Hyppää pääsisaltöön
Vuoropuheluja

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Vuoropuheluja
Tehdään yhdessä hyvää
1

Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla

Tuire Ranta-Meyer · 10.6.2020

Autoalan huippukoulutusta on Suomessa hyvin harvassa korkeakoulussa. Valmistuvista autoinsinööreistä puolet on opiskellut ja tehnyt tutkintonsa Metropoliassa. He työllistyvät yksityisautoilun ja tavaralogistiikan piirissa oleviin mitä monipuolisimpiin tehtäviin. Juuri Metropolian ajoneuvotekniikan tutkinto on siksi merkittävässä roolissa alan kehittämisessä ja osaamisen säilyttämisessä maassamme.

Henry Fordin säätiö on tukenut vuodesta 2018 alkaen merkittävällä tavalla Metropolian autoalan koulutusta, opetushenkilöstön osaamisen kehittymistä ja työelämäyhteistyön tiivistämistä. Myös tämän vuoden huhtikuussa säätiö myönsi 33.000 euron apurahan ajoneuvotekniikan uusien ratkaisujen haltuunottoon ja opinnollistamiseen sekä lisenssimaksuihin. Lisäksi ajoneuvotekniikan opiskelijat saivat stipendejä yhteensä 4.000 euron arvosta.

”Kaksi vuotta sitten käynnistyneen säätiöyhteistyön myötä hahmottui melko nopeasti tarve strategisemmalle ajoneuvotekniikan insinöörikoulutuksen kehityshankkeelle”, kuvaa osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala. Hän jatkaa:

”On erittäin myönteinen signaali, että myös Fordin säätiö on nähnyt tärkeäksi korkeakoulun henkilöstön osaamisen ylläpitämisen nopeasti uudistuvassa ajoneuvotekniikassa. Uudistumiskyvystä on huolehdittava jatkuvasti, sillä ammattikorkeakoulussa opetuksen tulee olla riittävän käytännönläheistä ja olla kehityksen etujoukoissa. Opetusajoneuvojenkin tulee edustaa tuoreinta tekniikkaa.”

Liikennejärjestelyjen ja autoilun koko infrastruktuuri ovat suuren murroksen edessä, alan haasteita ovat:

  • ilmastonmuutoksen pysäyttäminen
  • älyratkaisut
  • autonomiset ajoneuvot
  • sähköautojen kehitysloikka

Edellämainitut tekijät ovat luoneet tilanteen, jossa etsitään kiihtyvällä tahdilla kokonaisvaltaisia ratkaisuja. Kestävän kehityksen kannalta ei ole myöskään samantekevää, miten tavaralogistiikka kehittyy ja millaisen koulutuksen saaneet sen tulevaisuutta miettivät.

Fordin apuraha mahdollistaakin Metropoliassa 2020-luvun tutkimus- ja opetuskäyttöön soveltuvien koulutusajoneuvojen hankkimisen. Kun oppimisen korkeimpana ihanteena ammattikorkeakoulussa on teorian ja käytännön yhdistäminen, uskottavuudesta on huolehdittava myös oppimisympäristöjä uusimalla. Autoinsinöörien koulutuksessa tarvitaan sekä modernin yksityisautoilun että ajantasaisen tavarankuljetuksen opetusajoneuvoja. Esimerkiksi tällä hetkellä Metropolian käytössä oleva vuoden 2002 vuosimallin Ford Transit on ollut kestävä kumppani, mutta tekniikan osalta sen eläkeikä opetuskäytössä on saavutettu.

Ajoneuvo- ja konetekniikan yksikössä on myös vahva sähköisen voimansiirron ja työkoneiden ekosysteemi. Kyse on yritys- ja osaamisverkostosta, jossa Metropolia toimii teollisuuden ja teknologioiden välillä välittäjän roolissa sekä järjestelmien, komponenttien, palvelumuotoilun ja kokonaisvaltaisen ajoneuvoteknologian osaajana. Myös standardisoinnissa ja työturvallisuusohjeiden laatimisessa Metropolian asiantuntemusta arvostetaan.

”Nykypäivänä autoteollisuudessa ja -kaupassa arvostetaan insinöörien monipuolisuutta. Siksi ajoneuvotekniikan tutkinnon laaja-alaisuus ja into kytkeä opintoihin elävän elämän kilpailu-, tutkimus- ja innovaatio-projekteja ovat erinomainen lähtökohta Henry Fordin säätiön ja Metropolian yhteisymmärrykselle hankkeiden päämääristä.”

Näin toteaa Suomen Fordin toimitusjohtaja ja säätiön hallituksen puheenjohtaja Hannu Pärssinen. ”Meillä Fordilla esimerkiksi bisnes-, logistiikka- ja IT-osaaminen näyttäytyvät autotekniikan hallinnan rinnalla tärkeinä osaamisaloina. Aina on plussaa, jos korkeakoulu on lisäksi antanut eväitä kestävän kehityksen saralla, onhan Ford yrityksenä sitoutunut esimerkiksi New Deal for Europe -hankkeeseen torjumaan ilmastonmuutosta ja edistämään yhteiskunnan tasapainoista kehitystä”, hän sanoo.

Autoalan mahdollisuudet ja kehityspotentiaali ovat todellinen tarina ilman loppua. Laakereilla lepääminen ei yleensäkään autoinsinöörejä innosta. Metropoliassa tähtäin on jo seuraavassa kehityshankkeessa, todellisen kvanttihypyn tekemisessä autoalan palveluliiketoimintaan.

”Meillä on ollut jo pitkään haaveena saada autoalan koulutukseen testiautokorjaamo. Sen avulla pystyisimme tutkimaan, kehittämään ja innovoimaan uusia palvelukonsepteja”, kuvailee Pekka Hautala suunnitelmia ja jatkaa: ”Erityisesti palvelumuotoilua hyödyntämällä olisi luotavissa vaikka kuinka paljon lisäarvoa asiakkaille.”

Lisätietoja: Osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala, puhelin 0500 483786, sähköposti

Kirjoittaja Tuire Ranta-Meyer on Metropolian johtaja, jonka vastuulla on erityisesti varainhankinta ja yhteistyö lahjoittajatahojen kanssa.

 

AjoneuvotekniikkaHenry Fordin Säätiölahjoitukset

1 Kommentti

  • Nimetön says: 4.2.2022 at 11.58
    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
    Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja…
    6.5.2020
  • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
    Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli…
    24.6.2020
  • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
    MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen…
    20.8.2020

Tuire Ranta-Meyer

on toiminut korkeakoulutuksen parissa johtajana ja asiantuntijana yli 30 vuotta. Hänet tunnetaan niin Metropolian kulttuurialan perustajana ja johtajana kuin korkeakoulujen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden puolestapuhujana. Hän on myös Suomen johtava Erkki Melartin-tutkija, vertaisarvioidun tieteellisen kausilehden päätoimittajana, useiden yhdistysten ja valtuuskuntien puheenjohtaja tai luottojäsen. Hän innostuu mahdottomalta tuntuvista haasteista ja harrastaa mitä vain viulunsoitosta vintageen − mutta ei pelaa koripalloa eikä suosi avantouintia. Tuire on valmistunut sekä musiikin että filosofian maisteriksi ja väitellyt tohtoriksi Jyväskylässä. Vuodesta 2010 alkaen hänellä on ollut dosentuuri Jyväskylän yliopistossa. Metropoliassa hän toimii yhteistyöstä ja verkostoista vastaavana johtajana.

