Hyppää pääsisaltöön
Monta muuttujaa

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Monta muuttujaa
Tehtävänä koulutettujen maahanmuuttajien osaamisen tunnistaminen ja ohjaus

Selaile Tagia kotoutuminen

0

Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminta edellyttää viestintää ja osallistamista

Heidi Stenberg · 20.4.2020

Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminnan (SIMHE, Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) pilottivuoden 2016 jälkeinen strateginen toimintakausi 2017-2020 on lopuillaan. Viestinnän ja osallistamisen arviointi on yksi osa-alue osana vuoden 2020 lopussa julkaistavaa Metropolia Ammattikorkeakoulun tekemää toiminnan kokonaisarviointia. Näiden teemojen ottaminen mukaan arviointiin juontaa alkuvuoteen 2016 maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminnan ohjausryhmän kokoukseen. Opetus- ja kulttuuriministeriöstä saatu ohjeistus oli selvä: ”Tästä toiminnasta tulee viestiä laajasti ja toiminnan tulee olla näkyvää”.

Viestintää ja osallistamista – kenelle, mitä ja miten?

SIMHE-Metropolian viestinnän kärjet ja palvelujen kohderyhmä ovat määrittyneet maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminnan tavoitteiden pohjalta:

  • Parantaa turvapaikanhakijoiden ja muiden maahanmuuttajien pääsyä korkeakoulutukseen sekä toimia keskitettynä ohjauspisteenä korkeakoulutukseen liittyvissä kysymyksissä
  • Osallistua korkeakoulutettujen maahantulijoiden osaamisen tunnistamiseen sekä jatkokoulutukseen ja työelämään ohjaamiseen.
  • Löytää valtakunnallisesti toimiva malli, joka olisi sovellettavissa muihinkin korkeakouluihin. (1.)

Tavoitteet kohdistuvat palvelua käyttävien maahanmuuttaja-asiakkaiden lisäksi hyvinkin laaja-alaiseen sidosryhmä- ja yhteistyöverkostoon. Monimuotoinen asiakkaiden ja eri sidosryhmien osallistaminen on ollut keskeistä niin palveluiden rakentamisen alkutaipaleella kuin SIMHE-toimintaan kytkeytyvissä ja palveluja kehittävissä TKI (tutkimus- kehittämis- ja innovaatio) -hankkeissa.  Olemme päätyneet Metropoliassa rakentamaan ja kehittämään kohderyhmäspesifejä viestinnän ja osallistamisen SIMHE- sisältöjä  verkkosivuilla (2.), facebookissa (3.), sidosryhmä (4.)- ja asiakas (5.) blogeissa, videoilla, artikkeleissa, sidosryhmä– ja asiakaskirjeissä sekä työpajoissa, seminaareissa ja konferensseissa.

Blogit ovat erityisesti toimineet tekemisestä kertovina foorumeina ja artikkelikokoelmat (6.), (7.), maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminnan raportti (1.) ja esim. artikkelit (7.), (8.) erityisesti tuloksista kertomisen viestintäkanavina. Videoita on hyödynnetty runsaasti tekemisen ja tiedon jakamisen kuin myös tuloksista kertomisen välineenä – hyvänä esimerkkinä mm. Opetushallituksen rahoittamassa monitoimijaisessa Osaaminen käyttöön Suomessa -hankkeessa tuotettu video (Youtube).

Hyviä käytänteitä, vinkkejä ja suosituksia

Hankkeessa on tarkoitus tuottaa uutta tietoa, joka muuttaa maailmaa jotenkin vaikuttavasti. Viestintä on ainoa tapa kertoa tuloksista. Hankkeen viestintäsuunnitelma on tärkeä ja siinä on hyvä huomioida,

  • että relevantit ja pohditut sisällöt kannattavat,
  • että viestintäkanavat tulee arvioida ja valita hyötynäkökulmasta,
  • että kaikki tieto on hyvä olla esillä ja saatavilla,
  • ja ennen kaikkea, että viestintä on suunnittelua ja ennakointia. (10).

