Projekti on kuin matka, jolla on alku ja loppu. Kuten matkaa niin projektiakin arvioidaan kannattiko sille lähteä, mitä matkan varrella on tapahtunut, ja oliko se hintansa väärti. Meistä jokainen on ollut mukana monissa projekteissa ja matkoilla- niin minäkin. Tämä matka, jota olemme SIMHE-(Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) projektissa tänä vuonna kulkeneet on ollut merkityksellinen meille työntekijöille ja tuonut valoa myös asiakkaidemme elämään.
Ohjauksella suunta elämälle
SIMHE-Metropolia ohjaus- ja neuvontapalvelut avautuivat toukokuun alussa, ja joulukuun puoliväliin mennessä henkilökohtaisessa ohjauskeskustelussa on käynyt yli 90 asiakasta, jotka ovat edustaneet yli 20 eri kansallisuutta. Miehiä on ollut asiakkaina hieman enemmän kuin naisia. Jokainen kohtaaminen on ollut erilainen, ja asiakkaiden elämäntarinat, toiveet ja tavoitteet ovat olleet hyvin yksilöllisiä. Kaikkia asiakkaita on kuitenkin yhdistänyt halu löytää oma paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ohjauspalveluiden vaikuttavuuden arviointi on vielä alussa, koska palvelut ovat toimineet vasta vähän aikaa, mutta marraskuussa lähettämäämme sähköiseen asiakaskyselyyn vastasi 30 ohjauskeskustelussa käynyttä asiakasta. Heistä suurin osa oli suorittanut kandidaatin tai maisterin tutkinnon, osalla oli takanaan keskeytyneet korkeakouluopinnot, ja osa asiakkaista oli hakeutumassa suorittamaan ensimmäistä korkeakoulututkintoa. Asiakkaiden elämäntilanne vaihteli, ja asiakkaat olivat esimerkiksi kotokoulutuksessa, toisen asteen koulutuksessa tai valmentavissa opinnoissa, ja noin puolet asiakkaista oli työttömänä työhakijana.
Asiakkaat kokivat saaneensa keskustelusta hyödyllistä tietoa, ja ohjauskeskustelun koettiin myös auttaneen tulevaisuuden suunnittelussa. Lisäksi asiakkaat olivat kokeneet saaneensa ystävällistä palvelua, ja suurin osa heistä suosittelisi henkilökohtaista ohjausta myös ystävälleen.
Yksilöohjauksen lisäksi kuudelle Guidance Generalia yleisöluennoillemme on osallistunut kesä-joulukuun aikana yli 120 asiakasta.
Työllistymisen edistämiseksi referenssejä ja verkostoja
Ohjaus – ja neuvonta palvelut sisältävät aina yleistä osaamisen kartoitusta, jotta ohjaus elämässä eteenpäin on ylipäätään mahdollista. Työllistyäkseen korkeasti koulutetut maahanmuuttajat tarvitsevat kuitenkin myös suomessa tunnistettuja referenssejä ja verkostoja. Opetushallituksella ja Valviralla on tiettyjen ammattien osalta viranomaisina tehtävänä rinnastaa tutkintoja, mutta asiakkaidemme kokemuksen mukaan tutkintojen rinnastaminen ei kuitenkaan aina ole ollut heille riittävä referenssi rekrytointitilanteissa. Keväällä Helsingin seudun kauppakamarin tekemän selvityksen mukaan työnantajat kaipaavatkin apua kansainvälisten osaajien osaamisen tunnistamisessa.
Metropoliassa olemme tunnistaneet tänä vuonna 61 korkeasti koulutetun osaamista sekä tekniikan että liiketalouden koulutusaloilla. Syksyn osalta voimmekin todeta, että meillä on ollut ilo kohdata suomalaisille työmarkkinoille sopivia ja erinomaisia huippuosaajia. He ovat jo korkeakoulututkinnon suorittaneita, englannin- ja osa myös jo hieman suomen kieltä taitavia.
Miten yritykset sitten pystyisivät kohtaamaan ja hyödyntämään kansainvälisiä osaajia? Tervetuloa Amiedun, Helsingin Seudun Kauppakamarin, Metropolian ja TE-toimiston minirekrymessuille maaliskuussa tai ole yhteydessä jo aiemmin allekirjoittaneeseen niin suunnitellaan vaikka yhdessä win- win käytänteinen trainee-ohjelma juuri teille.
Elinikäinen oppiminen hyödyntää niin yksilöitä kuin organisaatioita
Suomi on yksi elinikäisen oppimisen mallimaista. Samalla, kun olemme SIMHE-palveluissa ohjanneet ja auttaneet korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia oman osaamisen täydentämiseen, olemme me SIMHEläiset myös hyödyntäneet suomalaisia koulutuspalveluja. Ohjauspalveluidemme hengetär Marianne Autero kehittää omaa ohjausosaamistaan kouluttautumalla työn ohessa opinto-ohjaajaksi ja allekirjoittanut on yksi Metropolian tuotekehittäjän ryhmän EAT-tutkinnon suorittaneita. SIMHE-Metropolian palvelut ovatkin oma konkreettinen opinnäytetyöni. Vaikka tutkintoni on nyt tehty, SIMHE-matka jatkuu ja palvelut kehittyvät edelleen.
Lue lisää
http://www.metropolia.fi/tietoa-metropoliasta/simhe/
http://www.metropolia.fi/palvelut/maahanmuuttajalle/
Ei kommentteja