Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
0

Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4

Juhana Kokkonen · 14.9.2018
Kuva: Flickr Commons

Juhana Kokkonen

 

Digiohjeita opetustyöhön -blogisarja on yhteenveto Opetushallituksen rahoittaman Tietoinen digitoiminta -koulutushankkeen keskeisistä opetussisällöistä. Hankkeessa koulutettiin peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia ymmärtämään digitalisaation ja median vaikutuksia yhteiskuntaan, yksilöön ja opetukseen.

 

Mittaamisen lisäksi digipaasto on tehokas väline oman mediankäytön tiedostamiseen: kun kieltäydymme käyttämästä laitteita ja palveluja, pystymme huomaamaan tapamme ja niiden takana olevat tunteet ja tarpeet. Digipaasto on erinomainen väline tyytymättömyyttä synnyttävän mediankäytön muutosprosessin käynnistämiseen.

 

Mikäli opettaja haluaa käyttää digipaastoa osana omaa opetustaan, hänen olisi hyvä kokeilla sitä ensin itse. Kun digipaastoa ehdotetaan muille, on tärkeää, että se perustellaan hyvin. Lisäksi olisi hyvä, että jokainen paastoaja voisi itse päättää paastonsa keston ja “syvyyden”. Paaston jälkeen kokemukset on hyvä purkaa yhdessä, jotta osallistujat huomaavat eri osallistujien kokemusten erot ja samankaltaisuudet.

 

Tee näin

1. Alusta digipaasto hyvin. Perustele, mitä paastolla on tarkoitus saavuttaa.

2. Anna ohjeet digipaaston pitämiselle hyvissä ajoin, jotta osallistujat voivat asennoitua rauhassa paastoon.

3. Pitäkää paasto.

4. Keskustelkaa yhdessä kokemuksista. Kerätkää yhteen paaston herättämiä huomioita itse paastosta mutta myös digitaalisen median kulutuskäyttämisestä.

 

Ohjeet digipaastoon

Digipaasto on ajanjakso, jonka aikana pidättäydytään käyttämästä informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa. Paaston pitäjä saa itse määrittää sen pituuden ja “syvyyden”.

 

Digipaaston tavoitteena on tehdä näkyväksi käyttämämme teknologian hyötyjä ja haittoja. Tarkoituksena on tutkia omaa henkilökohtaista suhdetta teknologiaan, joten omat reaktiot voivat olla hyvinkin erilaisia kuin muiden. On kuitenkin todennäköistä, että paastolla on sekä käytännöllisiä että emotionaalisia vaikutuksia. Nämä molemmat ovat tutkimuksen kohteena. Poistamalla arjestamme mahdollisimman paljon teknologiaa, voimme havaita sen moninaiset vaikutukset ja kykenemme tekemään tietoisempia päätöksiä median käyttöön liittyen.

Digipaaston ajoitus ja kesto

Valitse etukäteen digipaaston kesto. Pidä tämän jälkeen kiinni itsesi kanssa tehdystä sopimuksesta.

Ajoitus

Yhdessä järjestettävä digipaasto kannattaa ajoittaa yhden viikon ajalle, vaikka osallistujien paastojen kestot eroaisivat toisistaan.

Kesto

Päätä paastollesi kesto: jotain 3 ja 7 vuorokauden välistä.

Digipaaston “syvyys”

Päätä etukäteen, kuinka toteutat digipaaston: mikä toiminta on sallittua ja mikä kiellettyä? Oletettavaa on, että saat sitä enemmän ymmärrystä teknologian vaikutuksista, mitä “syvempi” paastosi on.

 

Valitse seuraavasta listasta hyväksytyt ja kielletyt teknologian käyttötavat:

 

_ työ-/koulusähköpostin käyttö

_ vapaa-ajan sähköpostin käyttö

_ työhön/kouluun liittyvien muiden sähköisten järjestelmien käyttö työ-/kouluajalla

_ työhön/kouluun liittyvien muiden sähköisten järjestelmien käyttö vapaa-ajalla

_ yleinen tietokoneen käyttö työ-/kouluajalla

_ yleinen tabletin käyttö työ-/kouluajalla

_ yleinen älypuhelimen käyttö työ-/kouluajalla

_ yleinen tietokoneen käyttö vapaa-ajalla

_ yleinen tabletin käyttö vapaa-ajalla

_ yleinen älypuhelimen käyttö vapaa-ajalla

_ muiden älylaitteiden käyttö (älykellot, kehomittarit jne.)

_ yleinen internetin käyttö (googlaus, blogit jne.)

_ sosiaalisen median käyttö

_ pikaviestinten käyttö (WhatsApp jne.)

_ tekstiviestien käyttö

_ striimauspalveluiden käyttö (Spotify, Netflix jne.)

_ tietokone-, konsoli- ja kännykkäpelien pelaaminen

_ sähkökirjojen lukeminen

_ GPS-navigaattorin käyttö

_ sähköisen kalenterin käyttö

_ pilvipalveluiden käyttö (Dropbox, Google Drive jne.)

_ television katsominen

_ radion kuuntelu

_ puhelimella soittaminen

Digipaastoon varautuminen

Mieti, täytyykö sinun tiedottaa joitain tahoja paastostasi. Informoi nämä tahot etukäteen. Automaattivastaukset, tilapäivitykset ja muut vastaavat voivat antaa itsellesi mielenrauhaa, jos pelkäät, että joku ei saa sinua kriittisissä asioissa kiinni. Toki myös paaston ajoitus vaikuttaa tähän asiaan.

 

Jos aiot käyttää älypuhelintasi paaston aikana esim. puheluiden soittamiseen, voit varmistaa muista toiminnoista kieltäytymisen poistamalla hetkellisesti kielletyt applikaatiot puhelimestasi. Varmista kuitenkin ennen tätä, ettei itsellesi tärkeää sisältöä tai tietoa tuhoudu poistaessasi sovelluksen. On myös mahdollista “piilottaa” kielletyt applikaatiot kaukaiselle välilehdelle tai kansioon puhelimen käyttöjärjestelmässä. Tämä ainakin hidastaa niiden automatisoitunutta käyttöä. Pohdi, onko jokin vastaavanlainen toimenpide tarpeen myös tietokoneellasi tai muissa mahdollisissa laitteissa.

 

Mieti, tarvitseeko sinun saada käyttöösi jotain vanhempaa teknologiaa (paperikalenteri, kynä, kartta, muistilehtiö, taskulaskin, piirtoheitin, kasettisoitin jne.), jotta voit toimia digipaaston aikana. Hanki etukäteen käyttöösi ne asiat, joita oletat tarvitsevasi.

Digipaaston dokumentointi

Kirjoita vähintään kerran päivässä digipaastopäiväkirjaa. Käytä tähän vähintään 5 minuuttia päivittäin. Yritä olla rehellinen, tarkka ja monipuolinen. Pohdi erilaisia tilanteita päivän aikana, joissa paasto on jotenkin mielestäsi vaikuttanut kokemukseesi. Voit myös verrata tilanteita ja kokemuksia aiempiin vastaavanlaisiin tilanteisiin, joissa et ole ollut paastolla ja pohtia näiden eroja. Erilaisten käytännön tilanteiden lisäksi yritä saada kiinni myös emotionaalisista vaikutuksista. Tarkastele kokemuksesi muuttumista paaston aikana.

 

Digipaaston loputtua lue läpi oma aineistosi ja pohdi, minkälaisia teemoja ja huomioita sieltä nousee. Millainen sinun suhteesi teknologiaan vaikuttaisi olevan? Minkälaisia pohjavireitä aineistosta löytyy? Millaisten tapahtumien tai kokemusten saavuttamiseksi tai estämiseksi käytät teknologiaa? Mikä helpottuu ja mikä vaikeutuu digipaastossa?

 

Kun paasto loppuu, tee huomioita, miltä teknologian käyttöönotto tuntuu. Jos paasto on aiheuttanut jotain muutoksia sinussa, kauanko nämä muutokset tuntuvat säilyvän?

 

Digipaastopäiväkirja on vain henkilökohtaiseen käyttöösi, mutta kokemuksia on hyvä purkaa myös yhteisesti. Tällöin toki jokaisella pitäisi olla vapaus kertoa kokemuksistaan oman mukavuustasonsa mukaisesti.

 

Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.


Digiohjeita opetustyöhön -sarjan osat:

Osa 1: Alustakapitalismi ja ekosysteemit

Osa 2: Koukuttava suunnittelu

Osa 3:  Digitapojen huomaaminen

Osa 4: Digipaasto

 

design-etiikkadigiohjeita opetustyöhöndigipaastodigisuunnittelukoukuttaminenmediakasvatusopettaminentietoinen digitoiminta

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      17.9.2020

    Mediakompleksin bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

    Tietoa blogista

    Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Mediakompleksi-blogin toimituskunta

    • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
    • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
    • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

    Uusimmat jutut

    • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

      Digiloikka, etätyö ja hybridityö

      17.9.2020
    • Median polarisaatiosta

      12.8.2019
    • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

      19.12.2018

    Arkisto

    • ► 2020 (1)
      • ► syyskuu (1)
        • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    • ► 2019 (1)
      • ► elokuu (1)
        • Median polarisaatiosta
    • ▼ 2018 (16)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
      • ▼ marraskuu (1)
        • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
      • ▼ syyskuu (3)
        • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
        • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
        • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
      • ▼ elokuu (4)
        • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
        • Kohti hyvää saavutettavuutta
        • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
        • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Yksin vai yhdessä
        • Kenen tarinoita kerromme?
        • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Siltoja työelämään
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
        • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

    Avainsanat

    benchmarkkaus design-etiikka dialogi digiloikka digiohjeita opetustyöhön digisuunnittelu Digitaalinen viestintä digitaalisuus digitalisaatio Facebook graafinen suunnittelu hook-malli hybridityö iteraatio kielenhuolto koukuttaminen kulttuuripolitiikka media-alan osaamistarpeet mediakasvatus mediakoulutus mediankäytön mittaaminen Medioituminen Metropolia mocap mocap-studio naissankari opettaminen opetus polarisaatio ryhmäkirjoittaminen saavutettavuus saavutettavuusdirektiivi sosiaalinen media tasa-arvo testaaminen tietoinen digitoiminta työelämä työelämään siirtyminen verkkokehitys verkkokirjoittaminen verkkoviestintä Virtual Writers´ Room visuaalinen kieli Writers´ Room yhdenvertaisuus

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste