Hyppää pääsisaltöön
Kätilökouluttaja – The Voice of Midwifery

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Kätilökouluttaja - The Voice of Midwifery
Keskusteluja kätilötyöstä, -koulutuksesta ja -tieteestä
0

Kiihdytyskaistalla vai rauhallisesti matkaten? Kätilöopiskelijan opinnot kulkevat omaa polkuaan

Heli Kondelin · 2.5.2019

Tänä päivänä yhä useampi kätilöopiskelija suorittaa ammattikorkeakouluopintojaan yksilöllisen aikataulun mukaan.  Esimerkiksi tänä keväänä Metropolia Ammattikorkeakoulusta valmistuvista kätilöistä puolet valmistui tammi-huhtikuussa 1.  Joidenkin opinnot suuntautuvat yksilölliselle polulle aikaisemmin suoritettujen opintojen vuoksi ja osa on välillä poissa opinnoista perhevapaiden tai esimerkiksi matkailuun käytetyn jakson vuoksi.  Joku taas haluaa vain suorittaa opintojaan nopeutetusti tai hidastetusti omaan jaksamiseensa sovittaen henkilökohtaisen elämäntilanteensa mukaisesti.

Vielä kymmenen vuotta sitten valtaosalla kätilöopiskelijoista opinnot kestivät tutkinnon normipituuden ja laskettu aika ja valmistuminen koittivat 4,5 vuoden kuluttua opintojen aloituksesta.  Lähes kaikki noudattivat opinnoissaan opetussuunnitelmaan kirjattua ajoitussuunnitelmaa, jossa kukin opintojakso oli ennalta ajoitettu tietylle lukukaudelle tiettyyn ajanjaksoon. Poikkeuksia tästä olivat vain aikaisemman korkeakoulututkinnon suorittaneet ja perhevapaiden vuoksi rajallisen ajan poissaolevat opiskelijat.

 

Henkilökohtainen opintosuunnitelma, HOPS

Nykyisin opiskelijat suunnittelevat opintojen alkaessa tutoropettajansa ohjauksessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman, hopsin, jossa he sijoittavat tutkintonsa opetussuunnitelman (ops) sisältämät opinnot. Tätä suunnitelmaa sitten päivitetään opintojen edetessä ja suunnitelmien muuttuessa.  Metropolian kätilötutkinnon opetussuunnitelmassa 2 on pakollisia opintoja 255 opintopistettä (op) ja opiskelijan vapaasti valittavia opintoja 15 op. Usein hoito- ja kätilötyön aineopintojen suoritus noudattelee tiettyä järjestystä, jossa aikaisempi opinto luo pohjaa seuraavalle.  Opinnoissa on kuitenkin paljon sellaisia, joiden ajoitukseen opiskelija voi itse vaikuttaa.

 

Opintojen korvaaminen aikaisemmin hankitulla osaamisella

Opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimisessa otetaan huomioon hänen aikaisempi osaamisensa 3, mm. koulutus- ja kokemustaustansa.  Jokaisessa aloittavassa kätilöryhmässä on opiskelijoita, joilla on takanaan aikaisempi korkeakoulutukinto tai sen opintoja, joko terveysalalta tai joltakin muulta alalta.  Tavallisin tausta on sairaanhoitajan tai tradenomin opinnot.

Kaikissa korkeakoulututkinnoissa on eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen 4 mukaisesti koulutukselle määriteltyyn osaamistasoon 5 kuuluva joukko yhteisiä oppisisältöjä. Ammattikorkeakouluopinnot määritellään tasolle 6. Mikäli opiskelija on suorittanut aikaisemman korkeakoulututkinnon tai osia siitä, osaamisensa perustella hänelle voidaan hyväksilukea suorituksia, jotka korvaavat nykyisen tutkinnon opinnon, esimerkiksi kieli-, viestintä ja tutkimusmenetelmäopintoja.  Aikaisempia opintoja voi myös sisällyttää tutkinnon vapaavalintaisiin opintoihin. Korvattavan opinnon aikaan suunnitellaan opiskelijalle muita opintoja, jolloin opinnot etenevät nopeammin.

 

Opintojen kiihdytyskaista

Opintojen nopeuttajat ovat uusi kasvava joukko opiskelijoita. Tämä joukko suorittaa kaikki opetussuunnitelmaan kirjatut opinnot, mutta he suorittavat opintopisteitä yli suunnitellut 60 op vuosivauhdin. Opiskelijat opiskelevat ympäri vuoden ja yhä lisääntyvässä määrin verkko-opintoina.  Opiskelijat hyödyntävät kesälukukautta ja mahdollisuutta muualla tai muulla tavoin suoritettujen opintojen hyväksilukuun.  Opintoihin kuuluvia harjoitteluja ja vapaavalintaisia opintoja korvataan kesätyössä saadulla työkokemuksella.  Ei ole tavatonta, että opintojen kokonaiskesto lyhenee puolesta yhteen vuotta. Valmistuvan kätilön osaaminen varmistetaan aina; hyväksilukujen edellytyksenä on, että tehdyllä suorituksella on saavutettu samat osaamistavoitteet kuin korvattavalla opinnolla saataisiin.

 

Hitaasti hyvä tulee

Joskus opiskelijan elämäntilanne edellyttää opintojen hitaampaa tahtia. Hitaampaa opiskelutahtia voidaan suunnitella mm. opiskelijalle, jolla henkiset voimavarat ovat tilapäisesti heikoilla esim. masennuksen vuoksi.  Laajan koulutuksen opiskeluaikaan mahtuu myös tärkeitä elämäntapahtumia ja perhevapaita. Eräästä jo valmistuneesta opiskelijaryhmästä puolet oli poissa opinnoista äitiysvapaan vuoksi, jotkut kahdesti pitkän koulutusajan kuluessa.  Opinnot etenivät hitaammin, mutta kokemuksellinen tieto kätilöopinnoissa antoi pohjaa uuden tiedon omaksumisessa.  Tutoropettajan kanssa hopsia laadittiin perhetilanne huomioiden ja tutkinto valmistui aikanaan.

Vaikka opiskeluihin käytetty aika yksilöllisesti vaihtelee opiskelijan valitseman polun mukaan, valmistuvalla kätilöllä on aina riittävä ammatillinen osaaminen kätilön ammatin harjoittamiseen. Lähtökohtaisesti aikaa opinnoille on normi +1 vuosi eli kätilöopinnoille 5,5 vuotta.  Kuten raskauskin, joka täysiaikaisena kestää 37-42 viikkoa, jotta syntyvä lapsi selviää synnyttyään, voi kätilöksi valmistuvan opinnot kestää suunnitellusta 4,5 vuodesta poiketen lyhyemmän tai pidemmän ajan, kuitenkin niin, että riittävä kypsyys on saavutettu ammatissa toimimiseen.

 

LÄHTEET

  1. Oma, valmistumisjärjestelmä, Metropolia Ammattikorkeakoulu
  2. Opetussuunnitelma, Kätilötyön tutkinto-ohjelma. Metropolia Ammattikorkeakoulu
  3. Mäkinen-Streng M, Ojala K & Haltia N. Opitulle tunnustusta. Eurostudent VI -tutkimuksen artikkelisarja, Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:35
  4. Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:24
  5. Kansallinen tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehys Eurooppalainen tutkintojen viitekehys Eurooppalaisen korkeakoulutusalueen tutkintojen viitekehys, Osaamistasokuvaukset. https://www.oph.fi/download/191224_Tutkintojen_viitekehysten_osaamistasokuvaukset_FI_SV_EN.pdf luettu 10.4.2019

 

Heli Kondelin on kätilötyön tutkintovastaava Metropolia Ammattikorkeakoulussa

hopskätilökoulutusKätilöopiskelijakätilötutkinto

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • Temperamenttimme tekee meistä erilaisia oppijoina ja työkavereina
      Temperamenttimme tekee meistä erilaisia oppijoina ja…
      26.8.2020
    • PAIKOILLANNE, VALMIIT, HEP!
      PAIKOILLANNE, VALMIIT, HEP!
      30.9.2022
    • Joulun lapsi syntyy Suomessa
      Joulun lapsi syntyy Suomessa
      18.12.2020

    Kätilökouluttajan bloggaajat

    ovat Metropolian kätilötyön opettajia ja asiantuntijoita.

