Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
0

Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3

Juhana Kokkonen · 7.9.2018
Kuva: Flickr Commons

Juhana Kokkonen

 

Digiohjeita opetustyöhön -blogisarja on yhteenveto Opetushallituksen rahoittaman Tietoinen digitoiminta -koulutushankkeen keskeisistä opetussisällöistä. Hankkeessa koulutettiin peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia ymmärtämään digitalisaation ja median vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja opetukseen.

 

Mediakuluttaminen on koukuttavaa. Meitä houkutellaan monin eri keinoin palaamaan ja jäämään käyttämillemme media-alustoille. Tilanteesta tekee hankalan myös se, että omaa median käyttöä on hyvin vaikea arvioida. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että median kulutus on pyrähdyksenomaista. Piipahtaminen jossain applikaatiossa tai verkkosivulla tapahtuu refleksinomaisesti, joten siitä ei välttämättä jää minkäänlaista muistijälkeä. (ks. esim. https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2017.0652) Tämä johtaa siihen, että arviomme mediakulutuksemme määrästä jää erittäin suurella todennäköisyydellä pienemmäksi, mitä se todellisuudessa on. Saatamme käydä kymmeniä kertoja päivässä tarkistamassa Facebookin, Snapchatin tai sähköpostit, emmekä edes tajua sitä.

 

Oman käytön mittaaminen on ensimmäinen asia, jolla voimme tulla tietoisiksi omasta mediakulutuksestamme. Mobiililaitteille on tarjolla applikaatioita, jotka mittaavat puhelimella käyttämäämme aikaa. Osa näistä antaa hyvinkin tarkkaa tietoa toiminnastamme ja käyttämistämme ohjelmistoista. Aivan lähitulevaisuudessa tällainen tiedonkeruu on tulossa myös käyttöjärjestelmätasolle, kun Androidiin ja iOS:ään tulee digitaalisen käytön mittauspalvelut (ks. esim. https://wellbeing.google).

 

Moni tietoinen digitoiminta -koulutuksessamme ollut opettaja aloitti keskustelun mediakulutuksesta omien oppilaittensa kanssa, ja huomasi, että myös oppilaat olivat osittain tyytymättömiä mediakäytökseensä. Oppilaat kokivat turhautumista tai tyhjyyden tunnetta kulutuksestaan. Opettajien kannustuksesta oppilaat asensivat mittausohjelmistoja puhelimiinsa ja näin he näkivät päivittäisen kulutuksensa tilastoina ensimmäistä kertaa. Tämä aito nykytilan tunnistaminen on ensimmäinen askel kohti tietoisempaa digitoimintaa. Kouluissa tulisikin pohtia, mihin kohtaan tällainen mediankäyttötesti parhaiten istuisi.

 

Tee näin

1. Keskustele digilaitteiden ja -palveluiden käytöstä oppilaiden kanssa.

2. Ehdota koejaksoa (esim. viikko), jonka aikana oppilaat mittaavat omaa puhelimen käyttöään mittausohjelmalla.

3. Keskustelkaa koejakson jälkeen tuloksista ja pohtikaa, kuinka omaa mediankulutusta voisi hallita.

 

Mittausohjelmistoja

Android

Androidin P-versiossa käytön mittaaminen on mahdollista käyttöjärjestelmätasolla, joten sen päivittämisen jälkeen erillisiä ohjelmistoja ei tarvita.

  • AppDetox
  • App Usage
  • MyAddictometer
  • Offtime
  • QualityTime
  • Social Fever
  • Space

iOS

iOS:n versiossa 12 käytön mittaaminen on mahdollista käyttöjärjestelmätasolla, joten sen päivittämisen jälkeen erillisiä ohjelmistoja ei tarvita

  • Block Social Media – In Moment
  • Moment
  • Space

 

Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.


Digiohjeita opetustyöhön -sarjan osat:

Osa 1: Alustakapitalismi ja ekosysteemit

Osa 2: Koukuttava suunnittelu

Osa 3:  Digitapojen huomaaminen

Osa 4: Digipaasto

 

 

design-etiikkadigiohjeita opetustyöhöndigisuunnittelukoukuttaminenmediakasvatusmediankäytön mittaaminenopettaminentietoinen digitoiminta

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      17.9.2020

    Mediakompleksin bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

    Tietoa blogista

    Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Mediakompleksi-blogin toimituskunta

    • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
    • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
    • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

    Uusimmat jutut

    • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

      Digiloikka, etätyö ja hybridityö

      17.9.2020
    • Median polarisaatiosta

      12.8.2019
    • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

      19.12.2018

    Arkisto

    • ► 2020 (1)
      • ► syyskuu (1)
        • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    • ► 2019 (1)
      • ► elokuu (1)
        • Median polarisaatiosta
    • ▼ 2018 (16)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
      • ▼ marraskuu (1)
        • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
      • ▼ syyskuu (3)
        • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
        • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
        • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
      • ▼ elokuu (4)
        • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
        • Kohti hyvää saavutettavuutta
        • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
        • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Yksin vai yhdessä
        • Kenen tarinoita kerromme?
        • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Siltoja työelämään
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
        • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

    Avainsanat

    alustakapitalismi design-etiikka digiohjeita opetustyöhön digipaasto digisuunnittelu digitaaliset palvelut etätyö etiikka filter bubble Front-End Fatigue graffitit informaatiokupla iteratiivinen suunnittelu julkishallinto käsikirjoittaminen käsikirjoitusryhmä koukuttaminen liikkeenkaappaus Media mediakasvatus mediakoulutus megatrendit Metropolia mobiilisovellukset motion capture muutos opettaminen opetusmateriaalin suunnittelu osaamisen tunnistaminen osaamismerkit palvelut palvelutietovaranto PTV ryhmätyö sosiaalinen media suomi.fi tarinankerronta tietoinen digitoiminta Trump tulevaisuuden ennakointi Twitter työelämäprojektit verkkopalvelut visuaalinen viestintä visuaalisuus

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste