Poprock-yhtye Coldplayn Helsingin-keikkojen lipunmyynti kirvoitti heinäkuussa 2023 paljon keskustelua ja tuohtuneitakin puheita (Partanen, 2023). Lipunmyynnissä käytettiin lentokoneista ja hotelleista tutuksi tullutta dynaamista hinnoittelua, jossa hinta vaihtuu kysynnän mukaan. Dynaamisen hinnoittelu on yksi tietotekniikan ja algoritmien avulla tehty uudistus esittävän taiteen lippumyynnin alalla.
Coldplay-lippujen kohdalla myyntihinta ei ollut ainoa keskustelua herättänyt asia. Konserttilippuja ei riittänyt kaikille halukkaille, joten lippujen jälleenmyyntikauppa alkoi pian varsinaisen lipunmyynnin loputtua. Samalla heräsi huoli jälleenmyytävien lippujen aitoudesta, ja liputta jääneitä varoiteltiin mahdollisista huijareista (Linnake,
Lue lisää...