Sosiaalisessa mediassa SIMHE-asiantuntijat asettavat itsensä esille avoimen keskustelun areenalle, missä pelkkä substanssin asiantuntijuus ei riitä vaan tarvitaan myös viestinnällistä valmiutta ja etenkin halua keskustella kotouttamisen ilmiöistä.  #SIMHE-hashtagin käyttö on avannut, SIMHE-yhteistyöverkostoa laajemmalle yleisölle, mahdollisuuden osallistua korkeakouluissa tapahtuvan kotouttamisen ilmiön ympärillä kytkeytyvään toimintaan ja myös seuraamaan kehittämistyön tuloksia.

Hankkeen toimintasuunnitelmassa osallistaminen työvälineenä tuleekin huomioida koko hankkeen elinkaaren ajan: hankkeen ideointivaiheesta – tulosten jalkauttamiseen pysyväksi toiminnaksi asti.

Metropolian SIMHE-toiminnassa olemme hyödyntäneet viestinnän ja osallistamisen työkaluina systemaattisesti seminaari- ja työpajatyöskentelyä. Hyvänä esimerkkinä näistä ovat jo kahtena vuotena toteutetut SIMHE-seminaarit, jotka toisaalta ovat toimineet päättyneiden hankkeiden tulosten jakamisen areenana ja toisaalta mahdollistaneet myös käynnissä olevien hankkeiden kehitystyöhön osallistumisen. Seminaareista ja työpajoista on viestitty moninaisesti erilaisilla videoilla ja blogikirjoituksilla.

Metropolian asiantuntevat ja innostavat fasilitaattorit ovat tuoneet SIMHE-työpajoihin osallistamiseen tarvittavaa ammatillista tukea (11.). Fasilitoijat ovat suunnanneet työskentelyä kohti yhdessä etukäteen määriteltyjä tavoitteita ja antaneet projektipäällikölle mahdollisuuden osallistua tasavertaisena keskusteluun tuoden työskentelyyn myös ulkopuolisin lasein tarvittavan tarkastelun. Fasilitaattoreiden ansiosta työpajatyöskentelystä on tullut myös hauskaa ja hyvin johdettua. Uskallankin väittää sekä Metropolian sisäisten että ulkoisten SIMHE kumppaneiden allekirjoittavan tämän ja tietävän, mitä tarkoittaa, jos sanon nyt nostavani käden pystyyn.

Lähteet:

  1. Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminta. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:38 (PDF)
  2. Metropolian verkkosivut
  3. SIMHE-Metropolia Facebook
  4. Monta muuttujaa -blogisarja. Metropolia blogi
  5. Various variables -blogisarja. Metropolia blogit.
  6. Stenberg, H., Autero,M. & Ala-Nikkola, E. (toim.). 2018. Osaamisella ei ole rajoja. (PDF)
  7. Stenberg, H., Hirard, T., Autero, M. & Korpela, E. (toim.) 2019. Korkeakouluvalmiuksia maahanmuuttajille- hyvät käytänteet ja suositukset valmentavaan koulutukseen. (PDF)
  8. Autero, M. 2019.SIMHE-palvelut korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien tukena Suomessa.
  9. Hirard, T. & Stenberg, H. 2018. Korkeakouluvalmiuksia maahanmuuttajille nyt myös verkossa. (UAS-Journal 3/2018)
  10. Poutanen, P. & Laaksonen, S. 2019. Faktat nettiin.
  11. Kaihovirta,M., Raivio. A-M. & Polojärvi, H. (toim.) 2019. Osallistaen. Heittäytymistarinoita fasilitoijilta. (PDF)

 

0
ammattikorkeakouluhankekansainvälinen opiskelijakorkeasti koulutetut maahanmuuttajatkotouttaminenkotoutuminenmaahanmuuton vastuukorkeakoulumaahanmuuttajaosallistaminenviestintä
Kommentoi (0)
0

Tervetuloa Suomeen töihin

Heidi Stenberg · 26.1.2018

SIMHE-Metropolia on palvellut kohta kaksi vuotta Suomeen muuttaneita korkeakoulutettuja maahanmuuttajia auttamalla tarkoituksenmukaisen koulutus- ja urapolun  löytämisessä (Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminta, 2017). Toimintamme alkumetreillä yleinen yhteiskunnallinen keskustelu ja asenneilmapiiri oli suuria tunteita herättävä. Nyt alkuvaiheen rajat kiinni -keskustelu on selvästi vähentynyt.

Vuoden 2018 vaihteessa julkaistun hallituksen Töihin Suomeen* -ohjelman viesti peräänkuuluttaa tarvetta enemmänkin ”tervetuloa Suomeen” asenteelle ( Hallituksen maahanmuuttopoliittinen ohjelma työperusteisen maahanmuuton vahvistamiseksi, 2018). Näkökulma sopiikin erinomaisesti tilanteeseen, jossa Suomen talouden kasvun ennustetaan jatkavan kasvua edelleen 2,4 % v. 2018 ja väestöennusteet kertovat karua kieltä väestöllisen huoltosuhteen heikkenemisestä.

Miksi kaikki eivät haluaisikaan tulla Suomeen?

Maahanmuuttajailmiön ympärillä käytävässä keskustelussa on yhä enemmän noussut pohdintaan se tosiasia, että Suomi ei jostain kumman syystä houkuttelekaan kaikkia kansainvälisen taustan omaavia. Suomessa tarvitaan kuitenkin jo nyt eikä pelkästään tulevaisuudessa osaavia maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä. Siksi onkin hyvä, että nyt on tartuttu peiliin ja todettu, että se kuva mikä peilistä näkyy, ei ehkä miellytäkään kaikkia kansainvälisiä osaajia.

SIMHE (Supporting Immigrants in higher Education in Finland)-palvelut ovat Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa toimintaa korkeakoulutettujen ja korkeakoulukelpoisten maahanmuuttajien kotouttamisen tukemiseksi. Ohjaus-ja neuvontapalveluja järjestävät Metropolia ammattikorkeakoulun lisäksi Karelia ja Oulun ammattikorkeakoulut sekä Helsingin, Jyväskylän ja Turun yliopistot. Ohjauspalveluiden rinnalla SIMHE- Metropoliassa on kehitetty myös liiketalouden ja tekniikan alojen korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaamisen tunnistamisen palvelu.

Viime vuoden lopulla vierailin Joensuussa Karelia ammattikorkeakoulussa kertomassa SIMHE-Metropolian osaamisen tunnistamisen toimintamalleista. Tavoitteena oli palvelun laajeneminen myös heille.

Päivän teema konkretisoitui illalla hotellin saunassa. Päädyin mielenkiintoiseen keskusteluun puolalaisen rouvan kanssa, joka työskenteli Italiassa EU:n metsävirastossa.Rouva kertoi juuri tulleensa miehensä kanssa tutustumaan Joensuuhun, sillä hänelle oli esitetty siirtoa Italiasta Joensuuhun. Keskustelumme kauniista lumisesta pakkassäästä siirtyi hyvin nopeasti insinöörimiehen mahdollisen työpaikan löytymiseen ja kahden kouluikäisen lapsen koulunkäyntiin.  Suomen Pisa-maine oli rouvan tiedossa, mutta lasten mahdollisuus käydä englannin kielellä koulua ja miehen asiantuntijuuteen sopiva työllistyminen olivat erityisesti häntä mietityttäviä asioita. Samalla, kun harmittelin huonoa Joensuun alueen tietämystäni, toivoin mielessäni, että vierailuohjelmassa olisi huomioitu myös rouvan mies ja hänelle olisi räätälöity omaa ohjelmaa hänen tekniseen korkeakoulutaustaansa liittyen.

Investointi tulevaisuuteen kannattaa!

Tällä hetkellä SIMHE-Metropolian asiakaskunnan enemmistönä ovat jo useamman vuoden Suomessa asuneet korkeakoulututkinnon suorittaneet maahanmuuttajat. Koska valtaosa Suomessa asuvista ulkomaalaistaustaisista on työikäisiä, ovat Suomessa asuvien maahanmuuttajien työllistymistä tukevat koulutuspalvelut erittäin tärkeitä.

Iloksemme olemmekin huomanneet myös työperäisen maahanmuuton myötä Suomeen tulleiden puolisoiden löytäneen SIMHE-palvelut. Metropoliassa vuonna 2018 tavoitteenamme on jo olemassa olevien SIMHE- palveluiden vaikuttavuuden arviointi ja maahanmuuttajien korkeakoulutuksessa kotoutumista edistävien toimenpiteiden edelleen kehittäminen.

Kehittämistyö on käynnistynyt useamman hankkeen myötä, muun muassa

  • maahanmuuttajille suunnattujen korkeakouluopintoihin valmentavien koulutusten kehittämishanke Valmentavasta Valmiiksi,
  • uusien työllisyyttä ja yrittäjyyttä edistävien toimintamallien kehittämishanke  Duunipolku,
  • maahanmuuttajille suunnattujen digitaalisten ohjauspalveluiden kehittämishanke SIMHEapp,
  • korkeasti koulutetun maahan muuttaneen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viitekehys -ESR-hanke Urareitti

Kotouttamistoimenpiteisiin panostaminen voidaan nähdä investointina, jonka voitot lunastetaan vasta tulevaisuudessa (Selvitys maahanmuuton taloudellisten vaikutusten kokonaisuudesta, 2017).Vaikka investoinnit sisältävät aina riskin, on ketterille kokeiluille nyt, jos koskaan tilausta. Tehtävämme onkin nyt erilaisissa kehittämisprojekteissa rakentaa konkreettisia toimintamalleja, joilla tavoitellaan koko perheen kotoutumisen onnistumista. Tässä rakennusprojektissa tarvitsemme hyvää kansallista tahtotilaa ja poikkihallinnollista toimijaverkostoa.

SIMHE-Metropolia on valanut perustukset ja seinien rakennukseen haastamme vuonna 2018 erityisesti kaikki pääkaupunkiseudun kunnat ja työelämäyhteistyökumppanimme.

 

Lue lisää

Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80706

Mitä tiedämme maahanmuuton taloudellisista vaikutuksista? Selvitys maahanmuuton taloudellisten vaikutusten kokonaisuudesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160396

Taloudellinen katsaus, talvi 2017

http://vm.fi/julkaisu?pubid=23403

Tietoa SIMHE-Metropoliasta

http://www.metropolia.fi/tietoa-metropoliasta/simhe/

Töihin Suomeen- Hallituksen maahanmuuttopoliittinen ohjelma työperustaisen maahanmuuton vahvistamiseksi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160444/Mamu_2018_FINAL_netti.pdf?sequence=1&isAllowed=y

0
integraatiokotouttaminenkotoutuminenmaahanmuuttoosaamisen tunnistaminenSIMHE-palvelutyöllistyminenvastuukorkeakoulu
Kommentoi (0)
0

Onnellisuuden tavoittelustako on kyse?

Heidi Stenberg · 31.8.2017

Maahanmuutto, siirtolaisuus ei ole uusi ilmiö. Lähes jokaisen suomalaisenkin suvusta löytyy tarinoita Amerikan serkusta tai Ruotsin tädistä. Siirtolaisuus historiallisena ilmiönä herättää monenlaisia tunteita ja tuo mieleen niin menestystarinoita kuin kansallisia tragedioita. Näistä tunteista ja tarinoista käynnistyi elokuinen Migration conference 2017 Ateenassa, johon minulla oli mahdollisuus osallistua.

Onnellisuuden tavoittelu siirtolaisuuden perimmäinen syy?

Saskia Sassen, hollantilais-amerikkalainen sosiologian professori Columbian yliopistosta on tutkinut laajasti globalisaatiota ilmiönä ja hänen johdollaan konferenssiyleisölle viimeistään syntyi ymmärrys kuinka moniulotteinen asia siirtolaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät ovat. Hänen tutkimuskohteenaan ovat siirtolaisuuden tavanomaisten syiden, sotien ja uskonnollisten ristiriitojen, takana olevat valtioiden sisäiset ilmiöt. Perimmäisenä syynä ihmisen lähtöön kotimaastaan näyttäisikin edelleen olevan halu suunnata kohti parempaa elämää kuin mitä koti-/lähtömaa pystyy syystä tai toisesta tarjoamaan.

Ateenassa oli helppo palauttaa mieleen myös antiikin ajan filosofien ajatuksia. Jo Aristoteleshan totesi hyvän elämän toteutuvan silloin, kun ihminen saa käyttää kykyjään ja taitojaan sen yhteisön hyväksi, johon tuntee kuulevansa ja kokea olevansa sen merkityksellinen jäsen. Valitettavasti Ateenan kaduilla kulkiessa joutui kuitenkin kohtaamaan konkreettisesti v. 2015 Eurooppaan suuntautuneen ja edelleen jatkuvan pakolaistulvan tragedian. Hyvä elämä ja onnellisuuden saavuttaminen tuntui olevan monen kadun asukin mahdoton haave.

