Viisi vuotta sitten tie vei minut Espoosta Pohjois-Lappiin Ivalon kylään. En aavistanut, että tuo kesätyörupeama Lapin kesässä johtaisi minut Inarin kansalaisopiston palkkalistoille ja kehittämään Inarin kunnan varhaisiän musiikkikasvatuskenttää lähes tyhjästä.
Inarin kunta on Suomen laajin kunta pinta-alaltaan, mutta asukkaita löytyy vain alle 7000. Kolmella vilkkaimmalla kylällä tarjotaan alle kouluikäisille muskareita, mutta tarjonnan ulkopuolelle jää silti runsaasti lapsia. Puhumattakaan joistakin ympäröivistä kunnista, missä ei muskaritarjontaa vielä ole ollenkaan.
Vaikka itse ensi kertaa Virtuaalimuskari-hankkeesta (eli nettimuskareiden kehittämisestä) kuulleena tyrmäsin ajatuksen verkko-opetuksen toimivuudesta alle kouluikäisten kanssa, olen ollut positiivisesti yllättynyt video- ja livemuskari-kokeiluista. Musiikkiopisto Rockwayn sivuilta löytyvät muskarivideot sekä Skypen välityksellä toteutettu livemuskari ovat imaisseet lapset mukaan musiikin maailmaan. Musiikkihetket ovat tartuttaneet heihin merkittäviä musiikillisia kokemuksia lauluin ja leikein. Ne ovat myös herkistäneet lapsen kuulemaan erilaisia soundeja omassa koti- tai päivähoitoympäristössäänkin.
Olemme testanneet muskarivideoita sekä livemuskaria yhdessä Inarin ja Utsjoen kuntien perheiden ja päivähoitoryhmien kanssa. Kokeilut ovat tuoneet yllätyksellistä uutta tietoa minullekin. Kävi esimerkiksi ilmi, että siili-lauluun tutustuminen tuo jotain uutta ja ihmeellistä Lapin lapsille, sillä siilithän eivät asuta pohjoisinta Suomea. Lisäksi yllätyin, miten vaikuttunut parivuotias siskontyttöni oli seuratessaan skypen välityksellä saamelaislapsen ja hänen äitinsä muskarihetkeä. Huono kuvan- ja äänenlaatu ei häntä tuntunut haittaavan, tunnelma välittyi.
Lienee kuitenkin tervettä pohtia tarkkaan verkko-opetuksen ja -oppimisen roolia musiikinopetuksessa. Ruutu on koukuttava väline meille, mutta mikä määrittelee sen, että sieltä tuleva materiaali on laadukasta? Vangitseva ohjelma ei aina vastaa kehittävää ohjelmaa. Varhaisiän musiikinopettajan näkökulmasta on helppo seurata videoita tai livetilannetta ja analysoida kollegan musiikillisia sekä kokonaisvaltaisia tavoitteita. Miten auttaisimme vanhempia tunnistamaan laadukkaan opetusmateriaalin?
Musiikki on myös ennen kaikkea vuorovaikutusta. Miten pystymme toteuttamaan vuorovaikutuksen valmiissa nauhoitteessa tai etänä? Kosketuskin on voimakas kommunikointiväline. Unohtamatta kosketuksen merkityksen mielihyvähormonien vapautumiseen ja sitä kautta ihmisen hyvinvointiin. Miten tuemme yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta verkossa?
Ääni koskettaa myös resonoinnillaan. Miten voisimme varmistaa, että kotikaiuttimista saapuvat sävelet ja soinnut soisivat rikkaina ja täyteläisinä? Kenties Virtuaalimuskareiden eli netti- ja livemuskarin ympärille rakentuva maailma on muutakin kuin ruudusta kurkistava iloinen opettaja. Voisimme toteuttaa musiikkikasvatusta koko perheessä tarjoamalla apua hyvän laitteistonkin hankinnassa. Jokainen instrumenttiharrastuksen aloittanut tai sitä seurannut tietää, että hyvälaatuinen soitin kannustaa paremmin pitkäjänteisyyteen soitto-opinnoissa.
Virtuaalimuskarin, eli nettimuskarin, maailma on samaan aikaan sekä kiehtova että jännittävä. Se saavuttaa lapset, jotka muutoin jäisivät vaille varhaisiän musiikkikasvatusta. Kenties musiikkileireihin tai intensiiviskursseihin yhdistettynä se palvelisi parhaiten syrjäseutuja.
Näen, että Virtuaalimuskarin avulla pystymme parantamaan kulttuuripalveluiden tarjontaa tasa-arvoisempaan suuntaan ja levittämään musiikin iloa ja siitä koituvaa hyvää oloa – kaikille. Kirjaimellisesti.
1 Kommentti
Hei vaan,
Korona rajoitusten aikana sain seurata lapsen lapsieni reaktioita netti muskarin aikana.
Vaikka asenteeni varsinkin pienten lasten Media käyttöön on kielteinen, tämän hankkeen kehittäminen ja tukeminen ovat ehdottomasti kannustamisen arvoisia, eikä ainoastaan harvaan asutuilla seudulla.
Maaliskuussa 2022