Uusimmat postaukset

  • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan

    6.10.2021
  • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan

    25.8.2021
  • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan

    10.7.2021

Arkistot

  • ►2021 (6)
    • ►lokakuu(1)
      • Printtimedian sivuaineessa eletään kuin opetetaan
    • ►elokuu(1)
      • Odotettavissa: erinomainen syyssato printtimediaan
    • ►heinäkuu(1)
      • KITSI-hanke on kokeilukulttuuria parhaimmillaan
    • ►huhtikuu(1)
      • Tonight we proudly present: Mikko Franck
    • ►tammikuu(2)
      • Printtimedian sivuaine käynnistyi
      • Tuntematon huolinta-ala – merkittävä ja kokoaan suurempi ulkomaankaupan edistäjä
  • ▼2020 (7)
    • ►lokakuu(1)
      • The future is not only digital
    • ►elokuu(1)
      • MyActive Campus -hanke tuo Myllypuroon matalan kynnyksen arkiliikuntaa
    • ▼kesäkuu(3)
      • Teknisen myynnin opintokokonaisuus houkutteli insinööriopiskelijoita
      • Ajoneuvotekniikan koulutus ei lepää laakereilla
      • Opettajakokemuksia yhteistyöstä eri koulutusasteiden välillä
    • ►toukokuu(2)
      • Digitaalisen sisältötuotannon ja muotoilun Learning Lab toteutettiin apurahalla
      • Joonas Pusila ja Pekka Salonen aloittivat työnsä Yrjö ja Senja Koivusen säätiön lahjoitusvakanssilla
  • ►2017 (3)
    • ►lokakuu(1)
      • Blogi tauolla - kiitos
    • ►maaliskuu(1)
      • Alumnin uratarina - Juhani Kauhaniemi, automaatioinsinööri
    • ►helmikuu(1)
      • Alumnin uratarina - Tomi Siebel, laatuinsinööri, Saksa
  • ►2016 (12)
    • ►joulukuu(2)
      • Anonyymit asiantuntijat
      • Varainhankinta on taidetta
    • ►syyskuu(1)
      • Osteopatian osaamista alumnien osuuskunnassa
    • ►kesäkuu(1)
      • Alumnin uratarina - Niko Ekholm, laboratorioanalyytikko
    • ►toukokuu(1)
      • Alumnin uratarina - Olli-Pekka Kursi, reportterin ääni YLEn aalloilla
    • ►huhtikuu(1)
      • Alumnin uratarina - Matti Laukko, tuottaja Helsinki Coffee Festivalin takana
    • ►helmikuu(4)
      • Periscope on helppo väline
      • Alumnien uratarina: opiskelijatiimistä suoraan start-up -yrittäjiksi
      • Alumnin uratarina - Lasse Parkkila on kitaristi, musiikkipedagogi ja yrittäjä
      • Rakas ura
    • ►tammikuu(2)
      • Haluan vain polkea työmatkani
      • To Do or Not To Do
  • ►2015 (11)
    • ►marraskuu(1)
      • What I learned from Organizing an Alumni Event
    • ►lokakuu(1)
      • E-drive Retro - Innovation Project upcycles Vintage Cars
    • ►syyskuu(1)
      • Barbie on esikuvani
    • ►elokuu(1)
      • Alumni Career Paths – Joanna Szybińska: from Erasmus exchange in Finland to business-owner in Poland
    • ►kesäkuu(2)
      • Tykkisluuppi Diana - opiskelijoilta alumneille
      • Why Alumni Relations Matter?
    • ►toukokuu(1)
      • Alumni Career Paths - Njambi Mungai: from engineer in Finland to leader in Kenya
    • ►huhtikuu(1)
      • Alumnisuhdetoiminta ammattikorkeakoulun mainetekijänä
    • ►maaliskuu(2)
      • 365 päivää myöhemmin
      • Luokkakokous Bulevardilla
    • ►helmikuu(1)
      • Alumni palaa innosta
  • ►2014 (18)
    • ►marraskuu(3)
      • Uutta Metropoliaa Myllypuroon
      • Elävää alumniyhteistyötä
      • Verkostoitumisen vinkkilista
    • ►lokakuu(2)
      • Kiihkottomasti
      • Katse silmiin
    • ►elokuu(1)
      • Älä stressaa, ammattikirjallisuus auttaa
    • ►kesäkuu(1)
      • Soveltuvuusarvioinnit rekrytointiprosessin osana
    • ►toukokuu(1)
      • Tiukkoina aikoina suhdeverkostot ratkaisevat
    • ►huhtikuu(1)
      • Moninaisuuden ymmärtäminen työyhteisössä
    • ►maaliskuu(3)
      • Henkilöarvioinnit työnhaussa konsultin silmin
      • International Workshopping: Student and Alumni Employability
      • Korkeakoulutettujen rekrytointikyselyn tulokset
    • ►helmikuu(4)
      • Ammatti-identiteetin rakentamisesta
      • Työelämään siirtymisen nivelkohta
      • Voiko työyhteisössä olla ystäviä?
      • Yhteisiä ponnistuksia tarvitaan
    • ►tammikuu(2)
      • Miten tulla valituksi työtehtävään?
      • Onnellisuustekijöitä

Avainsanat

alumna alumni alumni career paths alumnikoordinaattori alumnisuhdetoiminta alumnisuhteet ammattikorkeakoulu career Huolinta- ja logistiikkalan yritykset insinööri kokeilukulttuuri kokemus Kollegiosali kulttuurituottaja lahjoitukset medianomi metropolia Metropolia Ammattikorkeakoulu Metropolia UAS Opintotajonta Metropoliassa opiskelija osteopatia Pekka Salonen Printtimedian sivuaine ratkaisumyynti rekrytointi rekrytointiprosessi soveltuvuusarviointi startup tavoitteet terveys testit tulokset tutkimus tykkisluuppi Diana työelämä työllistyminen työnhaku ura uratarina varainhankinta verkostot vuorovaikutus yhteistyö yrittäjyys

Alumnisuhdetoiminnasta Metropolia.fi-sivustolla

Pidetään yhteyttä!

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

Metropolian blogit
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Tietosuojaseloste / Privacy Overview

Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

—--

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!