Hyppää pääsisaltöön
Mediakompleksi

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Mediakompleksi
Havaintoja ja pohdintaa mediakentän ilmiöistä ja haasteista
0

Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena

Markus Norrena · 18.4.2018
Kuva: Markus Norrena 2018. CC:BY

Markus Norrena

Metropolian Digitaalisen viestinnän tutkinto-ohjelmassa keskitymme verkkokehityksen opetuksessa ensisijaisesti front end -kehitykseen eli selainohjelmointiin. Alallamme on jatkuvasti jokin uusi trendi, teknologia tai malli, jota yhteisö kehuu ja jonka opetteluun ja käyttöönottoon syntyy paineita. Tässä muutama esimerkki käydystä keskustelusta:

  • ”How it feels to learn JavaScript in 2016” kuvaa erittäin osuvasti sekä muutoksen nopeutta että sen absurdiutta.
  • ”Keeping Up with the Codeashians. Dealing with our fast paced industry.” -podcastissa keskustellaan ongelmasta ja suositellaan siihen selviytymistapoja.
  • ”Not An Imposter: Fighting Front-End Fatigue” jatkaa edellä mainittujen asioiden pohtimista ja päätyy muun muassa siihen, että tällä hetkellä työllistyy hyvin, vaikka ei hallitsisi kaikkia uusimpia teknologioita.

 

Ainainen muutos synnyttää paineita

Front end -verkkojulkaiseminen on siis jatkuvassa myllerryksessä. Edellä mainituista artikkeleista aistii helposti, kuinka yleinen ongelma on. Sille on mm. kehitetty termejä, kuten ”front end fatigue” ja pahimmillaan ”front end burnout”. Kaikki alallamme  toimivat henkilöt tietävät, mistä on kyse, kun nämä termit mainitaan. Ongelma on laajempi kuin vain jotain tiettyä teknologiaa koskeva. Se koskee koko selainohjelmoinnin työprosessia, työkaluja, tekniikoita ja apuvälineitä.

 

Samalla kuitenkin alalta löytyy hyvin työpaikkoja. Oppilaitoksen tiukkenevien resurssien ja ympäröivän ammatillisen maailman muutostahdin välillä onkin havaittavissa selvä ristiriita. Miten oppilaitos voi kateederin takaa pysyä mukana muutoksessa ja valmistaa hyvin työllistyviä ammattilaisia työelämän vaatimuksiin?

 

Mikä on oppilaitoksen rooli muutoksessa?

On realistista, että yksilöt saati oppilaitokset eivät pysy muutosvauhdissa mukana. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole ongelma. Keskeistä onkin se, miten muutokseen suhtaudutaan. Esimerkiksi edellä mainitussa ”Keeping Up with the Codeashians” -podcastissa suositellaan aluksi vain odottamaan kun jokin uusi teknologia tai koodikirjasto ilmestyy. Mielestäni ohje on hyvä. Älä ryntää mukaan ja käytä kuukautta uuden teknologian opetteluun, vaan odota ja seuraa jatkuuko tekniikan suosio, vai laantuuko se jonkin ajan kuluttua. Jos suosio jatkuu, ehdit siihen helpommin mukaan siinä vaiheessa, kun siitä on ehditty kirjoittaa useampia oppaita.

 

Edellisen ohjeen ongelma nopeasti muuttuvalla alalla on, että ellei koskaan tee mitään, saattaa pudota työmarkkinoiden kärryiltä. Täsmennänkin ohjetta:  seuraa aktiivisesti alaa, mutta älä tee mitään, ennen kuin jokin uusi teknologia näyttää oikeasti muuttuneen pysyväksi. Varaa silloin aikaa sen opetteluun.

 

Entä miten oppilaitoksen pitäisi reagoida muutoksiin? Mielestäni paras pedagoginen ratkaisu on opettaa opiskelijoille hyvä tekninen perusosaamisen. Näin opiskelijat voivat sekä oppilaitoksessa että sen ulkopuolella itse opiskella ja ottaa haltuun tarvittavia teknologioita.

