Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
0

Tekeekö Trump somesta eettisempää?

Juhana Kokkonen · 4.4.2018
make humanity great again
Kuva: Miguel Discart (CC BY-SA 2.0)

 

Juhana Kokkonen

 

Donald Trumpin vaalikampanjaan liittyvät sosiaalisen median kohut luovat Facebookille ja Twitterille paineita eettisempiin käytäntöihin.

 

Kuten nykyiseen viestintäilmastoon kuuluu, otsikon täytyy olla huomiota herättävä ja jos ei nyt täysin virheellinen niin ainakin yksinkertaistettu. Niin tässäkin kirjoituksessa. Tarkoituksena on saada huomiota, klikkauksia ja vetää ihmiset oman mediakompleksin taikapiiriin. Jo vuosien ajan osa digitaalisten palveluiden suunnittelijoista on ollut huolissaan tästä käyttäjien huomion kaappaamiseen perustuvasta toimintamallista (ks. esim. humanetech.com; calmtech.com). On väitetty, että kaikki toimijat – olivat he sitten pelinkehittäjiä, verkkolehden toimittajia, viestintäpalvelujen suunnittelijoita tai mindfulness-applikaation tekijöitä – joutuvat omaksumaan saman huomionkaappaukseen perustuvan lähtökohdan: kaikki kilpailevat kaikkien kanssa käyttäjän ajasta (Harris & Harris 2017).

Aivan viime aikoina sosiaalisen median jättiläiset Facebook ja Twitter ovat tehneet tähän nähden julkisia irtiottoja. Ensin Facebook otti virallisesti kantaa valeuutisiin ja on ilmoittanut pyrkivänsä ratkaisemaan palvelussa jaettujen väitteiden paikkansapitävyyteen liittyvää problematiikkaa (Laine 2017). Toisin sanoen Facebook pyrkii tavalla tai toisella merkkaamaan, piilottamaan tai poistamaan virheellistä uutisointia ja nostamaan näkyväksi objektiivisempia tai totuudenmukaisempia tekstejä. Vuoden vaihteessa Mark Zuckerberg ilmoitti myös haluavansa palvelunsa tukevan käyttäjien hyvin käytettyä aikaa eli nostavan käyttäjille merkityksellisen viestinnän määrää palvelussa, vaikka se tarkoittaisi palvelussa käytetyn ajan määrällistä laskua (Zuckerberg 2018). Cambridge Analytica -kriisi lisäsi näihin muutoksiin aivan uuden kertaluokan paineen.

Myös Twitter ilmoitti alkuvuodesta, että se on tunnistanut oman palvelunsa viestien huonon laadun ja pyrkii tavalla tai toisella  saamaan laadukkaan viestinnän näkyvämmäksi palvelussa (Torvinen 2018).

Näkyykö näissä kannanotoissa tarve palata käyttäjälähtöiseen suunnitteluun, joka ei ole täysin voittojen maksimoinnin ja liiketoiminnan skaalautuvuuden pihdeissä vai ovatko ne lopulta puhdasta retoriikkaa ja mielikuvamarkkinointia? Aika näyttää.

Nyt itse otsikkoon. On toki liioittelua liittää kaikki edellä mainittu Donald Trumpiin, mutta hänen aiheuttamansa mediamylläkkä nivoutuu mielenkiintoisesti tähän kehitykseen ja muutosvaateiden ajoitukseen. Voi siis kysyä, onnistuiko Trump muuttamaan sosiaalisen median jättiläiset (vahingossa) eettisesti tiedostavammiksi. Trumpin vaalikampanjan aikaiset valeuutiset ovat todennäköisesti ainakin osin muiden toimijoiden aikaansaannosta, mutta ne tekivät Facebookin ansaintamallin väärinkäytösmahdollisuudet näkyviksi. Cambridge Analytica -kohun jälkeen palvelun ansaintamallin problematiikka tuli myös suuren yleisön tietoon. Väärinkäytösten jälkeen Facebookin on vaikea enää esiintyä poliittisesti neutraalina alustana: vaikka itse ei sitoutuisi maksavien asiakkaiden poliittisiin viesteihin, se, että on valmis ottamaan rahaa vastaan ja antamaan oman mainonnan kohdentamisen välineistönsä tällaisten tahojen käyttöön, tekee alustasta väistämättä poliittisen toimijan. Uskoisin myös, että Trumpiin liittyvä uutisointi poleemisuudessaan ja tunteisiin vetoavuudessaan näkyy kohtuullisen hyvin Facebookin omassa analytiikassa. Ehkä tällaisen sisällön kuluttaminen ei sovi yhteen käyttäjien mieltämän hyvin käytetyn ajan kanssa.

