Poprock-yhtye Coldplayn Helsingin-keikkojen lipunmyynti kirvoitti heinäkuussa 2023 paljon keskustelua ja tuohtuneitakin puheita (Partanen, 2023). Lipunmyynnissä käytettiin lentokoneista ja hotelleista tutuksi tullutta dynaamista hinnoittelua, jossa hinta vaihtuu kysynnän mukaan. Dynaamisen hinnoittelu on yksi tietotekniikan ja algoritmien avulla tehty uudistus esittävän taiteen lippumyynnin alalla.
Coldplay-lippujen kohdalla myyntihinta ei ollut ainoa keskustelua herättänyt asia. Konserttilippuja ei riittänyt kaikille halukkaille, joten lippujen jälleenmyyntikauppa alkoi pian varsinaisen lipunmyynnin loputtua. Samalla heräsi huoli jälleenmyytävien lippujen aitoudesta, ja liputta jääneitä varoiteltiin mahdollisista huijareista (Linnake, 2023).
Lippukauppa tuntuu muuttavan muotoaan, mutta dynaaminen hinnoittelu saattaa olla vasta seuraan aikakauden alkusoittoa. Nurkan takana odottelee paljon suurempi murros, nimittäin NFT-lipunmyynti. NFT:iden maailmassa Coldplayn esiintymiseen hankittu lippu olisi voinut olla suoraan verkkokaupasta ostettava numeroitu NFT-lippu, jonka omistajuus siirtyisi kauppa myötä ostajalle. Lipun aitouden voisi tarkistaa kuka vain lohkoketjusta katsomalla lipun historian. NFT-lippu olisi säästynyt Coldplay-fanit monelta jännityksen ja turhautumisenkin hetkiltä.
Tässä blogissa pohdimme, miten lippukauppa voi hyötyä lohkoketjuista ja NFT:istä.
NFT-lipun anatomia
NFT-lipun erityisyys liittyy lohkoketjuun. Lippu luodaan tekemällä esimerkiksi numerolla yksilöity uniikki lippu, joka kirjataan hajautettuun lohkoketjuun. Lippua voidaan myydä vaikkapa verkkoalustalla, ja ostaja voi ostopäätöksen tehdessään tarkastaa lipun aitouden katsomalla lohkoketjusta lipun historian.
Lippu voidaan julkaista ”ei-siirrettävänä” (nontransferable), jolloin sitä ei voi siirtää lohkoketjussa uudelle omistajalle. On myös mahdollista, että siirto sallitaan tietyillä ehdoilla. Alkuperäinen lipunhaltija voi asettaa NFT-lippuun lisäehtoja jälleenmyyntiä ajatellen. Ehdot voivat sisältää esimerkiksi jälleenmyydystä lipusta alkuperäiselle haltijalle tuloutuvan rojaltin tai suurimman sallitun hinnan. Tieto kulkee lohkoketjussa NFT:n mukana ja siten säätelee lipun mahdollista jälkimarkkinaa. (Langston, 2023; Singh, 2023; Tan, 2023; Takyar.)
Metaversumissa esimerkiksi konserttien yhteydessä on toisinaan myynnissä ”meet and greet” -tapaamisia, jossa lipun omistavat pääsevät tapaamaan ihailemaansa artistia virtuaalisella takahuoneella. Näitä rajattuja VIP-lippuja lasketaan markkinoille hyvin rajallinen määrä. Lipun arvoa haetaan usein huutokauppamekanismilla, jossa lipun hinta asettuu kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos lipun haltija päättää myydä lipun, myös alkuperäinen lipunhaltija saa osansa arvoltaan nousseen lipun myyntihinnasta omaan virtuaalilompakkoonsa. Samalla uusi ostaja voi aina kurkistaa lohkoketjusta lipun historian ja siten varmistua, ettei kyseessä ole piraattilippu.
Paperilipusta QR-koodiin – miten käy keräilymuiston?
Paperisilla konserttilipuilla on oma vakaa kannattajakuntansa. Ne sisältävät myös riskejä: häviäminen, vesisateessa tuhoutuminen tai muu vastoinkäyminen voi aiheuttaa koko lipun menetyksen. Paperisten lippujen väärentämistä tapahtuu myös paljon. Tähän on haettu ratkaistua älypuhelimiin lähetettävien QR-koodiin perustuvien lippujen avulla. QR-koodin ongelma on, että ostajan on vaikea tietää varmasti, onko hän ostanut aidon lipun, vai onko edessä pettymys, mikäli lippu osoittautuu väärennetyksi (Takyar).
NFT-pohjainen lippu on vaikeampi väärentää. Jokainen lippu on oma lohkoketjussa hallinnoitu NFT:nsä (Langston, 2023; Singh, 2023; Tan, 2023). Se on yksilöllinen tuote, joka sisältää suoraan tiedon siitä, mihin konserttiin ja mille istuimelle lippu oikeuttaa omistajansa. Lipun omistaja voi näyttää NFT-lippunsa tullessaan konserttipaikalle, ja se voidaan skannata QR-koodina tai suoraan lohkoketjulinkkinä aitouden tarkastamiseksi.
Konserttien paperiset liput voivat olla arvokkaita muistoja ja jopa keräilyharvinaisuuksia. Onkin perusteltua kysyä, miten lipun rooli muuttuu, jos sen olemus on älypuhelimeen kilahtava QR-koodi. Myös NFT-lippu voi olla paperilipun tavoin arvokas keräilykohde, joka voi sisäänpääsyn ohella tarjota esimerkiksi musiikkia, artistin haastattelun tulevasta esiintymisestä tai faneja kiinnostavaa kuvamateriaalia. Sisältö on saatavissa vain lipun yhteydessä, jolloin eksklusiivinen sisältö voi nostaa lipun muisto- ja keräilyarvoa (Singh, 2023).
NFT-lippu voi sisältää myös esimerkiksi rajattuna aikana saatavilla olevia tuotteita, kuten vaikkapa digitaalisen kiertuepaidan konsertin aikana avataren asusteeksi ja postissa lähetettävän saman paidan fyysisen version. Lippu voi siis mahdollistaa pääsyn hankkimaan erilaisia lisäpalveluita ja -tuotteita.
Lippupalveluita on jo olemassa
Kaupallisia NFT-lippupalveluita on tarjolla jo useita. Niitä erottavat toisistaan etenkin myyntialustojen eri toiminnot, käytetty lohkoketju, käytetty NFT-standardi ja lippujen tyyppi. Myyntialustoilla voi olla lippujen lisäksi huomattava määrä myös muita artistiin liittyviä digitaalisia tuotteita.
Esimerkiksi hollantilainen GUTS tickets tarjoaa lohkoketjupohjaista lippujen hallinnoinnin palvelua hyödyntäen kehittämäänsä GET-protokollaa. Yrityksen toiminnan aikana lippuja on myyty yli 4,2 miljoonaa yli 19 000 tapahtumaan (NFT ticket explorer 2.8.2023), ja jokaista lippua on mahdollista tarkastella lohkoketjussa. Tätä kautta syntyy valtava datamäärä, joka voi auttaa konserttijärjestäjiä lippuhintojen, myyntiaikojen ja konserttien täyttöasteiden datapohjaisessa potentiaalin arvioinnissa.