Paradoksaalista oli, että päivällä, kun tutustuimme erilaisiin tutkimustuloksiin, mitkä tekijät lisäävät väkivallan riskiä siirtolaisten toiminnassa, niin hotelliin palatessani konkretia iski kohdatessani kadulla asuvien pakolaisten silmissä juuri näitä tutkimustulosten valossa väkivaltaa nostavia tekijöitä: epävarmuutta, turvattomuutta ja toivottomuutta.

Miten eri maissa suhtaudutaan siirtolaisuuteen?

Nelli Esipovan, Gallup World Pollista, esitys siirtolaisuuden hyväksynnästä eri maissa, keskittyi esittelemään tutkimusasetelmaa, jonka lopputuloksena oli saatu aikaan maailman siirtolaisuuden hyväksyntä indexiksi 5,29. Hyväksyntäindeksi oli syntynyt 164 maan yli 1,7 miljoonan aikuisen haastattelusta. Tutkimus oli tehty Usassa vuonna 2017 ja muissa maissa 2016.   Kymmenen siirtolaisuutta vähiten hyväksyvän maan joukossa olivat mm. Eesti (2,37) ja Unkari (1,69), kun taas kymmenen eniten siirtolaisuutta hyväksyvän maan joukosta löytyivät pohjoismaista Ruotsi (7,92) ja Islanti (8,26).

Suomen hyväksyntä indeksi 6,58 oli maailman keskiarvon ja myös EU-maiden keskiarvoindeksin 5,92 yläpuolella. Tutkimustulosten mukaan siirtolaisten hyväksyntä oli yksilötasolla korkeampi niillä, jotka tunsivat henkilökohtaisesti siirtolaisia ja lisäksi hyväksyntää lisäsivät haastateltavan korkeampi koulutustaso, urbaanissa ympäristössä eläminen, varallisuus ja nuoruus, Z-sukupolveen kuuluminen. EU-maiden osalta erityistä merkitystä todettiin olevan edellisten lisäksi myös haastateltavien omien positiivisten tunteiden kokemuksella ja sosiaalisuudella.

Jos hyvä kotoutuminen pohjautuu onnellisuuteen, kokemukseen hyvästä elämästä, kuinka voimme edistää tätä tunnetta siirtolaisten osalta?

Siirtolaisuus näyttäytyy mediassa Euroopassa enemmän tragedioiden kautta menestystarinoiden jäädessä varjoon. Medialla on merkittävä rooli asenteenmuokkauksessa ja kansalliseen yhteisöön vaikuttajana. Maahanmuuttostrategiana ”rajojen sulkeminen”/ ”eristäminen” ei minkään tutkimuksen eikä historiankaan valossa ole kestävä eikä myöskään järkevä ratkaisu. Siirtolaisuudessahan on osoitettu olevan myös paljon sosio-ekonomisia positiivisia mahdollisuuksia.

Osallisuuden kokeminen, yhteisöön kuuluvuuden tunne, oman elämän merkitykselliseksi kokeminen ovat tutkitusti eri ympäristöissä onnellisuutta ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä. Näitä tekijöitä pyrimme tuottamaan omalta osaltamme myös SIMHE-Metropolian palveluissa. Palveluita kehittäessämme tausta-ajatuksena on, asiakkaiden palvelun kehittämiseen osallistamisen lisäksi ollut myös se, että tuotamme palvelua, jota haluaisimme myös itse käyttää ollessamme siirtolaisina toisessa maassa.

 

 

0
kotoutuminenmaahanmuuttoonnellisuusosallisuusSiirtolaisuusSIMHEtutkimus
Kommentoi (0)

Tietoa blogista

Monta muuttujaa -blogi tuo esiin Ammattikorkeakoulun toiminnassa syntynyttä tietoa, ajatuksia ja kokemuksia korkeakoulujen palveluista, joilla tuetaan turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien osaamisen tunnistamista sekä ohjautumista tarkoituksenmukaisille koulutus-ja urapoluille. Blogissa esitellään näistä aiheista tutkittua ja kehitettyä tietoa sekä aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä ja ratkaisumalleja.