 

Mihin osaamiseen opetuksessa sitten pitäisi oppilaitoksissa keskittyä? Alla tiivistettynä ajatukseni keskeisimmistä opetettavista  asioista:

 

  • TIEDONHAKU: Opiskelijan on löydettävä oikea tieto, osattava lukea sitä ja kyettävä erottamaan relevantti tieto verkon hälinästä ja vanhentuneesta tiedosta. Oppilaitos voi tarjota ajan tuomaa perspektiiviä ja muuta tukea erilaisten oppaiden, manuaalisivujen sekä muiden aineistojen tulkintaan. Alaa ja sen muutoksia on seurattava, mutta on osattava arvioida tekniikoiden ja työkalujen kypsyys.
  • TEORIAPERUSTA: Perustana opiskelijalla on oltava teoreettista osaamista verkkokehityksestä ja ohjelmoinnista. Tässä oppilaitoksella on suuri rooli siinä, että se nostaa esille vakiintuneita toteutustapoja ja teorian perusteita sekä selittää ja avaa tätä teoriaa.
  • KOKEILEMINEN: Opettaa ei voi pelkän teorian avulla, vaan varsinkin teknologian opetuksessa tarvitaan myös harjoittelua. Oppilaitos voi tarjota turvallisen ympäristön uusien asioiden harjoitteluun. Varsinaisessa opetuksessa olen itse pitäytynyt pääsääntöisesti muutamissa pidempään samanlaisina pysyneissä teknologioissa. Koska näitä on jo pidempään käytetty, ne ovat olleet mallina monen modernimman teknologian kehityksessä. Koska niillä on jo tehty myös projekteja, tarvitaan niiden osaajia työelämässä. Kuitenkin trendikkäämpiäkin teknologioita pitää voida harjoitella, ja siksi olen kannustanut opiskelijoita kokeilemaan niitä omissa projekteissaan, joita opettajana ohjaan.

 

Viimeinen, mutta ei vähäisin ohje: muista keskustella opiskelijoiden kanssa ongelmasta. Emme halua työntää opiskelijoita suoraan ”front end burnoutiin”. Kerro, että kaikkeen ei tarvitse heti rynnätä mukaan. Joskus on hyvä myös tarkkailla.

Markus Norrena on Digitaalisen viestinnän lehtori joka seuraa alaa teknisestä näkökulmasta. Häntä kiinnostavat verkko, mobiili, ohjelmointi, suunnittelu ja varsinkin pedagogiikka. Lisäksi hän on laaja-alaisesti kiinnostunut digitalisaation tuomista yhteiskunnallisista muutoksista. Mediakompleksiin hän kirjoittaa ammatillisia blogitekstejä ”mitä ajattelin tänään” -periaatteella.

Digitaalinen viestintäFront-End Fatiguemuutosopetusverkkokehitys

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      Digiloikka, etätyö ja hybridityö
      17.9.2020

    Mediakompleksin bloggaajat

    Bloggaajat ovat Metropolian median osaamisalueen henkilöstöä ja muita media-alan asiantuntijoita.

    Tietoa blogista

    Mediakompleksi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voidaan julkaista tekstejä, videoita, podcasteja tai niiden yhdistelmiä. Kun haluat tehdä blogipostauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

    Mediakompleksi-blogin toimituskunta

    • Antti Pönni (päätoimittaja), lehtori, elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, p. +358 40 184 9204
    • Auli Sillanpää, osaamisaluepäällikkö, median osaamisalue, p. +358 40 631 6374
    • Liisa Seppänen tutkintovastaava, digitaaliset mediapalvelut (YAMK), p. +358 400 846 0618

    Sähköpostiosoitteet:

    Toimituskunta toimittaa Mediakompleksi-blogin sisällöt ennen julkaisua.



    Mediakompleksi-blogin bloggaajan ohje

    Uusimmat jutut

    • Upseeri tallentaa puhetta nauhurilla.

