Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
1

Yksin vai yhdessä

Timo Lehti · 20.6.2018
Kuva (c) Timo Lehti

Timo Lehti

Kokemukseni mukaan käsikirjoittajan työstä vain pieni osa on varsinaista kirjoittamista – eli näppäimistön näpyttelyä tai sulkakynällä raapustamista. Suurin osa käsikirjoittamisesta on ajatustyötä.

Yleensä käsikirjoitusprosessin työmäärä jakautuu jokseenkin näin:  kirjoittamista edeltävä ajatustyö = 65 %, ensimmäisen version kirjoittaminen = 5 %, uudelleenkirjoittaminen = 30 %.

Ray Frensham: Teach Yourself Screenwriting

 Vanha sananlaskukin sanoo, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty eikä fiktiivisen ohjelman käsikirjoittaminen ole mikään poikkeus. Yleensä elokuvia ja sarjoja suunnitellaan ja kirjoitetaan vuosikausia. Mutta onko suunnittelutyö järkevämpää tehdä yksin vai ryhmässä?

Perinteisesti käsikirjoittajan työtä on ajateltu yksinäisenä duunina, mutta kasvavassa määrin suomalaisetkin sarjat kirjoitetaan writers’ room –metodilla, missä ryhmä käsikirjoittajia suunnittelee sarjan käsikirjoituksen.

Ryhmätyön ansiosta voi syntyä jotakin uudenlaista, monitahoisempaa ja täysin erilaista materiaalia kuin yksin työstettynä. Mielestäni ryhmätyön etuja ja haittoja pitäisi pohtia enemmän, koska ryhmätyö on työtapa, joka soveltuu tietynlaisiin töihin paremmin kuin toisiin.

Viime vuosina olen tarkkaillut lähietäisyydeltä juniorijalkapalloilua. Olen havainnut, että futis on loistava testilaboratorio ryhmätyön tutkimiselle. Jalkapallojoukkueessa ja fiktiivistä sarjaa työstävässä käsikirjoitusryhmässä on yllättävän paljon samaa. Kenties tärkein näistä yhdistävistä tekijöistä on yhteinen tavoite.

Futisjoukkue toimii paremmin, jos kaikki ovat yhtä mieltä siitä, kumpaan maaliin pallo yritetään upottaa. (Ei ole kovin harvinaista 3-5 –vuotiaiden peleissä, että pallo vedetään omaan maaliin.) Jos yhteinen tavoite puuttuu, ryhmätyö on painajaista. Jos yksi käsikirjoittaja tekee lastenelokuvaa ja toinen aikuisviihdettä, yhteistyöstä ei kerta kaikkiaan tule mitään.

Toinen tärkeä asia on yhteispeli: Yleensä juniorijalkapallossa valmentajat yrittävät opettaa pelaajat syöttelemään toisilleen eli pelaamaan yhteen. Yleensä 5-7 -vuotiaat pelaajat kuljettavat palloa, kunnes eivät enää pääse eteenpäin (yleensä törmäävät vastustajiin, kulkeutuvat kentän rajojen yli, kompastuvat tai joskus harvoin onnistuvat tekemään maalin). Havaintojeni mukaan tämä ”kuljetusliike” -pelaaminen jatkuu 8-10 -vuotiaaksi saakka, kunnes huomataan, että syöttelemällä saadaan aikaan parempia tuloksia. Syöttelemistä harjoitellaan vuosikausia ennen kuin juniorit vähitellen alkavat hyödyntää taitoja varsinaisissa peleissä.

Kuva (c) Timo Lehti

Syöttelyä voimme tehdä myös käsikirjoitusryhmässä: yleensä ryhmä toimii, kun ideoita ”pallotellaan vapaasti”. Parhaimmillaan tämä johtaa leikinkaltaiseen tilanteeseen, missä homma tuntuu sujuvan kuin itsestään. Joskus käytetään termiä group flow, joka on flow-tilan ryhmäversio.

Parhaimmillaan ryhmässä muodostuu tilanne, jossa heitellään paljon ideoita nopeassa tahdissa ja niistä muodostuu uudenlaisia kombinaatioita. Writers´ roomissa rakennetaan yhteistä fiktiivistä maailmaa, vaikka kukaan ei välttämättä kirjoittaisi sanaakaan muistiin. Ideaalitilanteessa ryhmä tekee jotakin, joka on enemmän kuin osiensa summa. Ryhmätyö voi edetä yllättäviin suuntiin ja hämmentäviä reittejä, mutta ryhmätyön tarkoitushan on löytää uusia ajatuksia ja ideoita – sellaisia mihin yksinäinen kirjoittaja tuskin päätyisi.

Mielestäni käsikirjoitusryhmän työskentely ei juurikaan eroa muusta luovasta tekemisestä eikä sitä pitäisi mystifioida sen enempää.

Luovuutta esiintyy lähes kaikissa ryhmätyön muodoissa, olipa kyse valmiista näyttämöesityksestä tai yksityisistä harjoituksista. Luova ryhmätyö ei ole yhdentekevää ajanvietettä eikä sen tarkoitus ole vain viihdyttää; sitä esiintyy monenlaisissa luovaan  ongelmanratkaisuun tähtäävissä ryhmissä kuten vaikkapa pienen teknologiayhtiön ideointipalavereissa, uutta opetussuunnitelmaa kehittävien opettajien ryhmässä tai perheessä, joka yrittää ratkaista taloudellista kriisitilannetta.

R. Keith Sawyer: Group Creativity

Harmillisen usein ryhmätyöllä ei kuitenkaan saavuteta mitään sellaista, mitä normaaleilla hoksottimilla varustettu ihminen ei olisi voinut keksiä yksin. Ryhmätyötä pitäisikin käyttää työtapana vain, jos olosuhteet ovat suotuisat (yleensä tarvitaan riittävästi aikaa ja sopivan rauhallinen työtila) sekä yhteinen tavoite ja asenne, joka mahdollistaa yhteispelin. Ja ennen kaikkea tarvitaan monitahoinen ongelma, johon kannattaa satsata monen ihmisen aikaa, energiaa ja resursseja.

Metropolian ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteisessä Virtual Writers´ Room –pilottikokeilussa (2017-2018) on testattu erilaisia ryhmätyön malleja ja erityisesti ryhmätyötä virtuaalisessa tilassa. Pilottikokeilun perusteella voi todeta, että group flow –tila on mahdollista saavuttaa myös virtuaalisessa tilassa, mutta se tuntuu olevan vaikeampaa kuin ryhmän toimiessa samassa huoneessa.

 

 

Lähteet:

Frensham Ray: Teach Yourself Screenwriting, 2nd Edition, 2003, Hodder & Stoughton Educational

Sawyer, R. Keith: Group Creativity, Kindle Edition, 2003, Routledge

Lehti, Timo ja Nuutinen, Teppo: Virtual Writers´ Room -pilottikokeilun kyselytulokset 2017-18

 

 

käsikirjoittaminenkäsikirjoitusryhmäryhmäkirjoittaminenryhmätyöVirtual Writers´ RoomWriters´ Room

1 Kommentti

  • J says: 13.6.2021 at 12:11

    Muistan omalta kouluajaltani ja myöhemmältäkin ajalta, etä juuri ryhmätyö oli se joka sai minussa jonkinlaisen raivon ja vihan tunteen esille. Kun opettaja vain sanoi” menkää eljän hengen ryhmiin ” tms, tuntui että päivä oli pilalla. Jäin vihaisena paikalleni, en mennyt mihinkään, vaan odotin niin kauan että opettaja huomasi että minähän en olekaan missään ryhmässä. Tein tämän aivan tarkoituksella. Ehkä tämä ryhmätyöviha on vain omaa tunnettani mutta ensinnäkin odotin että opettaja olisi käskenyt jonnekin ryhmään, sillä mielestäni opettajan kuuluu käskeä eikä odottaa omatoimisuutta oppilailta. Sitten tuntui että ryhmätyössä ei työ tai tehtävä tullut kunnolla tehtyä. Osa teko, osa ei. Tämä voi olla vain mieskohtainen ongelmani, ehkä muut eivät tätä ryhmätyön tekemistä tunteneetkaan vastenmieliseksi.

    Reply

Kommentoi Peru vastaus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

  • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    17.9.2020

Mediakompleksin bloggaajat

Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

Tietoa blogista

Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

Mediakompleksi-blogin toimituskunta

  • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
  • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
  • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

Sähköpostiosoitteet:

Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

Uusimmat jutut

  • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

    Digiloikka, etätyö ja hybridityö

    17.9.2020
  • Median polarisaatiosta

    12.8.2019
  • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

    19.12.2018

Arkisto

  • ► 2020 (1)
    • ► syyskuu (1)
      • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
  • ► 2019 (1)
    • ► elokuu (1)
      • Median polarisaatiosta
  • ▼ 2018 (16)
    • ▼ joulukuu (1)
      • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
    • ▼ marraskuu (1)
      • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
    • ▼ syyskuu (3)
      • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
      • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
      • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
    • ▼ elokuu (4)
      • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
      • Kohti hyvää saavutettavuutta
      • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
      • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
    • ▼ kesäkuu (3)
      • Yksin vai yhdessä
      • Kenen tarinoita kerromme?
      • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
    • ▼ toukokuu (1)
      • Siltoja työelämään
    • ▼ huhtikuu (2)
      • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
      • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
    • ▼ maaliskuu (1)
      • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

Avainsanat

benchmarkkaus Blogi design-etiikka dialogi digiloikka digiohjeita opetustyöhön digisuunnittelu Digitaalinen viestintä digitaalisuus digitalisaatio etiikka Facebook graafinen suunnittelu graffitit hook-malli kielenhuolto koukuttaminen media-alan osaamistarpeet mediakasvatus mediakoulutus Medioituminen Metropolia mobiilisovellukset mocap mocap-studio motion capture naissankari opettaminen osaamismerkit palvelut ryhmäkirjoittaminen saavutettavuus saavutettavuusdirektiivi sosiaalinen media suomi.fi tarinankerronta tasa-arvo testaaminen tietoinen digitoiminta työelämä verkkokehitys verkkokirjoittaminen visuaalinen kieli Writers´ Room yhdenvertaisuus

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

Metropolian blogit
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Tietosuojaseloste / Privacy Overview

Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

—--

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!