    Uusimmat jutut

    • Sex positive health care – mitä se tarkoittaa ja tarvitaanko sellaista?

      8.3.2023
    • Kuva Pixabay

      PAIKOILLANNE, VALMIIT, HEP!

      30.9.2022
    • Kätilöopettajat Malawissa opettajavaihdossa

      30.8.2022

    Arkisto

    • ▼ 2023 (1)
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Sex positive health care - mitä se tarkoittaa ja tarvitaanko sellaista?
    • ► 2022 (3)
      • ► syyskuu (1)
        • PAIKOILLANNE, VALMIIT, HEP!
      • ► elokuu (1)
        • Kätilöopettajat Malawissa opettajavaihdossa
      • ► kesäkuu (1)
        • Sukupuolen ja seksuaalisuuden kohtaaminen ja huomioiminen
    • ► 2021 (2)
      • ► elokuu (1)
        • Mitä vaihdevuodet tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat työhön?
      • ► toukokuu (1)
        • Kätilötyön opetus onnistui etätyöstä huolimatta, vaikka työyhteisöä ja opiskelijoita oli ikävä
    • ► 2020 (4)
      • ► joulukuu (1)
        • Joulun lapsi syntyy Suomessa
      • ► lokakuu (1)
        • Raudanpuute – muoti-ilmiökö?
      • ► elokuu (1)
        • Temperamenttimme tekee meistä erilaisia oppijoina ja työkavereina
      • ► kesäkuu (1)
        • Vyöhyketerapian käyttö koliikkivauvojen hoidossa – vaarallista uskomushoitoa vai koliikkioireiden helpottamista vauvaa kuunnellen?
    • ▼ 2019 (9)
      • ▼ joulukuu (1)
        • SDG, UHC & SRHR eli seksuaali- ja lisääntymisterveyden palvelut kaikille!
      • ▼ syyskuu (1)
        • Kätilöt eivät lykkää lapsentekoa – miksi muut lykkäävät?
      • ▼ heinäkuu (1)
        • Synnytysvalmennus - hömppää vai käypää hoitoa?
      • ▼ kesäkuu (1)
        • Terveyden edistämistä ja aurinkoista vieraanvaraisuutta Livingstonen jalanjäljissä - kokemuksia henkilöstövaihdosta Malawissa
      • ▼ toukokuu (1)
        • Kiihdytyskaistalla vai rauhallisesti matkaten? Kätilöopiskelijan opinnot kulkevat omaa polkuaan
      • ▼ huhtikuu (1)
        • Kommunikaatiotaitoja ja tiimityöskentelyä simulaatio-opetuksella
      • ▼ maaliskuu (1)
        • Hyvä terveys, parempi seksi!
      • ▼ helmikuu (1)
        • Synnytys sairaalan ulkopuolella – koulutuksella moniammatilliseen yhteistyöhön
      • ▼ tammikuu (1)
        • Kätilökoulutuksesta - Näin syntyy kätilö

    Avainsanat

    anemia ensihoito etäopetus ferritiini introvertti kansainvälisyys kätilö kätilökoulutus Kätilöopiskelija kätilötutkinto kätilötyö klimakterium kohtaaminen koliikki koliikkioireet kommunikaatiotaidot korona kuumat aallot lapsiluku liikunta Malawi matkasynnytys menopaussi moninaisuus opettajavaihto opiskelijavaihto pride raskaus Raudanpuute reproductive health sairaalan ulkopuolinen synnytys seksi seksuaalilääketiede seksuaalisuuden puheeksi ottaminen seksuaalisuus seksuaaliterveys synnytys synnytyspelko Syntyvyys terveys tiimityötaidot väestö vaihto-opiskelija vastasyntynyt vauva

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste