Hyppää pääsisaltöön
Muodin Metropolia

Metropolian blogit nostavat keskusteluun aiheita ammattikorkeakoulumme ja kumppaneidemme maailmasta: oppimisesta, työelämästä, yhteistyöstä, osaamisesta, uudistumisesta ja erilaisista kohtaamisista. Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa. Tervetuloa vuoropuheluun kanssamme!

  • Uusimmat postaukset
  • Blogit
  • Metropolian bloggaajat
Muodin Metropolia
Muodin suunnittelua, kaavoitusta ja markkinointia opiskelijan silmin
0

Ostopäivät

Jennifer Saarinen · 8.12.2017

Hei!

 

Olen tänä syksynä ollut valinnaisella kurssilla Visuaalinen markkinointi ja valikoimasuunnittelu. Kurssilla on ideana tutustua vaateliikkeen rakentamiseen pohjapiirustuksesta lähtien, ja suunnitella liikekonsepti ja brändi, myymälään sisustus, sekä tuotevalikoima ja kokojakauma.

Kurssin alussa opiskelimme teoriaa siitä, mikä on hyvä myymälä, millainen pohja ja kalustus toimii ja minkälainen visuaalinen markkinointi vetoaa tiettyyn kohderyhmään. Opettajamme on ehtinyt toimia alalla niin kauan, että hänelle on kertynyt kattava kuva-arkisto oikeista myymälöistä ympäri maailmaa, ja näiden kuvien avulla näimme mitä kaikkea myymäläsuunnittelussa voidaan tehdä. Voin sanoa, että Suomessa on vielä paljon opittavaa tällä saralla!

Ensimmäinen tehtävä oli luoda oma kuvitteellinen brändi ja sille liiketila. Meidän piti valita oikea olemassa oleva kiinteistö ja huoneisto, jossa on haluamamme neliöt. Seuraavaksi meidän piti suunnitella myymälän sisustus, rekit, naulakot ja muut kalusteet sekä pintamateriaalit, valaistus, ikkunasomistus, visuaalinen markkinointi sekä asiakkaan ostopolku.

 

Eräs pukumallisto valmiina ostettavaksi

 

Toisessa tehtävässä meidän piti oikeasti ostaa myymäläämme tuleva tuotevalikoima. Meille järjestettiin ihan oikea ostopäivä. Toisen vuoden opiskelijamme valmistelivat omalle suunnittelun kurssilleen miesten pukumallistoja, ja meidän tehtävämme oli näistä mallistoista ostaa omat tuotteet ja kokomme kevääksi 2019. Tässä piti miettiä, mitä kaikkea omaan myymälään mahtuu; mikä tulee esille ja mikä säilytykseen erilaisiin kaappeihin, mitkä koot kannattaa hankkia ja miten monta kappaletta mitäkin, sekä ottaa huomioon kevät-kesä 2019 trendit. Lisäksi piti muistaa, että valikoimajaksoja on 3-4, joten jokaiseen valikoimajaksoon tulisi olla oma suunnitelmansa.

 

Meidän piti merkitä  myös myyjälle mitä ostamme

 

Tehtävän toteutus oli mielestäni onnistunut, ja sen tekeminen oli haastavaa, mutta antoi käsitystä siitä, mitä oikeassa elämässä pitää ostajien tietää ja osata ajatella. Itselleni tämä oli erittäin opettavainen tehtävä. Lopullinen palautus on ensi viikolla, joten katsotaan mitä saan aikaiseksi. Toistaiseksi jäi ihan hyvä fiilis, mutta tehtävää riittää vielä!

Hyvää viikonloppua itse kullekin!

