Hyppää pääsisaltöön
Kätilökouluttaja – The Voice of Midwifery

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Kätilökouluttaja - The Voice of Midwifery
Keskusteluja kätilötyöstä, -koulutuksesta ja -tieteestä

Selaile Tagia kommunikaatiotaidot

0

Kommunikaatiotaitoja ja tiimityöskentelyä simulaatio-opetuksella

Kätilökouluttajan bloggaajat · 11.4.2019

Simulaatiokoulutuksilla on totuttu harjoittelemaan kädentaitoja ja saatu loistavia tuloksia oppimisessa. Simulaation edut on ymmärretty myös kommunikaatiotaitoihin ja tiimityöskentelyyn harjaantumisessa. ¹︲² Tiimityöskentelyä on simulaatiokoulutuksen   avulla voitu parantaa ja selkiyttää. ¹ Tiimityöskentelyyn liittyy yksilöiden tekninen tietous ja osaaminen, mutta myös taito tiimityöskentelyyn sekä oleellisen tiedon jakaminen. Tiimityöskentelyssä on epäonnistuttu, jos esimerkiksi potilasta koskeva tärkeä tieto jää jakamatta tiimin kesken. ³

Metropolia Ammattikorkeakoulun kätilökoulutuksen siirtyminen uudelle Myllypuron kampukselle ja sinne tuleva uusi simulaatiokeskus mahdollistaa simulaatio-opetuksen hyödyntämisen yhä paremmin opetuksessa, tutkimus-, kehittämis-, innovaatio-, sekä liiketoiminnassa.

 

Kommunikaation ja tiimityöskentelyn merkitys terveydenhuollossa

Kommunikointi on oleellinen osa tiimityöskentelyä ⁴, ja sitä pidetään avaimena turvalliseen ja tehokkaaseen hoitotyöhön. Tästä huolimatta kommunikaatio-ongelmat ovat yleisiä terveydenhuollossa ja ne ovat usein syy virheelliseen toimintaan sairaalassa; kriittisissä tilanteissa ne voivat olla jopa henkeä uhkaavia. ⁵

Kommunikaatio on aina sidoksissa vastapuolen tulkintaan ja sen on katsottu muodostuvan kolmesta tekijästä: tiedollisesta, taidollisesta ja affektiivisesta tekijästä. ⁶ Tiimityöskentely määritellään organisaatiolliseksi käyttäytymiseksi, johon kuuluu kaikkia jäseniä yhdistävä, vaikuttava ja tehokas toiminta kohti yhteistä tavoitetta. Tiimityötaidot ovat tekniikoita ja käyttäytymismalleja, joita käyttäen tiimi saa tehtävänsä suoritettua. Tiimin hyvä suoriutuminen on yhteydessä hyvään johtajuuteen. ⁷ Simulaatio-opetus puolestaan määritellään toiminnaksi, joka mallintaa todellista ympäristöä. Sen avulla voidaan harjoitella todellisuutta interaktiivisesti.

Kuva Janni Koski

Puutteet kommunikaatiossa haittaavat tiedonkulkua ja henkilöiden välistä yhteistyötä. Kommunikointiongelmat ovat vaikuttamassa yli puoleen terveydenhuollon haittatapahtumista. Kehittyvästä teknologiasta huolimatta suullinen tiedonkulku on ensisijaista työntekijöiden ja eri tiimien välisessä vuorovaikutuksessa.⁶ Kiireellisissäkin tilanteissa ihmisten on kyettävä yhteistyöhön myös sellaisten ihmisten kanssa, joita he eivät edes välttämättä tunne.⁸

 