YellowHeart yhdistää lippuihinsa osallisuuden yhteisöön. Yhteisön jäsenet saavat nähdäkseen vain heille kohdennettuja sisältöjä. He voivat myös osallistua esimerkiksi lippujen ennakkomyynteihin ja vain klubilaisille järjestettyihin yksityisiin tapahtumiin metaversumissa. Lippu toimii siis eräänlaisena faniklubin web3-versiona, joka yhdistää fanit yhteisöksi, jonka toimintaa aktivoidaan muun muassa YellowHeartin omassa metaversumissa. Hieman samanlaista klubiajattelua on toteuttanut myös musiikkifestivaalien kentällä Fortnite-peliin integroitu osallistumismahdollisuus Coachellaan, joka sisällytti kymmeneen huutokaupattuun NFT-lippuun elinikäisen sisäänpääsyn (Disalvo, 2022; Langston, 2023). Lippu menetti kuitenkin arvonsa Bahamalla toimineen FR-kryptovaluutapörssin kaaduttua (Disalvo, 2022). Kryptomaailma on vielä varsin heikosti säädelty, ja siinä on käyttäjille selkeitä riskejä.
Moni asia saattaa muuttua valtavirraksi jopa yksittäisen tapahtuman myötä. Esimerkiksi UEFA:n Mestarien liigassa Real Madridin ja Liverpoolin välinen ottelu viivästyi lippuväärennösten vuoksi. Järjestyksen palauttamiseksi poliisi joutui käyttämään kyynelkaasua (Polden, 2022). Ranskan hallituksen olympialähettiläs Michel Cadot ehdottikin lohkoketjulippujen ottamista käyttöön Pariisin vuoden 2024 olympialaisiin. Tämä voisi hyvinkin olla tapahtuma-alalle askel NFT-lippujen normalisoitumiseen.
Palatkaamme vielä tämän blogin alussa mainittuun Coldplay-konserttilipun dilemmaan. Loikka kryptomaailmaan saattaa kuluttajan näkökulmasta vaikuttaa monimutkaiselta. Lippukaupat ovatkin kiinnittäneet käyttöliittymiin paljon huomiota. Yksi kuluttajan kannalta keskeinen edistysaskel on mm. suoraan euroon vertautuva kryptovaluutta eEuro. Tulevaisuuden kannalta onkin olennaista varmistaa, että kauppa on myös web3-ympäristöissä kuluttajalle helppoa ja riskitöntä.
LÄHTEET
Adele (2022). Paris 2024 Olympics May Introduce NFT Tickets. NFTevening news 14.6.2022.
Disalvo, T. (2022). Coachella’s lifetime pass NFTs made unavailable due to FTX cryptocurrency crash. NME Music News 21.11.2022.
Langston, T. (2023). NFT Tickets Are the Future of Live Events. Here’s Why. NFT now 30.3.2023.
Linnake, T. (2023). Coldplayn loppuunmyydyt keikat synnyttivät ikävän ilmiön – näin Lippu.fi kommentoi. Iltasanomat 1.8.2023.
Partanen, T. (2023). Coldplayn konserttien ennakkomyynnistä tuli uskomaton ryntäys – näin valtava ihmismassa yritti saada lippuja. Iltasanomat 25.7.2023.
Polden, J. (2022). UEFA blame ”fake tickets” for Champions League chaos as Liverpool demand investigation. Mirror sport news 29.5.2022.
Singh, O. (2023). What is NFT ticketing and how does it work? Cointelegraph 14.2.2023.
Tan, C. (2023). Seatlab NFT CEO Ryan Kenny Discusses How NFTs are Disrupting the Ticketing Industry. Metaverse post 23.3.2023.
Takyar, A. (nn). Ticketing disrupt the ticketing industry? LeewayHertz blogit.
KIRJOITTAJA
Krista Jäntti on EventuallyXR-yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja. Hänen erikoisosaamisalueenaan on metaversumiin ja tekoälyyn liittyvien uusien liiketoimintapalvelujen konseptoiminen sekä käyttäjäkokemusten suunnittelu ja tutkiminen. Krista on toiminut neuvonantajana lukuisissa suomalaisissa yrityksissä, kuten Varjo, Zoan, KONE, Sulava, LähiTapiola ja Nokia.
Ei kommentteja