa Suomen Fordin toimitusjohtaja ja säätiön hallituksen puheenjohtaja Hannu Pärssinen. ”Meillä Fordilla esimerkiksi bisnes-, logistiikka- ja IT-osaaminen näyttäytyvät autotekniikan hallinnan rinnalla tärkeinä osaamisaloina. Aina on plussaa, jos korkeakoulu on lisäksi antanut eväitä kestävän kehityksen saralla, onhan Ford yrityksenä sitoutunut esimerkiksi New Deal for Europe -hankkeeseen torjumaan ilmastonmuutosta ja edistämään yhteiskunnan tasapainoista kehitystä”, hän sanoo.

Autoalan mahdollisuudet ja kehityspotentiaali ovat todellinen tarina ilman loppua. Laakereilla lepääminen ei yleensäkään autoinsinöörejä innosta. Metropoliassa tähtäin on jo seuraavassa kehityshankkeessa, todellisen kvanttihypyn tekemisessä autoalan palveluliiketoimintaan.

”Meillä on ollut jo pitkään haaveena saada autoalan koulutukseen testiautokorjaamo. Sen avulla pystyisimme tutkimaan, kehittämään ja innovoimaan uusia palvelukonsepteja”, kuvailee Pekka Hautala suunnitelmia ja jatkaa: ”Erityisesti palvelumuotoilua hyödyntämällä olisi luotavissa vaikka kuinka paljon lisäarvoa asiakkaille.”

Lisätietoja: Osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala, puhelin 0500 483786, sähköposti

Kirjoittaja Tuire Ranta-Meyer on Metropolian johtaja, jonka vastuulla on erityisesti varainhankinta ja yhteistyö lahjoittajatahojen kanssa.

 

AjoneuvotekniikkaHenry Fordin Säätiölahjoitukset

1 Kommentti

  • Nimetön says: 4.2.2022 at 11.58
    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
    Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli…
    24.6.2020
  • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
    MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen…
    20.8.2020
  • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
    Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
    6.10.2021

Tuire Ranta-Meyer

on toiminut korkeakoulutuksen parissa johtajana ja asiantuntijana yli 30 vuotta. Hänet tunnetaan niin Metropolian kulttuurialan perustajana ja johtajana kuin korkeakoulujen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden puolestapuhujana. Hän on myös Suomen johtava Erkki Melartin-tutkija, vertaisarvioidun tieteellisen kausilehden päätoimittajana, useiden yhdistysten ja valtuuskuntien puheenjohtaja tai luottojäsen. Hän innostuu mahdottomalta tuntuvista haasteista ja harrastaa mitä vain viulunsoitosta vintageen − mutta ei pelaa koripalloa eikä suosi avantouintia. Tuire on valmistunut sekä musiikin että filosofian maisteriksi ja väitellyt tohtoriksi Jyväskylässä. Vuodesta 2010 alkaen hänellä on ollut dosentuuri Jyväskylän yliopistossa. Metropoliassa hän toimii yhteistyöstä ja verkostoista vastaavana johtajana.

