Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
0

Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä – Digiohjeita opetustyöhön 5

Juhana Kokkonen · 21.9.2018
Kuva: Flickr Commons

Juhana Kokkonen

 

Digiohjeita opetustyöhön -blogisarja on yhteenveto Opetushallituksen rahoittaman Tietoinen digitoiminta -koulutushankkeen keskeisistä opetussisällöistä. Hankkeessa koulutettiin peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia ymmärtämään digitalisaation ja median vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja opetukseen.

 

Suunnitellessaan netin tai digitaalisten palveluiden hyödyntämistä moni opettaja toimii tiedostamattaan tavalla, jota kutsutaan suunnittelupuolella vesiputousmalliksi. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi oma verkko-opetusmateriaali tehdään ensin alusta loppuun valmiiksi ja sitten se otetaan opetuksessa käyttöön kunnes huomataan siinä jotain puutteita tai ongelmia. Tässä vaiheessa materiaalin korjaaminen on työlästä ja joskus jopa mahdotonta.

 

Digisuunnittelun puolella vesiputousmallin ovat jo pitkään korvanneet erilaiset ketterät menetelmät. Niiden avulla pyritään siihen, että mahdolliset ongelmat löydettäisiin mahdollisimman nopeasti, jotta niihin reagoiminen olisi mahdollisimman helppoa. Seuraavassa kolme vinkkiä, joita kannattaa kokeilla oman digitaalisen aineiston tai välineistön käyttöönotossa.

Benchmarkkaus

Benchmarkkauksella tarkoitetaan muiden, jo olemassa olevien samankaltaisten asioiden tutkimista ja analysoimista. Jos olet siis tekemässä esimerkiksi omia opetusvideoita, kannattaa tietenkin tutustua jo olemassa oleviin. Parhaassa tapauksessa löydät valmista materiaalia, jota voit käyttää sellaisenaan, eikä omaa tuotantoa tarvitse edes aloittaa.

 

Benchamarkkaus voi sisältää omaan opetusalueeseen suoraan liittyvän materiaalin etsimistä ja analysoimista. On kuitenkin kannatettavaa yrittää etsiä hyviä esimerkkejä myös tätä laajemmalla spektrillä. Voi olla, että itseäsi innostavimmat esimerkit löytyvätkin jostain vähän muualta.

 

Kun analysoit benchmarkkauksen kohteita, kysy itseltäsi: mikä niissä toimii? Miten voisit itse käyttää samoja toimiviksi kokemiasi keinoja? Mitä haluaisit tehdä toisin? Tämän tyyppisiin kysymyksiin vastaamalla oma projektisi alkaa hahmottua.

Testaaminen

Kun olet hahmottanut, mitä haluaisit saada aikaiseksi, on aika siirtyä testaamiseen. Tämä saattaa tuntua hämmentävältä, mutta äärimmäisen nopean testaamisen idea on se, että saat heti tietoa tulevan tuotoksesi toimivuudesta ilman, että olet nähnyt liikaa vaivaa sen loppuunsaattamiseen. Testaaminen voi paljastaa, että ideasi ei toimi lainkaan, joten säästyt koko luomistyöltä. Jos taas selviää, että ideasi toimii erinomaisesti, sen tekemiseen löytyy ylimääräistä motivaatiota.

 

Testata kannattaa aina oikealla kohderyhmällä: jos siis olet suunnittelemassa digitaalista aineistoa oppilaille, he ovat oikeita ihmisiä myös testausvaiheeseen. Voit pyytää esimerkisi muutamaa oppilasta tai yhtä luokkaa testihenkilöiksi. Pidä testi rentona ja lyhyenä ja yritä luoda sellaiset puitteet, joissa testihenkilöt uskaltavat sanoa oman mielipiteensä.

 

Se, mitä testataan, on aina tapauskohtaista. Perussääntönä voisi pitää sitä, että ensimmäinen testi kannattaa olla sellainen aikaansaannos, joka on pienin mahdollinen testattava. Esimerkiksi jos olet tekemässä lyhyitä opetusvideoita, tee yksi luonnosmainen video tai näytä jokin valmis jonkun muun tekemä samankaltainen video. Jos olet suunnittelemassa uudenlaista digitaalista oppimisen ja palautteen visualisointikeinoa, testaa ideaa paperille piirretyn luonnoksen avulla. Kun testaat, pyri saamaan testattavilta mahdollisimman paljon tietoa ilman, että ohjailet heitä tiettyihin vastauksiin. On myös hyvä tiedostaa se, että opettajan ja oppilaan välillä on aina valtasuhde, joka voi vaikuttaa testaamiseen.

