Lähitulevaisuudessa tullaan näkemään monien alojen täydellinen automatisoituminen, eikä autoala ole tässä poikkeus. Tässä blogissa käsitellään itseohjautuviin autoihin liittyviä eettisiä ongelmia, joista esimerkkeinä käytämme kirjoittamisen aikana kuumina aiheina olevia Teslan ja monien muiden suurten autovalmistajien itseohjautuvia autoja.
Vaadittava teknologia itseohjautuvien autojen siirtymiseen pysyvästi ideasta käytäntöön on jo olemassa. Ensin pitäisi kuitenkin päättää, miten ne käyttäytyvät liikenteessä ja kuka sen päätöksen tekee.
Kun tietä ylittää punaisia valoja päin toiselta puolelta koditon henkilö ja toiselta
toimitusjohtaja, kumman pitäisi selvitä ylityksestä? Tämänkaltaiset päätökset voivat olla
itseohjautuvien autojen ratkaistavissa jo pian. Siihen, miten itseohjautuva auto ohjelmoidaan käyttäytymään, vaikuttaa entistä suuremmissa määrin ihmisten henkilökohtaiset lähtökohdat. Ihmisten moraalista kompassia ohjaavat muun muassa heidän sosiaaliset näkemyksensä ja kyky osoittaa empatiaa riippumatta siitä, kuinka korkealla henkilö on yhteiskunnallisessa hierarkiassa. Mitä suuremmat erot maassa on ihmisten sosiaalisessa statuksessa, sitä todennäköisemmin he valitsevat itseohjautuvan auton uhraamaan kodittoman ihmisen. Ihmiset maista, joissa ero köyhien ja rikkaiden välillä on suhteellisen pieni, eivät tutkimusten mukaan käänny selkeästi kumpaakaan osapuolta vastaan. Vaihtoehtoisesti ihmiset haluaisivat auton tilanteen salliessa ohjaamaan itsensä tieltä ulos tai jopa viereiseen betoniseinään, riskeeraten matkustajan hengen [1].
Autonvalmistajat tekevät tietyllä tapaa moraalisen valinnan jo päätettäessään missä ja kuka heidän itseohjautuvat autot suunnittelevat. Pitäisikö autonvalmistajien siis keskittää itseohjautuvien autojen kehitys johonkin tiettyyn maahan, joka vastaisi mahdollisimman hyvin heidän omaa moraalista kantaansa tässä asiassa? Valmistajilta on kuitenkin turha odottaa suoraa vastausta kysymykseen siitä, kenet heidän itseohjautuva auto on ohjelmoitu uhraamaan tilanteessa, jossa törmäys ihmiseen ei ole enää estettävissä.
Isona pelkona itseohjautuvien autojen kehittyessä on tietenkin se, että kuljettajat tulevat
menettämään työnsä. Tämän myötä tulee esille myös toinen ongelma: Miten itseohjautuvat autot aikovat valita tulevaisuudessa asiakkaansa? Pelkona on, että autonvalmistajat antavat teknologian identifioida ihmisiä ja luoda erilaisia “profiileja” heistä ulkonäön, taustan sekä rodun perusteella. Silloin auto pystyisi valitsemaan ns. parhaat ja varakkaimmat asiakkaat, jolloin kaikki ihmiset eivät mahdollisesti saisi tasavertaista palvelua. Tämänkaltainen toimintamalli voi myös pidemmällä aikavälillä tuoda esille isoja ongelmia, jos tietty väestö joutuu kärsimään sen seurauksena.
EU:ssa laaditaan parhaillaan yhteistä sääntelyä itseohjautuville autoille [3]. Haasteita riittää niin tietoturvallisuuteen liittyvissä kuin eettisissäkin kysymyksissä. Kuinka taata tasa-arvoinen kohtelu kaikille ihmisryhmille? Erityisesti miten otetaan huomioon liikuntavammaiset tai lapset liikenteessä? Teknologia kehittyy niin nopeasti, että lainsäädäntö laahaa auttamatta perässä. EU:n on tärkeä tehdä yhteistyötä jäsenmaiden kanssa varmistaakseen yhteneväiset lait, jotta kansalaisten luottamus itseohjautuviin autoihin voidaan taata. Lainsäädännön on ehdottoman tärkeää olla ajan tasalla, tai liikennettä uhkaavat viidakon lait.
Lähteet:
- Self driving car dilemmas reveal that moral choices are not universal. (24.10.2018). Haettu osoitteesta https://www.nature.com/articles/d41586-018-07135-0
- Gitlin, J. Real robotaxi gets a step closer in San Francisco. (13.5.2021). Haettu
osoitteesta https://arstechnica.com/cars/2021/05/real-robotaxi-service-gets-a-step-closer-in-san-francisco/ - Itseohjautuvat autot pian todellisuutta EU:ssa. (14.1.2019). Haettu osoitteesta
https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/economy/20190110STO23102/itseohjautuvat-autot-pian-todellisuutta-eu-ssa
Kirjoittajat:
Hyvinvointi- ja terveysteknologian pääaineopiskelijat Jan Buben, Pekko Lehto ja Mika Åberg
Hyvinvointi- ja terveysteknologia on yksi tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelman
ammatillisista pääaineista.
Ei kommentteja