Uusimmat postaukset

  • Ryhmä aikuisia ringissä, kädet toistensa olkapäillä

    Taiteen menetelmät siivittävät yritystoimintaa kukoistukseen

    25.5.2023
  • Kohderyhmä ratkaisee

    3.4.2023
  • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa

    17.11.2022

Arkistot

  • ▼ 2023 (2)
    • ▼ toukokuu (1)
      • Taiteen menetelmät siivittävät yritystoimintaa kukoistukseen
    • ▼ huhtikuu (1)
      • Kohderyhmä ratkaisee
  • ► 2022 (3)
    • ► marraskuu (1)
      • Tutkimusyhteistyö tiivistyy KITSI-hankkeessa
    • ► kesäkuu (2)
      • Voiko aikakauslehtiä brändätä?
      • Huolinta- ja logistiikka-alan opetusta kehitetty merkittävästi Metropoliassa
  • ► 2021 (6)
    • ► lokakuu (1)
      • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
    • ► elokuu (1)
      • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
    • ► heinäkuu (1)
      • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
    • ► huhtikuu (1)
      • Tonight we proudly present: Mikko Franck
    • ► tammikuu (2)
      • Printtimedian sivuaine käynnistyi
      • Tuntematon huolinta-ala – merkittävä ja kokoaan suurempi ulkomaankaupan edistäjä
  • ▼ 2020 (7)
    • ▼ lokakuu (1)
      • The future is not only digital
    • ▼ elokuu (1)
      • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
    • ▼ kesäkuu (3)
      • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
      • Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
      • Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
    • ▼ toukokuu (2)
      • Digitaalisen sisältötuotannon ja muotoilun Learning Lab toteutettiin apurahalla
      • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
  • ► 2017 (3)
    • ► lokakuu (1)
      • Blogi tauolla - kiitos
    • ► maaliskuu (1)
      • Alumnin uratarina - Juhani Kauhaniemi, automaatioinsinööri
    • ► helmikuu (1)
      • Alumnin uratarina - Tomi Siebel, laatuinsinööri, Saksa
  • ► 2016 (12)
    • ► joulukuu (2)
      • Anonyymit asiantuntijat
      • Varainhankinta on taidetta
    • ► syyskuu (1)
      • Osteopatian osaamista alumnien osuuskunnassa
    • ► kesäkuu (1)
      • Alumnin uratarina - Niko Ekholm, laboratorioanalyytikko
    • ► toukokuu (1)
      • Alumnin uratarina - Olli-Pekka Kursi, reportterin ääni YLEn aalloilla
    • ► huhtikuu (1)
      • Alumnin uratarina - Matti Laukko, tuottaja Helsinki Coffee Festivalin takana
    • ► helmikuu (4)
      • Periscope on helppo väline
      • Alumnien uratarina: opiskelijatiimistä suoraan start-up -yrittäjiksi
      • Alumnin uratarina - Lasse Parkkila on kitaristi, musiikkipedagogi ja yrittäjä
      • Rakas ura
    • ► tammikuu (2)
      • Haluan vain polkea työmatkani
      • To Do or Not To Do
  • ► 2015 (11)
    • ► marraskuu (1)
      • What I learned from Organizing an Alumni Event
    • ► lokakuu (1)
      • E-drive Retro - Innovation Project upcycles Vintage Cars
    • ► syyskuu (1)
      • Barbie on esikuvani
    • ► elokuu (1)
      • Alumni Career Paths – Joanna Szybińska: from Erasmus exchange in Finland to business-owner in Poland
    • ► kesäkuu (2)
      • Tykkisluuppi Diana - opiskelijoilta alumneille
      • Why Alumni Relations Matter?
    • ► toukokuu (1)
      • Alumni Career Paths - Njambi Mungai: from engineer in Finland to leader in Kenya
    • ► huhtikuu (1)
      • Alumnisuhdetoiminta ammattikorkeakoulun mainetekijänä
    • ► maaliskuu (2)
      • 365 päivää myöhemmin
      • Luokkakokous Bulevardilla
    • ► helmikuu (1)
      • Alumni palaa innosta
  • ► 2014 (18)
    • ► marraskuu (3)
      • Uutta Metropoliaa Myllypuroon
      • Elävää alumniyhteistyötä
      • Verkostoitumisen vinkkilista
    • ► lokakuu (2)
      • Kiihkottomasti
      • Katse silmiin
    • ► elokuu (1)
      • Älä stressaa, ammattikirjallisuus auttaa
    • ► kesäkuu (1)
      • Soveltuvuusarvioinnit rekrytointiprosessin osana
    • ► toukokuu (1)
      • Tiukkoina aikoina suhdeverkostot ratkaisevat
    • ► huhtikuu (1)
      • Moninaisuuden ymmärtäminen työyhteisössä
    • ► maaliskuu (3)
      • Henkilöarvioinnit työnhaussa konsultin silmin
      • International Workshopping: Student and Alumni Employability
      • Korkeakoulutettujen rekrytointikyselyn tulokset
    • ► helmikuu (4)
      • Ammatti-identiteetin rakentamisesta
      • Työelämään siirtymisen nivelkohta
      • Voiko työyhteisössä olla ystäviä?
      • Yhteisiä ponnistuksia tarvitaan
    • ► tammikuu (2)
      • Miten tulla valituksi työtehtävään?
      • Onnellisuustekijöitä

Avainsanat

alumni alumni career paths alumnikoordinaattori alumnisuhdetoiminta alumnisuhteet ammattikorkeakoulu brändäys Business College Helsinki career Huolinta- ja logistiikka-ala Metropoliassa Huolinta- ja logistiikkalan yritykset Huolinta-alan merkitys ulkomaankaupassa Huolinta-alan tunnettuus insinööri kokemus kulttuurituottaja lähdekritiikki lahjoitukset Logistiikka-alan houkuttelevuus metropolia Metropolia Ammattikorkeakoulu Metropolia UAS Njambi Mungai Opintotajonta Metropoliassa opiskelija optiplan Printtimedian sivuaine rekrytointi rekrytointiprosessi scopetus soveltuvuusarviointi Talotekniikan ja kiinteistötiedon hyödyntäminen testit The Finnish star conductor toiminimi tutkimus työelämä työllistyminen työnhaku ura uratarina varainhankinta verkostot yhteistyö yrittäjyys

Alumnisuhdetoiminnasta Metropolia.fi-sivustolla

Pidetään yhteyttä!

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste