Juhana Kokkonen
Digiohjeita opetustyöhön -blogisarja on yhteenveto Opetushallituksen rahoittaman Tietoinen digitoiminta -koulutushankkeen keskeisistä opetussisällöistä. Hankkeessa koulutettiin peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia ymmärtämään digitalisaation ja median vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja opetukseen. |
Mediakuluttaminen on koukuttavaa. Meitä houkutellaan monin eri keinoin palaamaan ja jäämään käyttämillemme media-alustoille. Tilanteesta tekee hankalan myös se, että omaa median käyttöä on hyvin vaikea arvioida. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, että median kulutus on pyrähdyksenomaista. Piipahtaminen jossain applikaatiossa tai verkkosivulla tapahtuu refleksinomaisesti, joten siitä ei välttämättä jää minkäänlaista muistijälkeä. (ks. esim. https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2017.0652) Tämä johtaa siihen, että arviomme mediakulutuksemme määrästä jää erittäin suurella todennäköisyydellä pienemmäksi, mitä se todellisuudessa on. Saatamme käydä kymmeniä kertoja päivässä tarkistamassa Facebookin, Snapchatin tai sähköpostit, emmekä edes tajua sitä.
Oman käytön mittaaminen on ensimmäinen asia, jolla voimme tulla tietoisiksi omasta mediakulutuksestamme. Mobiililaitteille on tarjolla applikaatioita, jotka mittaavat puhelimella käyttämäämme aikaa. Osa näistä antaa hyvinkin tarkkaa tietoa toiminnastamme ja käyttämistämme ohjelmistoista. Aivan lähitulevaisuudessa tällainen tiedonkeruu on tulossa myös käyttöjärjestelmätasolle, kun Androidiin ja iOS:ään tulee digitaalisen käytön mittauspalvelut (ks. esim. https://wellbeing.google).
Moni tietoinen digitoiminta -koulutuksessamme ollut opettaja aloitti keskustelun mediakulutuksesta omien oppilaittensa kanssa, ja huomasi, että myös oppilaat olivat osittain tyytymättömiä mediakäytökseensä. Oppilaat kokivat turhautumista tai tyhjyyden tunnetta kulutuksestaan. Opettajien kannustuksesta oppilaat asensivat mittausohjelmistoja puhelimiinsa ja näin he näkivät päivittäisen kulutuksensa tilastoina ensimmäistä kertaa. Tämä aito nykytilan tunnistaminen on ensimmäinen askel kohti tietoisempaa digitoimintaa. Kouluissa tulisikin pohtia, mihin kohtaan tällainen mediankäyttötesti parhaiten istuisi.
Tee näin1. Keskustele digilaitteiden ja -palveluiden käytöstä oppilaiden kanssa. 2. Ehdota koejaksoa (esim. viikko), jonka aikana oppilaat mittaavat omaa puhelimen käyttöään mittausohjelmalla. 3. Keskustelkaa koejakson jälkeen tuloksista ja pohtikaa, kuinka omaa mediankulutusta voisi hallita. |
Mittausohjelmistoja
Android
Androidin P-versiossa käytön mittaaminen on mahdollista käyttöjärjestelmätasolla, joten sen päivittämisen jälkeen erillisiä ohjelmistoja ei tarvita.
iOS
iOS:n versiossa 12 käytön mittaaminen on mahdollista käyttöjärjestelmätasolla, joten sen päivittämisen jälkeen erillisiä ohjelmistoja ei tarvita
Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.
Digiohjeita opetustyöhön -sarjan osat:
Osa 1: Alustakapitalismi ja ekosysteemit
Osa 2: Koukuttava suunnittelu
Osa 3: Digitapojen huomaaminen
Osa 4: Digipaasto
Ei kommentteja