 

-J

Metropoliamyymäläsuunnitteluvalikoimasuunnitteluvestonomitvisuaalinen markkinointi

Ei kommentteja

    Kommentoi Peru vastaus

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

    • ISPO-messut Münchenissä
      ISPO-messut Münchenissä
      21.2.2023
    • Työvaateprojekti Luomukselle
      Työvaateprojekti Luomukselle
      13.1.2022
    • Gerberin päivitys Accumarkiin
      Gerberin päivitys Accumarkiin
      31.12.2020

    Jennifer Saarinen

    otti osaamiseensa uuden suunnan ja opiskelee Metropoliassa vestonomiksi vaatetusalan tutkinto-ohjelmassa. Taustaltaan hän on kansainvälisen liiketalouden tradenomi sekä stylisti. Jennifer tutkii aktiivisesti muodin maailmaa alan opiskelijan, myynnin ammattilaisen ja freelancer-stylistin näkökulmista. Hän on erityisen kiinnostunut markkinoinnin ja brändin vaikutuksesta kuluttajakäyttäytymiseen.

    Uusimmat jutut

    • ISPO-messut Münchenissä

      21.2.2023
    • Työvaateprojekti Luomukselle

      13.1.2022
    • Gerberin päivitys Accumarkiin

      31.12.2020

    Arkisto

    • ▼ 2023 (1)
      • ▼ helmikuu (1)
        • ISPO-messut Münchenissä
    • ► 2022 (1)
      • ► tammikuu (1)
        • Työvaateprojekti Luomukselle
    • ► 2020 (1)
      • ► joulukuu (1)
        • Gerberin päivitys Accumarkiin
    • ► 2019 (1)
      • ► joulukuu (1)
        • Kaavoitusta ja vektoriohjelmia
    • ► 2018 (3)
      • ► maaliskuu (1)
        • Opintojemme aikaiset vierailut ja kontaktit työelämään
      • ► helmikuu (2)
        • Ihmeellinen 3D
        • Ekotehokkuus ja eettisyys vaatetusalalla
    • ▼ 2017 (12)
      • ▼ joulukuu (1)
        • Ostopäivät
      • ▼ marraskuu (1)
        • Syksyn kuulumisia ja lastenvaatekurssi
      • ▼ syyskuu (2)
        • Suomi Neuloo fashion show & exhibition
        • FinVillage: Suomi Neuloo 29.9.-1.10. Suvilahdessa
      • ▼ huhtikuu (1)
        • Kevään kuulumisia
      • ▼ maaliskuu (2)
        • Yhteishaku 2017!
        • Muotiopinnot Tanskassa suomalaisen silmin
      • ▼ helmikuu (2)
        • Ensimmäinen työharjoittelu
        • Vaatetusfysiologia ja materiaalien testaus
      • ▼ tammikuu (3)
        • Vaihto-opiskelijaksi??
        • Tutorit ja mitä ne oikein tekevät
        • Mallistosuunnittelun maailmassa
    • ► 2016 (6)
      • ► joulukuu (1)
        • Vuosi lähenee loppuaan...
      • ► marraskuu (3)
        • Toinen vuosi
        • Ensimmäinen vuosi
        • Se toinen
      • ► lokakuu (2)
        • Minusta
        • Haparoivin askelin eteenpäin

    Avainsanat

    3D amk Arela bachelor of fashion clothing ekologisuus ennakkotehtävät gerber Globe Hope Innovaatioprojekti kaavoitus kaledo kattilahal Kattilahalli mallistosuunnittelu markkinointi Metropolia Metropolia AMK miesten vaatetus muoti opiskelija Opiskelijat opiskelijavaihto opiskelu R-Collection Recci sisäänostaja Suomi neuloo Suomi100 Suvilahti toinen vuosi ty- ja erityisvaatesuunnittelu työharjoittelu työvaateprojekti vaatetus vaatetusala vaihto-opiskelija vaihto-opiskelu valikoimasuunnittelu vestonomi vestonomit Via university visuaalinen markkinointi work placement yhteishaku 2017

    Vaatetusala Metropolia.fi-sivustolla

    vaatetusala

    Lue lisää vestonomien (AMK) koulutuksesta

    © 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulu


    Sisällöt edustavat kunkin kirjoittajan henkilökohtaisia näkemyksiä, Metropolian johtoryhmän Pelinavaajat-blogi ilmaisee Metropolian virallista kantaa.

    Saavutettavuusseloste Tietosuojaseloste