Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
0

Alustakapitalismi ja ekosysteemit – Digiohjeita opetustyöhön 1

Juhana Kokkonen · 24.8.2018
Kuva: Flickr Commons
Digiohjeita opetustyöhön -blogisarja on yhteenveto Opetushallituksen rahoittaman Tietoinen digitoiminta -koulutushankkeen keskeisistä opetussisällöistä. Hankkeessa koulutettiin peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia ymmärtämään digitalisaation ja median vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja opetukseen.

 

Juhana Kokkonen

 

Digitalisaatio on muuttanut kaikkea liiketoimintaa globaalissa mittakaavassa. Teknologia, mediankulutus ja tiedonkeruu ovat yhä vahvemmin eri toimialojen keskiössä. Tämän johdosta niin sanottu alustakapitalismi (platform capitalism) on nousussa (ks. esim. Srnicek 2017). Alustakapitalismin idea on se, että jokin toimija pyrkii saavuttamaan monopoliaseman eräänlaisella metatasolla luomalla toiminta-alustan muille toimijoille. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi Amazon, Android, Applen AppStore/iOS, Facebook, Netflix, Siemensin MindSphere ja Uber. Näitä hyvin erilaisia toimijoita yhdistää se, että ne pyrkivät luomaan päälleen liiketoiminnallisen ekosysteemin muista toimijoista.

 

Alustakapitalismin näkökulmasta on siis olemassa kahdenlaisia toimijoita (1) alustoja kehittäviä ja (2) alustojen ekosysteemissä toimivia yrityksiä. Alustayritykset kilpailevat keskenään ja pyrkivät saavuttamaan mahdollisimman suuren osuuden toimialueen alustaliiketoiminnasta – mielellään täyden monopolin. Alustojen asema antaa niille muutamia erinomaisia liiketoiminnallisia valttikortteja: (1) ne voivat määritellä alustansa toimintasäännöt, (2) ne ovat liiketoiminnallisesti erityisasemassa, koska ne voivat periä maksua muiden liiketoiminnasta (esim. provisiomallilla tai myymällä omaa pohjateknolgiaansa) ja (3) ne saavat käyttöönsä alustalla liikkuvan datan, jolloin alustayritys on ainoa, jolla on hallussaan toiminnan koko kuva.

 

Alustoilla toimivat yritykset taas kilpailevat muiden samalla alustalla toimivien yritysten kanssa. Mitä elinvoimaisempi alusta (so. paljon käyttäjiä ja asiakkaita), sitä enemmän kilpailua. Tämän johdosta kaikkien ekosysteemeissä toimivien tulee kehittää tuotteitaan jatkuvasti ja saada käyttäjien huomio kohdistettua itseensä. Tämä kilpailu käyttäjän huomiosta ohjaa lopulta kaikkia palveluiden kehittäjiä kohti asiakkaita yhä paremmin houkuttelevia tuotteita. Mediaympäristössä tämä tarkoittaa käyttäjän koukuttamista kaikin mahdollisin keinoin. (Ks. esim. Harris & Harris 2018.)

Alustakapitalismi ja koulutus

Medialukutaidon näkökulmasta olisi ehdottoman tärkeää, että opettajat ja oppilaat ymmärtäisivät alustakapitalismin peruslogiikan. Tämä näkökulma mahdollistaa erilaisten palveluiden “hinta-laatu-suhteen” hahmottamisen. Toisin sanoen pyrkimys on hahmottaa, millaisessa asemassa käyttäjä on suhteessa liiketoimintaan. Keskeistä on pohtia käytettävän teknologian tai median liiketoimintamallia: mistä yritys viime kädessä pyrkii saamaan liikevoittoa? Toimivatko ekosysteemeissä kilpailevat palvelut mainostuloilla vai maksetaanko itse palvelusta? Esimerkiksi mainontaan perustuva liiketoiminta pyrkii hyvin todennäköisesti maksimoimaan käyttäjän palvelussa kuluttamaa aikaa. Jos et tunnu keksivän palvelulle järkevää liiketoimintamallia, olet itse todennäköisesti palvelun myytävä tuote: sinusta kerätään tietoa ja myydään eteenpäin tavalla tai toisella.