Monta muuttujaa -blogin toimituskunta

  • Heidi Stenberg, projektijohtaja, p. +358 40 535 3388
  • Marianne Autero
  • Riikka Wallin, julkaisukoordinaattori, p. +358 40 869 1849

Sähköpostiosoitteet:

Monta muuttujaa -blogin tekstit käsitellään toimituskunnassa ennen niiden julkaisua.



Monta muuttujaa -blogin bloggaajan ohje

Bloggaajat

Avatar

Heidi Stenberg

has a vast experience in various fields as she has worked in promoting health, in sales and marketing, in conceptualizing services and in the field of education in expert and supervisory positions. Heidi has a Master’s Degree in Education and is also a Public Health Nurse. Learning, developing competencies, leadership and promoting health are in the center of her expertise and competence. Heidi devotes her free time for spending time with her family and friends and she is also active in many areas of sports. Heidi’s motto is: “If you start something today, you’ll notice it was worth the effort in a year’s time”.


Eevamaija Iso-Heiniemi

Eevamaija Iso-Heiniemi

työskentelee S2-asiantuntijana SIMHE-jatkokehityshankkeessa Metropoliassa. Hankkeessa on rakennettu kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden uraohjauksen ja suomen kielen opetuksen mallia, joka tarjoaa opiskelijoille aiempaa laajemmat mahdollisuudet opiskella suomea opintojen aikana vapaasti valittavina kieliopintoina sekä tukea kielenoppimiseen myös opintojen ulkopuolella ja työharjoittelussa. Taustaltaan Eevamaija on suomi toisena kielenä -opettaja ja hänellä on pitkä kokemus muun muassa aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksista. Eevamaija on kiinnostunut kielen oppimisesta yksilöllisenä ja yhteisöllisenä prosessina sekä koulutusten kehittämisestä.


Emilia Deseille

Emilia Deseille

is passionate about career development of international talents in Finland. Having studied and worked abroad on several occasions, she has experience in starting a career abroad, and feels at home in a multilingual and intercultural environment. Before joining the SIMHE Metropolia team as a career coach and employer relations specialist, Emilia was working in the field of labor market integration in Austria. She has a Master of Social Sciences degree in Development and International Cooperation, and studies in Intercultural Communication and Adult Education. In her spare time, Emilia enjoys dancing and doing other sports with friends, and the language geek in her enjoys learning new languages.


Ari Koistinen

Ari Koistinen

teaches mathematics, computer programming, application software, and modelling and simulation in Metropolia UAS. In recent years, his work has been related mainly to international degree programmes. Ari has also a long experience in hydrological modelling and development of software used in water forecasting. In free time he reads books, travels and does a variety of sports such as gym, climbing, ashtanga yoga and mountain biking.


Marika Antikainen

Marika Antikainen

works as a project manager in Metropolia’s SIMHE services. In her projects she develops measures to support international degree students’ employability in Finland. Internationalisation and societal responsibility inspire Marika in her work and life. She has a Master of Arts degree in intercultural communication and a professional teacher’s qualifications. She has also worked several years in international relations in Metropolia and has taught intercultural competence. Travelling and salsa bring an international flavour also to her freetime, balanced with hiking in Finnish forests and other sports.


Oksan Niemi

Oksan Niemi

has experience both in field of education and in agile projects in IT environment. Oksan holds a Master of Social Sciences degree in International Relations. Before joining SIMHE Metropolia as a project manager for two different projects, which concentrate on the employment of higher educated immigrants, she has guided international degree and exchange students and worked with the international partner higher educational institutions. Having graduated from an international degree programme herself and worked in international environment in different business areas, Oksan enjoys working in a global environment surrounded by people with various backgrounds. Oksan devotes her free time to her multilingual family, friends and travelling with them.


