Työajassa

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
  • Muut blogit
Työajassa
Huomioita luovan tietotyöläisen arjesta.

Selaile Tagia MOOC

1

Distanssi ja ITK2016

Jussi Linkola · 15.4.2016
Distanssi ITK2016-tapahtumassa.

Olin eilen ensimmäistä kertaa mukana ITK- eli Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -tapahtumassa. Tapahtuma on kiinnostanut jo monena vuotena, mutta tällä kertaa oma foorumiesitys ratkaisi osallistumispäätöksen.

Pidimme Distanssi-hankkeen keväällä 2016 järjestettyä ja yhä käynnissä olevaa Digitaalisen nuorisotyön cMOOC -toteutusta käsittelevän esityksen Humakin lehtorin ja verkkopedagogin Päivi Timosen kanssa. Esitysmateriaalimme ovat selaitavissa tässä:


 
Presentaatiossamme esittelimme Distanssi-hankkeen taustat ja toimijat sekä kevään kurssikokonaisuuden rakenteen. Lisäksi kävimme läpi ensimmäisen osakurssin eli cMOOC1:n tilastoja Metropolian aikuisopiskelijan Anna Adelin laatimien analyysien ja visualisointien avulla.

Muutamia tunnuslukuja ja nostoja esityksestämme

Luvut koskevat cMOOC1-toteutusta Johdatus digitaaliseen nuorisotyöhön, joka kesti viisi viikkoa ajalla 1.2.-6.3.2016.

  • 259 ilmoittautunutta
  • 235 aloittanutta
  • 138 suorittanutta
  • 58 % – suoritusprosentti aloittaneista
  • 35,5 vuotta – osallistujien keski-ikä
  • 45,8 % työssä käyviä, 26,5 % opiskelijoita
  • 94 % palautteeseen vastanneista koki vähintään jossain määrin saaneensa kurssilta toivomiaan tietoja ja taitoja

Yhtenä huomiona voidaan mainita, että 58 %:n suoritusaste on MOOC-maailmassa erittäin korkea luku. Esimerkiksi tämän koosteen mukaan MOOCien suoritusprosentti on keskimäärin 15 %.

Parhaillaan kevään kursseista on käynnissä cMOOC3 Digitaalinen kohtaaminen ja dialogisuus nuorisotyössä. Jos aihepiiri kiinnostaa, on mahdollista vielä ennen kesää suorittaa 9.5.-5.6.2016 uudelleen järjestettävä Johdatus digitaaliseen nuorisotyöhön cMOOC. Tervetuloa mukaan Distanssin kurssialustan kautta!

3+
cMOOCDistanssiITK2016MOOCpresentaatio
Kommentoi (1)
2

Rakenteilla digitaalisen nuorisotyön MOOC

Jussi Linkola · 9.9.2015

Joulukussa 2014 päättynyt Distanssi-projekti sai jatkoa, ja eilen oli ensimmäinen tapaaminen uusien toimijoiden kesken. Nyt käynnistynyt Distanssi toteuttaa digitaaliseen nuorisotyöhön perehdyttävän MOOC-toteutuksen, eli verkkokurssin, joka on avoin kaikille halukkaille. Suunnittelun lähtökohtana on, että kurssi suunnataan nuorisotyötä tekeville tai muuten nuorten parissa työskenteleville. Kurssi toteutetaan keväällä 2016.

Aloituskokouksessa hahmottelimme kurssille alustavaa rakennetta seuraavasti:

Distanssi-MOOC-v1.2

Ensimmäinen versio kevään 2016 kurssin rakenteesta.

Tämä on vasta työversio, mutta antaa hyvän kuvan siitä, mitä olemme tekemässä. Työskentelyä johtaa Humak ja kumppanina on Metropolia. Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti sekä Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus Verke tuovat kokonaisuuteen sisällölistä asiantuntijuutta ja työelämän näkemystä.

Kyseessä on hanke, jonka avulla opimme varmasti paljon MOOCeista, opetusmateriaalien tuottamisesta, kurssin rakenteen ja toimintojen toteuttamisesta ja kurssin läpiviemisestä. Samalla näkemys digitaalisesta nuorisotyöstä kirkastuu.

Hankkeesta löytyisi varmasti myös Metropolian opiskelijoille sopivia käytännön projekteja sekä opettajille ja muulle henkilökunnalle mahdollisuuksia tutustua MOOC-alustoihin ja pedagogiikkaan. Tervetuloa mukaan!