 

Opettajien tulisi myös pohtia opetuksessaan käyttämiensä palveluiden liiketoimintamalleja. Eettisten pohdintojen lisäksi on syytä miettiä erityisesti, onko omat opetusmateriaalit järkevää laittaa kyseiseen palveluun. Saako materiaalit myös siirrettyä pois palvelusta, jos tulevaisuudessa siihen tulee tarve? Erityisesti täytyy varoa niin sanottua vendor lock-in -tilannetta (https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in), jossa ei ole mitään mahdollisuutta vaihtaa palveluntarjoajaa, koska materiaalia ei ole joko mahdollista siirtää tai sen omistusoikeus on epäselvä. Perusperiaatteena on hyvä pitää sitä, että oman materiaalin olisi hyvä olla mahdollisimman helposti liikuteltavaa ja sidos palveluihin mahdollisimman kevyttä. Tämä ei kuitenkaan aina ole kovin helppoa toteuttaa, joten palveluiden liiketoimintavertailu voi olla tärkeä tehdä.

 

Tee näin

  1. Valitkaa oppilaiden kanssa jokin alusta tai palvelu analyysin kohteeksi:
    • alustoista esim. Android tai iOS -käyttöjärjestelmä, YouTube, Netflix tai Google-hakukone,
    • palveluista esim. Snapchat, WhatsApp, jokin mobiilipeli tai muu vastaava.
  2. Analysoikaa, onko kyseessä alustapalvelu vai ekosysteemissä muiden kanssa kilpaileva palvelu. Tämäkään ei aina ole itsestään selvä asia.
  3. Pohtikaa, millainen liiketoimintamalli analysoitavassa tuotteessa (todennäköisesti) on käytössä.
  4. Pohtikaa, miten tämä liiketoimintamalli on saattanut vaikuttaa palvelun suunnitteluun ja siinä oleviin toimintoihin. Onko jotain pyritty tehostamaan (esim. käyttöajan pidentämistä) tai onko jotain jätetty tarkoituksella pois?

 

Lähteet

Harris, Sam & Tristan Harris, 2017: What is technology doing to us? Podcast.https://samharris.org/podcasts/what-is-technology-doing-to-us/ Kuunneltu 11.6.2018.

 

Srnicek, Nick (2017): Platform Capitalism. Cambridge: Polity Press.

 

 

Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.


Digiohjeita opetustyöhön -sarjan osat:

Osa 1: Alustakapitalismi ja ekosysteemit

Osa 2: Koukuttava suunnittelu

Osa 3:  Digitapojen huomaaminen

Osa 4: Digipaasto

 

 

alustakapitalismidesign-etiikkadigiohjeita opetustyöhöndigisuunnittelukoukuttaminenmediakasvatusopettaminentietoinen digitoiminta

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      17.9.2020

    Mediakompleksin bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

    Tietoa blogista

    Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Mediakompleksi-blogin toimituskunta

    • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
    • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
    • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

    Uusimmat jutut

    • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

      Digiloikka, etätyö ja hybridityö

      17.9.2020
    • Median polarisaatiosta

      12.8.2019
    • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

      19.12.2018

    Arkisto

    • ► 2020 (1)
      • ► syyskuu (1)
        • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    • ► 2019 (1)
      • ► elokuu (1)
        • Median polarisaatiosta
    • ▼ 2018 (16)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
      • ▼ marraskuu (1)
        • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
      • ▼ syyskuu (3)
        • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
        • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
        • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
      • ▼ elokuu (4)
        • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
        • Kohti hyvää saavutettavuutta
        • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
        • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Yksin vai yhdessä
        • Kenen tarinoita kerromme?
        • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Siltoja työelämään
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
        • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

    Avainsanat

    alustakapitalismi design-etiikka digiohjeita opetustyöhön digipaasto digisuunnittelu digitaaliset palvelut etätyö etiikka filter bubble Front-End Fatigue graffitit informaatiokupla iteratiivinen suunnittelu julkishallinto käsikirjoittaminen käsikirjoitusryhmä koukuttaminen liikkeenkaappaus Media mediakasvatus mediakoulutus megatrendit Metropolia mobiilisovellukset motion capture muutos opettaminen opetusmateriaalin suunnittelu osaamisen tunnistaminen osaamismerkit palvelut palvelutietovaranto PTV ryhmätyö sosiaalinen media suomi.fi tarinankerronta tietoinen digitoiminta Trump tulevaisuuden ennakointi Twitter työelämäprojektit verkkopalvelut visuaalinen viestintä visuaalisuus

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!