Kun keskitytään kommunikaatioon ja turvalliseen ympäristöön, voidaan parantaa merkittävästi hoidon laatua ja turvallisuutta. Yhteistyöhön kohdistuneen simulaatio-opetuksen on osoitettu olevan merkityksellistä ja lisäävän potilaiden turvallisuutta.²  UK National Health Service ja Healthcare Improvement instituutti (2015) Yhdysvalloissa suosittelevat käyttämään SBAR-menetelmää (situation/tilanne, background/tausta, assessment /arvio ja recommendation/suositus) terveydenhuollossa parantamaan tilanteen ja taustojen selvittelyä sekä nopeaa kommunikaatiota. SBAR-menetelmän on todettu olevan paras tapa saada informaatiota kriittisissä⁵ ja nopeasti muuttuvissa tilanteissa. ³

 

Tutkittaessa kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin lääkäreiden ja kätilöiden tiimityöskentelyä ja kommunikaatiotaitoja yliopistollisessa sairaalassa, esiin on noussut simulaatiokoulutuksen positiivinen yhteys ammattilaisten kommunikaatiotaitoihin ja tiimityöskentelyyn. Merkittävää näyttöä on saatu mm. delegoinnin, closed loop -kommunikaation (ts. palautuvan kommunikaation), ennakoinnin, roolien ja johtajuuden sekä rauhallisuuden parantumisesta. Simulaatiokoulutuksen positiivisia yhteyksiä todettiin myös tiimihenkeen, tilannekuvaan ja muuttuviin tilanteisiin sopeutumiseen, toisten kannustamiseen ja kuunteluun, sekä potilaan tietojen antoon liittyen. Simulaatiokoulutus on siis loistava tapa kehittää terveydenhuollossa tapahtuvaa kommunikaatiota ja tiimityöskentelyä kädentaitojen lisäksi.

Simulaatio-opetus tulee olemaan yhä merkittävämmässä roolissa kätilöopinnoissa ja sen tavoitteena onkin kehittää kätilöopiskelijoiden kädentaitojen lisäksi kommunikaatiotaitoja ja tiimityöskentelyä myös eri alojen opiskelijoiden kanssa.

 

LÄHTEET:

  1. Ballangrud, R., Hall-Lord, M., Persenius, M. & Hedelin, B. 2014. Intensive care nurses persception of simulation-based team tarining for building patient safety in intensive care: A descriptive qualitative study. Intensive and Critical Care Nursing 30, 179-187.
  2. Paine, L., Rosentein, B., Sexton, J., Kent, I., Holzmueller, C. & Pronovost, P. 2011. Republished paper: assessing and improving safety culture throughout an academic medical centre: a prospective cohort study. Postgraduate medical Journal 8 (1028), 428-435.
  3. Andersson, J. & Nelson, K. 2015. Patterns of Communication in High-Fidelity Simulation. Journal of Nursing Education 54 (1), 22-27.
  4. MacDougall-Davis, S.R., Kettley, L. & Cook, T.M. 2016: The `go-between` study: a simulation study comparing the `traffic lights`ans SBAR tool as a means of communication between anaestic staff. Anaesthesia 71 (7), 764-772.
  5. Kinnunen, M. & Peltomaa, K. 2010. Potilasturvallisuus ensin. Hoitotyönvuosikirja. Edita Prima Oy, Helsinki.
  6. Jin, Y. 2015. Effects of team-building on communication and teamwork among nursing students. International Nursing Review 63(1), 33-40.
  7. Pearson, E. & McLafferty, I. 2011. The use of simulation as a learning approach to nontechnical skills awareness in final year nurse students. Nurse Education in Practice 11 (6), 399–405.
  8. Pronovost, PJ., Berenholtz, SM., Needham, D., Goeschel, C., Thom I. Watson, SR., Holzmueller, CG. Lyon, JS., Lubomski, LH., Thompsen, DA., Needham, D., Welsh, R. Roth, G., Bender, J., Reader, T., Flin, R., Lance, K. & Cuthbertson, BJ. 2006. Non-tecnical skills in the intensive care units. British Journal of anaesthesia 96 (5), 551-559.

