Oulun Katutanssit on yksi Suomen pitkäaikaisimmista katutanssitapahtumista, jota on järjestetty vuodesta 2007 lähtien. Vuonna 2017 tapahtumalla oli ensimmäisen kerran välivuosi, ja tapahtumalle huomattiin kysynnän mukaan olevan suuri tarve. Tapahtuma järjestettiin 29.6.-1.7.2018 Oulussa, ja sen suosio oli korkea. Erityisesti välivuoden jälkeen tapahtumaa osattiin arvostaa vielä enemmän. Tapahtumaan osallistui tanssijoita ympäri Suomea, ja tapahtuma ulottui myös hyvin muihin Pohjoismaihin.
Toimin Oulun Katutanssien toisena tuottajana, ja syvennyin tämän tapahtuman tuotannossa erityisesti markkinointiin.
Markkinoinnin tärkeimmät toimenpiteet
Tärkein markkinointikanavamme oli sosiaalinen media, jonka kautta saimme tavoitettua koko Suomen katutanssikenttää ja muita tapahtumasta kiinnostuneita. Graafikkomme Roosa Kontiokari loi tapahtumallemme upean visuaalisen ilmeen, joka toimi somen päivitysten pohjana.
Lähetimme tapahtumasta tiedotteita, joiden päätavoite oli houkutella erityisesti paikallisia kulttuurikävijöitä tapahtumaan paikalle. Markkinointibudjettimme oli hyvin tiukka, joten somen ja tiedotteiden lisäksi saimme käyttää luovuuttamme erilaisten markkinointikikkojen luomisessa.
Olemme tuottajaparini kanssa aktiivisia toimijoita Suomen katutanssikentällä, ja koemme tapahtumiin osallistumisen olleen yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista. Käytimme perinteisten some-mainosten lisäksi omia verkostojamme hyödyksi, ja levitimme sanomaa osallistumalla tanssitapahtumiin Suomessa ja Ruotsissa.
Toteutimme yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa kaksi eri markkinointitempausta – katutanssibrunssin ja tanssiesityksen OuluSporassa. Brunssi järjestettiin kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, yhteistyössä paikallisen Ravintola Puistolan ja KEKSI Kollektiivin kanssa. Brunssilla oululaiset katutanssijat esiintyivät syöjien keskellä ja mainostivat Oulun Katutansseja.
Oulun kaupungin kanssa toteutimme tanssiesityksen OuluSporassa, joka oli puoli vuotta ympäri Helsinkiä kulkenut, oululais-vaikutteisilla koristeilla kulkenut raitiovaunu. Esityksen avulla saimme näkyvyyttä itse raitiovaunussa, mutta parempi näkyvyys tuli Oulun kaupungin sosiaalisessa mediassa – esitys livestreamattiin heidän Facebookiin. Oulun kaupunki kertoi tapahtumasta lisää omissa medioissaan ja Oulun Päivien medioissa, sillä tapahtuma oli osa kyseistä kaupunkifestivaalia.
Tapahtumaviikonloppu oli kaikenkaikkiaan onnistunut ja markkinointi tavoitti halutut kohderyhmät. Moni osallistuneista tuli kiittämään comebackin toteuttamisesta – tuntui tärkeältä tuottaa tapahtumaa, jolla on tunnearvoa monelle osallistujalle.
Ei kommentteja