Koska Trump on aktiivinen toimija Twitterissä ja hänen sitä kautta saamansa huomio (ja sitä kautta Twitterin saama rahallinen hyöty) on valtava, Twitterin kannanottoa laadukkaan viestinnän tukemisesta on myös kiinnostavaa verrata Trumpiin. Palvelu ei voi selvästikään poistaa Yhdysvaltojen presidentin käyttäjätunnuksia, mutta ehkä tällainen yleiseen laatuun vetoaminen voi olla piilotetusti myös poliittinen teko. Mikäli Trumpin näkyvys pienenisi uudistusten johdosta, olisi koneen ”matemaattisia” ja ”objektiivisia” algoritmeja vaikeampi syyttää oman näkyvyyden vähenemisestä. Voiko siis olla, että Trump on tehnyt meille kaikille palveluksen saamalla viestintäpalvelujen nykyisen suunnitteluetiikan näkyväksi globaalissa mittakaavassa?

Lähteet

Harris, Sam & Tristan Harris, 2017: What is technology doing to us? Podcast. https://samharris.org/podcasts/what-is-technology-doing-to-us/ Kuunneltu 8.3.2018.

Laine, Linda 2017: Facebook yrittää selättää valeuutiset jakamalla linkkejä artikkeleihin, joissa aiheeseen tarjotaan erilainen näkökulma – yhtiön suhtautumisessa on nähty lähes täyskäännös. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005313318.html Luettu 8.3.2018.

Torvinen, Pekka 2018: Twitterin toimitusjohtajalta yllättävä tunnustus: palvelu tekee maailmasta huonomman – nyt yhtiö aikoo alkaa mitata keskustelujen ”terveyttä”. https://www.hs.fi/nyt/art-2000005589033.html

Zuckerberg, Mark 2018: Facebook-postaus. https://www.facebook.com/zuck/posts/10104413015393571 Luettu 8.3.2018.

 

Juhana Kokkonen on digitaalisen viestinnän lehtori Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmassa.

etiikkaFacebooksosiaalinen mediaTrumpTwitter

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      17.9.2020

    Mediakompleksin bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

    Tietoa blogista

    Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Mediakompleksi-blogin toimituskunta

    • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
    • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
    • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

    Uusimmat jutut

    • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

      Digiloikka, etätyö ja hybridityö

      17.9.2020
    • Median polarisaatiosta

      12.8.2019
    • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

      19.12.2018

    Arkisto

    • ► 2020 (1)
      • ► syyskuu (1)
        • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    • ► 2019 (1)
      • ► elokuu (1)
        • Median polarisaatiosta
    • ▼ 2018 (16)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
      • ▼ marraskuu (1)
        • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
      • ▼ syyskuu (3)
        • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
        • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
        • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
      • ▼ elokuu (4)
        • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
        • Kohti hyvää saavutettavuutta
        • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
        • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Yksin vai yhdessä
        • Kenen tarinoita kerromme?
        • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Siltoja työelämään
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
        • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

    Avainsanat

    benchmarkkaus design-etiikka dialogi digiloikka digiohjeita opetustyöhön digisuunnittelu Digitaalinen viestintä digitaalisuus digitalisaatio Facebook graafinen suunnittelu hook-malli hybridityö iteraatio kielenhuolto koukuttaminen kulttuuripolitiikka media-alan osaamistarpeet mediakasvatus mediakoulutus mediankäytön mittaaminen Medioituminen Metropolia mocap mocap-studio naissankari opettaminen opetus polarisaatio ryhmäkirjoittaminen saavutettavuus saavutettavuusdirektiivi sosiaalinen media tasa-arvo testaaminen tietoinen digitoiminta työelämä työelämään siirtyminen verkkokehitys verkkokirjoittaminen verkkoviestintä Virtual Writers´ Room visuaalinen kieli Writers´ Room yhdenvertaisuus

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!