      Digiloikka, etätyö ja hybridityö

      17.9.2020
    • Median polarisaatiosta

      12.8.2019
    • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus

      19.12.2018

    Arkisto

    • ► 2020 (1)
      • ► syyskuu (1)
        • Digiloikka, etätyö ja hybridityö
    • ► 2019 (1)
      • ► elokuu (1)
        • Median polarisaatiosta
    • ▼ 2018 (16)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Graffitit, visuaalinen viestintä ja asiantuntijuus
      • ▼ marraskuu (1)
        • Heijastimia syksyn pimeneviin iltoihin: liikkeenkaappaus ja sen mahdollisuudet
      • ▼ syyskuu (3)
        • Digitaalisen median työskentelymallit opetuksen kehittämisessä - Digiohjeita opetustyöhön 5
        • Digipaasto – Digiohjeita opetustyöhön 4
        • Digitapojen huomaaminen – Digiohjeita opetustyöhön 3
      • ▼ elokuu (4)
        • Koukuttava suunnittelu - Digiohjeita opetustyöhön 2
        • Kohti hyvää saavutettavuutta
        • Alustakapitalismi ja ekosysteemit - Digiohjeita opetustyöhön 1
        • Selkeämpää kieltä viralliseen verkkoviestintään
      • ▼ kesäkuu (3)
        • Yksin vai yhdessä
        • Kenen tarinoita kerromme?
        • Media-alan osaamistarpeiden tuulet(us)
      • ▼ toukokuu (1)
        • Siltoja työelämään
      • ▼ huhtikuu (2)
        • Alati muuttuva verkkokehitys opetuksen haasteena
        • Tekeekö Trump somesta eettisempää?
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Uusi blogi pohtii median ilmiöitä

    Avainsanat

    design-etiikka digiohjeita opetustyöhön digipaasto digisuunnittelu digitalisaatio etätyö Facebook hybridityö informaatiokupla iteraatio iteratiivinen suunnittelu käsikirjoittaminen kielenhuolto koukuttaminen kulttuuripolitiikka Media media-alan osaamistarpeet mediakasvatus mediakoulutus mediankäytön mittaaminen megatrendit Metropolia mocap-studio muutos naissankari opettaminen opetus polarisaatio PTV ryhmätyö saavutettavuus sosiaalinen media tietoinen digitoiminta tulevaisuuden ennakointi Twitter työelämään siirtyminen työelämäprojektit verkkokehitys verkkopalvelut verkkoviestintä Virtual Writers´ Room visuaalinen kieli visuaalinen viestintä visuaalisuus yhdenvertaisuus

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

    Jotta sivuston käyttö olisi sujuvaa, käytämme evästeitä ja suosittelemme niiden käyttöä myös Sinulle.  Voit tutustua tarkemmin evästeisiin tai poistaa ne kokonaan käytöstä asetukset-sivulla.

    Metropolian blogit
    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Tietosuojaseloste / Privacy Overview

    Kävijän tietokoneelle voidaan ajoittain siirtää ns. evästeitä (“cookies”).
    Evästeillä voidaan kerätä tietoja esimerkiksi miltä sivulta olet siirtynyt osoitteeseen, mitä www-sivujamme olet selannut ja milloin, mitä selainta käytät, mikä on näyttösi resoluutio ja käyttöjärjestelmä, sekä mikä on tietokoneesi IP -osoite eli mistä Internet -osoitteesta lähettämäsi tiedot tulevat ja minne ne vastaanotetaan.

    Evästetietojen avulla Palvelun kävijämääriä voidaan seurata Metropolian ja sen yhteistyökumppaneiden toimesta sekä analysoida ja kehittää kävijöitä paremmin palvelevaksi. Lisäksi Metropolian yhteistyökumppanit saattavat käyttää mainonnan kohdentamiseksi evästeitä, joilla kerätään tietoa kävijän vierailuista tällä ja muilla sivustoilla. Evästeiden avulla kerättyä tietoa käytetään kävijän kiinnostusten kohteiden perusteella kohdennetun mainonnan tuottamiseen. Evästeiden avulla tehdyssä mainonnan kohdentamisessa kävijää ei yksilöidä eikä tietoja yhdistetä kävijältä mahdollisesti muussa yhteydessä saatuihin henkilötietoihin

    Kävijällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö muuttamalla selaimensa asetuksia siten, että selain ei salli evästeiden tallentamista.  Kävijä hyväksyy, että joidenkin palveluiden osalta evästeiden käytön estäminen saattaa kuitenkin vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen.

    This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

    You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.

    Tarpeelliset evästeet / Strictly Necessary Cookies

    Tarpeelliset evästeet pitäisi olla aina käytössä jotta voimme tallentaa evästeet myöhempiä vierailujasi varten.

    Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

    Mikäli otat nämä evästeet pois käytöstä emme pysty tallentamaan niitä, ja joudut seuraavilla vierailuilla hyväksymään/kieltämään ne uudestaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Kolmannen osapuolen evästeet / 3rd Party Cookies

    Käytämme sivustolla Google Analytics ja Addtoany -lisäosia kerätäksemme tietoa mm. vierailijoiden kävijämääristä, suosituimmista sivuista jne.

    Pitämällä evästeet päällä autat parantamaan/kehittämään palveluamme.

    —--

    This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

    Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!