 

Älä kysy oppilaiden mielipiteitä ilman jonkinlaista testimateriaalia, mutta älä myöskään työstä materiaaliasi liian valmiiksi. Testaamisen ideana on luoda tietoa, jonka avulla voit muuttaa alkuperäistä ideaasi toimivammaksi. Tämän takia luot itsellesi ongelmia, jos työstät projektiasi liikaa ennen testausta: ihmisillä on taipumus rakastua vaivalla aikaansaatuihin tuotoksiinsa. Tämän takia siis testaus tulee aloittaa ennen todellista tekemistä.

Iteratiivinen toimintamalli

Jos testaamisen jälkeen idea on hyväksi havaittu ja päädyt aloittamaan projektin, se kannattaa suunnitella iteratiiviseksi eli vaiheittain edistyväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että vieläkään ei kaikkea tehdä viimeisen päälle valmiiksi ennen kuin oppilaat näkevät lopputuloksen. Iteratiivinen toimintamalli on tekemisen ja testaamisen vuorottelua. Kun jotain saadaan valmiiksi, se testataan aidossa käytössä. Tämän jälkeen sen toimivuus analysoidaan ja jos jonkinlaisia ongelmia on testauksen yhteydessä havaittu, ne pyritään korjaamaan. Iteratiivisessa kehittämisessä etuna on se, että osa tuotoksesta saadaan käyttöön kohtuullisen nopeasti ja toisaalta myös se, että mahdolliset ongelmat huomataan prosessin ollessa vielä kesken. Tämä vähentää turhaa työtä ja helpottaa henkisesti suunnanmuutosten tekemisessä. Tilanne on analoginen kirjoittamisprosessille: on henkisesti erittäin vaikeaa alkaa muokkaamaan tekstiä saadun palautteen perusteella, jos omassa mielessä teksti on jo valmis. Jos taas tekstiä luetuttaa vaiheessa, jossa se tuntuu raakileelta, palaute tuntuu hyödylliseltä. Tämä sama perusperiaate on siis iteratiivisen toiminnan taustalla: tee vähitellen, asia kerrallaan ja testaa valmistuneita osia oikealla kohderyhmällä.

Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.

 


Digiohjeita opetustyöhön -sarjan osat:

Osa 1: Alustakapitalismi ja ekosysteemit

Osa 2: Koukuttava suunnittelu

Osa 3: Digitapojen huomaaminen

Osa 4: Digipaasto

 

benchmarkkausdigiohjeita opetustyöhöndigisuunnitteluiteraatioiteratiivinen suunnittelumediakasvatusopettaminenopetusmateriaalin suunnittelutestaaminentietoinen digitoiminta

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      17.9.2020

    Mediakompleksin bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

    Tietoa blogista

    Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Mediakompleksi-blogin toimituskunta

    • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
    • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
    • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

    Uusimmat jutut

    • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

      Digiloikka, etätyö ja hybridityö

      17.9.2020
    • Median polarisaatiosta

      12.8.2019
    • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

      19.12.2018

    Arkisto

    • ► 2020 (1)
      • ► syyskuu (1)
        • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    • ► 2019 (1)
      • ► elokuu (1)
        • Median polarisaatiosta
    • ▼ 2018 (16)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
      • ▼ marraskuu (1)
        • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
      • ▼ syyskuu (3)
        • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
        • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
        • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
      • ▼ elokuu (4)
        • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
        • Kohti hyvää saavutettavuutta
        • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
        • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Yksin vai yhdessä
        • Kenen tarinoita kerromme?
        • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Siltoja työelämään
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
        • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

    Avainsanat

    alustakapitalismi Blogi design-etiikka dialogi digiohjeita opetustyöhön digipaasto digisuunnittelu Digitaalinen viestintä digitaaliset palvelut digitaalisuus etiikka filter bubble Front-End Fatigue graafinen suunnittelu graffitit informaatiokupla julkishallinto käsikirjoittaminen käsikirjoitusryhmä koukuttaminen liikkeenkaappaus mediakasvatus mediakoulutus megatrendit Metropolia mobiilisovellukset motion capture muutos opettaminen opetusmateriaalin suunnittelu osaamisen tunnistaminen osaamismerkit palvelut palvelutietovaranto ryhmäkirjoittaminen saavutettavuusdirektiivi sosiaalinen media suomi.fi tarinankerronta tasa-arvo testaaminen tietoinen digitoiminta Trump verkkokirjoittaminen visuaalinen viestintä

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!