Outi Lemettinen

Outi Lemettinen

työskentelee Metropolian SIMHE-palveluissa projektisuunnittelijana. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri. Hänen perheeseensä kuuluvat puoliso ja aikuinen lapsi. Vapaa-aikanaan Outi matkustaa, lenkkeilee ja opiskelee espanjan kieltä.


vierailija

vierailija


Uusimmat postaukset

  • Työnantajakokemus kielituetusta harjoittelusta

    17.12.2020
  • SIMHE polulta eväitä työllistymiseen

    15.12.2020
  • Suomen kielen alkeet haltuun ruudun takaa ja ympäri maailmaa

    11.6.2020

Arkisto

  • ▼2020 (8)
    • ►joulukuu(2)
      • Työnantajakokemus kielituetusta harjoittelusta
      • SIMHE polulta eväitä työllistymiseen
    • ►kesäkuu(2)
      • Suomen kielen alkeet haltuun ruudun takaa ja ympäri maailmaa
      • Kansainvälisiä osaajia ICT-alan yritysten määrittämiin osaamistarpeisiin
    • ►toukokuu(1)
      • Lupauksista palvelutekoihin: valmistuuko meiltä tyytyväisiä kansainvälisiä opiskelijoita?
    • ▼huhtikuu(1)
      • Maahanmuuton vastuukorkeakoulutoiminta edellyttää viestintää ja osallistamista
    • ►maaliskuu(1)
      • Asenteet ja palveluiden viidakko maahanmuuttajien työllistymisen haasteena
    • ►tammikuu(1)
      • Valmentavasta koulutuksesta vauhtia maahanmuuttajan korkeakoulupolulle  
  • ►2019 (9)
    • ►joulukuu(2)
      • Kansainvälisiä Suomessa koulutettuja osaajia yrityksiin!
      • Matkalla tulevaisuuden asiantuntijaksi
    • ►marraskuu(2)
      • Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kotouttamisen ekosysteemiä rakentamassa 
      • Työllistyykö maahanmuuttaja? 
    • ►kesäkuu(2)
      • Olemmeko valmiita kulttuurisesti monimuotoiseen sosiaali- ja terveysalaan?
      • Työelämä ja korkeakoulutetut osaajat eivät kohtaa – 3AMK:n nopeat toimet apuna
    • ►toukokuu(2)
      • Maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentava koulutus sujuu hienosti myös verkossa 
      • Suositukset hakumenettelystä maahanmuuttajien valmentaviin koulutuksiin valmistuivat
    • ►maaliskuu(1)
      • Kotouttamisen ekosysteemiä rakennetaan yhteistyöllä pääkaupunkiseudulla 
  • ►2018 (7)
    • ►marraskuu(2)
      • Suomeen kotouttamisen palapeliä kootaan verkostoissa
      • Tuore julkaisu avaa maahanmuuton vastuukorkeakoulutoimintaa Suomessa
    • ►kesäkuu(2)
      • Valmentavan koulutuksen opetussuunnitelma tukee maahanmuuttajien etenemistä ammattikorkeakouluun ja yliopistoon
      • Suuntaviivoja kansainvälisyyteen ohjausalan ammattilaisille
    • ►huhtikuu(1)
      • Askelmerkkejä maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen opiskelijavalintaan
    • ►maaliskuu(1)
      • Valmentava koulutus edistää maahanmuuttajan korkeakouluopintoihin pääsyä
    • ►tammikuu(1)
      • Tervetuloa Suomeen töihin
  • ►2017 (5)
    • ►joulukuu(1)
      • Hyvän mielen joululahja tai uudenvuodenlupaus
    • ►elokuu(1)
      • Onnellisuuden tavoittelustako on kyse?
    • ►kesäkuu(1)
      • Yli Esteiden
    • ►huhtikuu(1)
      • Mitä kansainvälisyys merkitsee?
    • ►tammikuu(1)
      • Matematiikka ja monta muuttujaa
  • ►2016 (4)
    • ►joulukuu(1)
      • Hyvällä matkalla, ei kuitenkaan perillä
    • ►marraskuu(1)
      • Sosiaalipsykologian teoria elää SIMHE-palveluissa
    • ►kesäkuu(1)
      • Että olisi joku, joka kuuntelee minua...
    • ►toukokuu(1)
      • Koulutettujen maahanmuuttajien osaamista tunnistamassa

SIMHE ja Maahanmuuttajan palvelut Metropolia.fi-sivustolla

Metropolia on käynnistänyt opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Supporting Immigrants in Higher Education in Finland SIMHE- hankkeen turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi - ja ohjaamiseksi.

Lue lisää SIMHE-hankkeesta

Tutustu maahamuuttajien palveluihin

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Monta muuttujaa
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.