 

Janni Koski  ja Eija Raussi-Lehto ja ovat kätilötyön lehtoreita Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

+1
kätilökoulutuskommunikaatiotaidotSimulaatiotiimityötaidot
Kommentoi (0)

Tietoa blogista

Kätilökouluttaja – The Voice of Midwifery -blogissa keskustellaan kätilötyöstä. Blogi tuo esille laajasti tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveydestä sekä nostaa keskusteluun alaan liittyviä keskeisiä kysymyksiä. Blogi on toimitettu blogi, jota ylläpitää Metropolia Ammattikorkeakoulu. Blogissa voi julkaista tekstejä, videoita tai niiden yhdistelmiä. Mikäli haluat tehdä kätilötyöhön liittyvän postauksen, ota yhteyttä toimituskuntaan.

Bloggaajat

Kätilökouluttajan bloggaajat

Kätilökouluttajan bloggaajat

ovat Metropolian kätilötyön opettajia ja asiantuntijoita.


Kätilökouluttaja-blogin toimituskunta

  • Heli Kondelin (päätoimittaja), lehtori, kätilötyön tutkinto-ohjelman tutkintovastaava, p. +358 40 630 1262
  • Sari Haapio, lehtori, p. +358 40 714 5127
  • Maija-Riitta Jouhki, lehtori, p. +358 40 705 60878
  • Pirjo Koski, lehtori, p. +358 40 630 2040
  • Aino Vuorijärvi, yliopettaja, p. + 358 50 541 1395

Sähköpostiosoitteet:

Toimituskunta toimittaa Kätilökouluttajat-blogin sisällöt ennen julkaisua.



Kätilökouluttaja-blogin bloggaajan ohje (tulossa)

Uusimmat postaukset

  • Joulun lapsi syntyy Suomessa

    18.12.2020
  • Raudanpuute – muoti-ilmiökö?

    9.10.2020
  • Temperamenttimme tekee meistä erilaisia oppijoina ja työkavereina

    26.8.2020

Arkisto

  • ►2020 (4)
    • ►joulukuu(1)
      • Joulun lapsi syntyy Suomessa
    • ►lokakuu(1)
      • Raudanpuute – muoti-ilmiökö?
    • ►elokuu(1)
      • Temperamenttimme tekee meistä erilaisia oppijoina ja työkavereina
    • ►kesäkuu(1)
      • Vyöhyketerapian käyttö koliikkivauvojen hoidossa – vaarallista uskomushoitoa vai koliikkioireiden helpottamista vauvaa kuunnellen?
  • ▼2019 (9)
    • ►joulukuu(1)
      • SDG, UHC & SRHR eli seksuaali- ja lisääntymisterveyden palvelut kaikille!
    • ►syyskuu(1)
      • Kätilöt eivät lykkää lapsentekoa – miksi muut lykkäävät?
    • ►heinäkuu(1)
      • Synnytysvalmennus - hömppää vai käypää hoitoa?
    • ►kesäkuu(1)
      • Terveyden edistämistä ja aurinkoista vieraanvaraisuutta Livingstonen jalanjäljissä - kokemuksia henkilöstövaihdosta Malawissa
    • ►toukokuu(1)
      • Kiihdytyskaistalla vai rauhallisesti matkaten? Kätilöopiskelijan opinnot kulkevat omaa polkuaan
    • ▼huhtikuu(1)
      • Kommunikaatiotaitoja ja tiimityöskentelyä simulaatio-opetuksella
    • ►maaliskuu(1)
      • Hyvä terveys, parempi seksi!
    • ►helmikuu(1)
      • Synnytys sairaalan ulkopuolella – koulutuksella moniammatilliseen yhteistyöhön
    • ►tammikuu(1)
      • Kätilökoulutuksesta - Näin syntyy kätilö

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste

We are using cookies to give you the best experience on our website.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in settings.

Kätilökouluttaja - The Voice of Midwifery
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.