0
avoinDistanssiMOOCsosiaalinen mediaverkko-opetusverkkokurssi
Kommentoi (2)
0

Tuoreita mikrokirjoja

Jussi Linkola · 14.1.2015

Syksyllä 2014 Metropoliassa julkaistiin jälleen uusia mikrokirjoja. Tässä muutama tuore mikrokirja, joiden tekemisessä olen itsekin ollut mukana:

Sulassa somessa – Kokeiluja ja kokemuksia sulautuvasta oppimisesta

Sulassa somessa

Tähän Liisa Seppäsen toimittamaan kirjaan on koottu Sulassa somessa -kurssin osallistujien ja kouluttajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median välineiden opetuskäytöstä.

Lataa kirja PDF-muodossa: Sulassa somessa – Kokeiluja ja kokemuksia sulautuvasta oppimisesta (PDF 429 kB).

MOOCiin menevä nuorisotyö – Joustava digitaalisen työotteen vahvistajana

MOOCiin menevä nuorisotyö

Tämän kirjan ovat toimittaneet Tuomas Korkalainen, Päivi Timonen ja Leena Tuuttila. Mikrokirja johdattaa sinut modernin etäopetuksen maailmoihin ja siihen, miten tällaisen opetuksen keinoin voidaan vahvistaa nuorisotyöntekijöiden digitaalisia taitoja ja työotetta.

Lataa kirja PDF-muodossa: MOOCiin menevä nuorisotyö (PDF 565 kB).

The Junior Woodchuck Guide to Social Media

The Junior Woodchuk Guide to Social Media

Toimittajina Aleksandra Meyer ja Tuomas Korkalainen. “–This micro book, a shortened edition of its Finnish equivalent, examines the new opportunities that social media can offer to the recruitment process.–”

Lataa kirja PDF-muodossa: The Junior Woodchuck Guide to Social Media (PDF 365 KB).

Mikä mikrokirja?

Metropolian julkaisemat mikrokirjat ovat mikroartikkeleista koottuja kokonaisuuksia. Lyhyissä mikroartikkeleissa kirjoittavat kiteyttävät ajatuksensa meneillään olevasta kehitystyöstä tai aloittavat keskustelun uudesta aiheesta.

Antoisia lukuhetkiä.

0
mikrokirjaMOOConline presencesocial mediasulautuva oppiminen
Kommentoi (0)
Aiemmat postaukset

Bloggaajat

Jussi Linkola

Jussi Linkola

Luova tietotyö, viestintä ja tiimityö verkossa – nämä aiheet ovat läsnä blogin pitäjän Jussin työajassa median osaamisalueen projektisuunnittelijana. Koulutukseltaan Jussi on mediatuottamisen medianomi (ylempi AMK).


Uusimmat postaukset

  • Median TKI-painotuksia

    16.6.2017
  • Distanssi ja ITK2016

    15.4.2016
  • Verkko-osallistamisen prosessi

    27.11.2015

Arkistot

  • ►2017 (1)
    • ►kesäkuu(1)
      • Median TKI-painotuksia
  • ▼2016 (1)
    • ▼huhtikuu(1)
      • Distanssi ja ITK2016
  • ►2015 (4)
    • ►marraskuu(1)
      • Verkko-osallistamisen prosessi
    • ►syyskuu(1)
      • Rakenteilla digitaalisen nuorisotyön MOOC
    • ►huhtikuu(1)
      • Sähköinen portfolio ja WordPress
    • ►tammikuu(1)
      • Tuoreita mikrokirjoja
  • ►2014 (4)
    • ►elokuu(1)
      • MOOC ja avoin verkko-oppiminen
    • ►toukokuu(2)
      • Johdatus sosiaaliseen mediaan
      • Viisi vinkkiä tavoitteelliseen verkkoläsnäoloon
    • ►tammikuu(1)
      • Tyypillinen tilanne
  • ►2013 (6)
    • ►marraskuu(3)
      • Linkki: Finding Focus
      • Tavoitteellinen verkkoläsnäolo -presentaatio
      • Aikaharha
    • ►lokakuu(1)
      • Oma vauhti
    • ►syyskuu(2)
      • Lukuvinkki viikonlopulle
      • Ajanhallinnallisista syistä

Median osaamisalue Metropolia.fi-sivustolla

Median osaamisalue kokoaa yhteen Metropolian monipuolisen media-alan asiantuntijuuden. Teemme yhteistyötä yritysten kanssa mm. opiskelijaprojektien, tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä täydennyskoulutuksen puitteissa.

Lue lisää ja kysy yhteistyömahdollisuuksista

© 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

This website uses cookies to provide you with the best browsing experience.

Find out more or adjust your settings.

Työajassa
Powered by GDPR plugin

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.